فلفل دلمه‌اي بخوريد تا جوان بمانيد.

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
يكي از بهترين سبزيجاتي كه مي‌تواند با چين و چروك پوست مبارزه كند، فلفل دلمه‌اي است. فلفل دلمه‌اي انواع مختلفي دارد و به رنگ‌هاي زرد، قرمز، سبز و نارنجي موجود مي‌باشد. اما رنگ قرمز آن اثر بيشتري بر روي چين و چروك‌هاي پوست دارد. انواع فلفل دلمه‌اي منبعي غني از ويتامين A و C مي‌باشد. ويتامين  A از ويتامين‌هاي محلول در چربي بوده و مي‌تواند به راديكال‌هاي آزاد موجود در سلول‌هاي چربي كه براي بدن مضر هستند حمله كرده و آنها را از بين ببرد. ويتامين C نيز از ويتامين‌هاي محلول در آب است و به راديكال‌هاي آزاد كه در بخش مايع سلول‌ها وجود دارند حمله كرده و آنها را از بين مي‌برد. بنابراين، فلفل دلمه‌اي با از بين بردن راديكال‌هاي آزاد و مضر كه به نوعي موجب تضعيف كلاژن مي‌گردند از پوست دفاع مي‌كند و پوستي سالم با بافتي محكم و چين و چروك كمتر به شما هديه مي‌دهد.
پوستي سالم و شاداب و رگ‌هايي سالم!
آيا مي‌دانيد راديكال‌هاي آزاد يكي از عوامل مهم ايجاد كلسترول در رگ‌هاي خوني بدن هستند؟ كلسترول موجود در خون به عروق خوني و سلول‌هاي عصبي آسيب مي‌رساند. از طرفي لازمه داشتن پوستي جوان، سالم، زيبا، عروق خوني و سلول‌هاي عصبي سالم است، زيرا در صورت عدم سلامت رگ‌هاي خوني مجاور پوست، پوست نمي‌تواند مواد مغذي و مبارزه كننده با چين و چروك را از رگ‌هاي خوني دريافت كرده و علائم پيري پوست را به تأخير بيندازد. انواع فلفل دلمه‌اي با رساندن ويتامين A و C لازم به بدن (دو ويتامين مبارزه كننده با راديكال‌هاي آزاد) نه تنها با نابود كردن راديكال‌هاي آزاد از پيري پوست جلوگيري مي‌كند، بلكه سبب بهبود عملكرد عوامل غذا رساندن به پوست (رگ‌هاي خوني) نيز مي‌گردد.
فلفل دلمه‌اي نيز مانند گوجه‌فرنگي حاوي ليكوپن (مناسب براي سلامت پوست) بوده و از آنجايي كه محلول در چربي است، مي‌تواند در بافت‌هايي مانند بافت پوست كه حاوي چربي و ليپيد بالايي مي‌باشد، موثر و با از بين بردن راديكال‌هاي آزاد از آسيب رسيدن به پوست و ايجاد چين و چروك جلوگيري نمايد.
فلفل دلمه‌اي و جلوگيري از شل شدن پوست!
فلفل داراي آنتي‌اكسيداني به نام لوتين (Lutein) و (zeadanthin) است كه به جوان و سالم ماندن پوست كمك مي‌كنند. تحقيقات نشان داده وجود اين دو آنتي اكسيداني در خون مي‌تواند مانند يك كرم ضد آفتاب عمل كرده و پوست را از اشعه UVB نور آفتاب محافظت و از التهاب پوست و آسيب ديدن آن جلوگيري كند و در نتيجه مانع از ايجاد چين و چروك در پوست گردد. آنتي اكسيدان لوتين همچنين سبب افزايش خاصيت كشساني پوست شده و نقش مهمي در جلوگيري از ايجاد چين و چروك دارد. زماني كه اخم مي‌كنيد و ابرو در هم مي‌كشيد، اين عمل اگر دائما تكرار شود، چين و چروك در پوست ايجاد مي‌گردد. آنتي اكسيدان «لوتين» با افزايش خاصيت كشساني پوست از جمع شدن آن و ايجاد چين و چروك جلوگيري مي‌كند. برخي پژوهشگران معتقدند تركيبات ليكوپن كه در فلفل دلمه‌اي قرمز رنگ وجود دارد، مي‌تواند از شل شدن و افتادن پوست جلوگيري كرده و موجب سفتي پوست شود. در نتيجه مانع از ايجاد چين و چروك گردد. فلفل دلمه‌اي همچنين از سبزيجات آبدار و گوشتي است كه مي‌تواند به سلول‌هاي پوست آبرساني كند. از آنجايي كه آب از عناصر مهم و حياتي سلول‌هاي پوست مي‌باشد، مصرف فلفل دلمه‌اي به داشتن پوستي سفت، مرطوب و سالم كمك مي‌كند؛ زيرا خشكي يكي از عوامل بروز چين و چروك در پوست مي‌باشد. با مصرف انواع فلفل دلمه‌اي به جنگ چين و چروك‌هاي پوست خود برويد. فلفل دلمه‌اي را مي‌توان به طرق مختلف در سالاد، پيتزا و پاستا مورد استفاده قرار داد.

منبع: دنیای سلامت  ش ۵۴

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر