نكات كليدي در تغذيه كودكان

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت )
در آمريكا، كودكان بسياري هستند كه كلسترول بالا دارند يا از چاقي زياد در عذابند. اين شرايط مشكلات بسياري به همراه دارد و ممكن است كودك‌تان در آينده به بيماري ديابت يا فشارخون بالا دچار شود. شما مي‌توانيد به كودك خود كمك كنيد تا رژيم غذايي سالمي داشته باشد و مرتب ورزش كند تا خطر ابتلا به اين بيماري‌ها به حداقل برسد.

چطور مي‌توانم به تغذيه كودكم كمك كنم؟
اگر شما براي خودتان و ساير افراد خانواده غذاهاي مغذي و سالم درست كنيد و در واقع غذاهاي سالم بخوريد، كودك‌تان هم سالم‌تر غذا مي‌خورد. البته هرگز نبايد تنوع غذايي را فراموش كنيد تا تمام ويتامين‌ها و املاح مورد نياز خانواده تامين شود.

برخي از غذاهاي سالم:
صبحانه: اولين وعده غذايي روزانه و بهترين زمان براي صرف غذاهاي پرفيبر است. نان، غلات، ميوه‌ها، پنيرهاي كم چرب و ماست، غذاهاي مناسب صبحانه هستند. از شيرهايي كه چربي‌شان بيش از 2 درصد نيست نيز حتما استفاده كنيد. آبميوه‌ها معمولا كالري بالا و نسبت  به خود ميوه‌هاي تازه، مواد مغذي كمتري دارند.
ناهار: مي‌توانيد با مقداري نان يك ساندويچ سالم براي كودك‌تان درست كنيد. كمي تاس‌كباب با مقداري فلفل‌دلمه را درون يك تكه نان گذاشته آن را بپيچيد و به جاي چيپس و پفك و ساير خوراكي‌هاي پركالري به كودك‌تان بدهيد. چگونه مي‌توان ساندويچ‌هايي با مواد مغذي درست كرد.

 از غذاهاي كم چرب يا بدون چربي استفاده كنيد (مثل برخي گوشت‌ها) و آنها را داخل ساندويچ گذاشته يا باريك باريك كرده و روي سالاد بگذاريد.  گوشت‌هايي مثل گوشت بوقلمون و مرغ براي كودكان مناسب‌ترند.
 گوشت را داخل نان گذاشته و مقداري سس رژيمي به آن اضافه كنيد.  در ظرف غذاي كودك مقداري مرغ بريان همراه با سبزيجات تازه بگذاريد.  سبزيجاتي مثل پياز، هويج و كرفس را خرد كرده و به سالادش اضافه كنيد و از يك مايونز بدون چربي براي طعم‌دار كردن آنها استفاده نماييد.  در يك سالاد فوق‌العاده مرغ، مقداري كشمش، مايونز كم‌‌چرب و تكه‌هايي از هويج خرد شده همراه با مرغ بريزيد.  در ساندويچ‌هاي بوقلمون از سس قره‌قاط استفاده كنيد.  پنير كم چرب همراه با مقداري گوشت ران و خردل با نان گندم سياه، يك ساندويچ فوق‌العاده محسوب مي‌شود.  گوشت‌ها را پس از پختن نازك ببريد و با كمي سس تند به آنها طعم بهتري بدهيد.

خوراكي‌هاي مختصر و مفيد براي كودكان
ميوه‌ها، سبزيجات و تمام غلات معمولا بدون چربي يا كم چرب هستند. ما در اينجا چند روش سرو اين غذاها را براي كودك‌تان پيشنهاد مي‌كنيم:
ميوه‌ها: تكه‌هاي كوچك انواع ميوه در مقداري ماست كم چرب؛ مانند: توت‌فرنگي، كشمش، انگور، آناناس، تكه‌هاي پرتقال و گريپ‌فروت، موز كه خيلي ملايم در آب سيب حرارت ديده باشد، تكه‌هاي سيب، تركيبي از ميوه‌هاي خشك‌شده.
سبزيجات: تكه‌هاي هويج، تكه‌هاي كرفس، كلم بروكلي، گل‌كلم، گوجه‌فرنگي.

پروتئين:
 پنيري كه 1 درصد چربي داشته يا اصلا چربي نداشته باشد.  ماهي تن همراه با كمي مايونز بدون چربي  ماست كم چرب همراه با تخم آفتابگردان و ميوه‌هاي ريز خشك شده  بادام بي‌نمك همراه با مقداري قره‌قاط خشك

منبع: دنیای سلامت  ش ۵۷

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر