غذاهايي كه دوستدار زيبايي‌اند





نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
تغذيه مناسب يكي از عوامل مؤثر در حفظ سلامتي است كه بر زيبايي و سلامت پوست، مو، ناخن‌ها و چشم‌ها  تاثير بسزايي دارد. رژيمي كه از لحاظ تركيبات گياهي غني باشد، ترميم DNA را تحريك مي‌كند، باعث توليد بيشتر كلاژن مي‌شود، التهاب را كاهش مي‌دهد و پوست را براي مدت طولاني‌تري جوان نگه مي‌دارد. كرم‌ها و لوسيون‌ها به بهبود وضعيت پوست كمك مي‌كنند؛ ولي چيزي كه بيش از همه تعيين‌كننده است، رژيم غذايي شماست. زيبايي پوست به سلامت عمومي بدن بستگي دارد. براي داشتن پوستي سالم و درخشان، بايد يك زندگي سالم داشته باشيد و يكي از مهم‌ترين گام‌ها در جهت رسيدن به اين هدف، داشتن يك رژيم غذايي سالم و اصولي است. بنابراين اگر مي‌خواهيد پوستي سالم و زيبا داشته باشيد، بايد در رژيم غذايي‌تان تغييراتي اعمال كنيد. اگر غذاهاي زير را در رژيم غذايي‌تان بگنجانيد، در جهت حفظ و ارتقاي سلامتي و زيبايي پوست خود گام مثبتي برداشته‌ايد.

برخي از انواع توت‌ها
توت‌ها يكي از موثرترين موادي هستند كه در جلوگيري و به تعويق انداختن پيري پوست موثرند. اين ميوه به حفظ خاصيت ارتجاعي پوست، تقويت لثه‌ها و سلامت چشم‌ها كمك مي‌كند.

توت فرنگي
توت فرنگي از ساختار كلاژن پوست محافظت مي‌كند. كلاژن همان چيزي است كه پوست را مستحكم نگه مي‌دارد. زماني كه سطوح كلاژن در پوست افت مي‌كنند و تحليل مي‌روند، پوست چروك مي‌خورد.

ماهي آزاد
ماهي آزاد سطح پوست را صاف و نرم كرده و از پيدايش لكه‌هاي خشك و خارش‌‌آور جلوگيري مي‌كند.

آواكادو
اين ميوه حاوي فولات است كه به خون‌سازي كه براي بازسازي سلول‌ها ضروري است، كمك مي‌كند.

زردآلو
 اين ميوه سرشار از فيبر و مواد شيميايي گياهي است كه بتاكاروتن و ليكوپن از جمله آنها هستند. زردآلو همچنين منبع خوبي براي تامين ويتامين C،A ، كلسيم، فولات، آهن و پتاسيم است كه همگي در حفظ و ارتقاي سلامت پوست نقش مهمي دارند.

بروكلي
اين گياه هم حاوي مقادير فراواني فولات، ويتامين C‌ و فيبر است. تركيباتي در بروكلي وجود دارند كه از سلول‌هاي بدن در مقابل آسيب‌ها محافظت مي‌كنند.

لوبيا
لوبيا منبع بسيار خوبي از مواد شيميايي گياهي، فيبر، فوليك اسيد، پروتئين، كلسيم و منيزيم است. اين مواد مي‌توانند قند خون را پايين بياورند و كلسترول خون را كاهش دهند.

انگور فرنگي
اين ميوه هم مانند بسياري از ميوه‌هاي بالا داراي ويتامين C فراواني است و آنتي اكسيدان‌هاي بسيار زيادي هم در خود دارد.

كاروتنوئيدها
اين ديگر غذا نيست، ولي ماده‌اي است كه در ميوه‌‌ها و سبزي‌ها يافت مي‌شود. اين ماده به بدن كمك مي‌كند با سرطان و بيماري‌هاي قلبي عروقي بهتر مبارزه كند.

خانواده كلم‌ها
سبزي‌هايي مانند كلم، كلم‌پيچ، كلم بروكلي و كلم بروكسل وقتي جويده مي‌شوند، تركيباتي به نام گلوكوزينولات و آنزيمي به نام ميروزيناز ترشح مي‌كنند كه به خاطر خواص ضد سرطاني‌شان معروف هستند.

زغال اخته
اين ميوه مقادير فراواني ويتامين C، B، E، فيبر، كلسيم، آهن، منيزيم و اسيد سيتريك در خود دارد.

خيار
خيار حاوي ويتامين‌ها و مواد معدني ضروري است كه موجب افزايش توليد كلاژن مي‌شوند.
سبزيجات با برگ‌هاي سبز
سبزي‌هايي چون اسفناج، كلم‌پيچ و كاهو سرشار از ويتامين‌ها و مواد معدني بسياري چون ويتامين C، فولات، آهن، منيزيم، مواد شيميايي گياهي و آنتي اكسيدان‌ها هستند.

ماهي
ماهي داراي ويتامين A، B1، B12 و B6‌ و سرشار از اسيدهاي چرب امگا3 است كه براي پوست و همچنين حفظ و ارتقاي سلامت قلب و مغز بسيار مفيدند.

گردو
گردو سرشار از روي است كه به حفظ سلامت و زيبايي پوست كمك بسياري مي‌كند. همچنين ثابت شده كه خوردن اين مغز به از بين بردن جوش‌هاي آكنه كمك مي‌كند.

روغن دانه انگور
اين روغن حاوي سلنيم، روي، مس و آهن است. همچنين منبع استثنايي از اوليگومريك پروسيانيدين مي‌باشد كه ثابت‌شده خاصيت ارتجاعي پوست را افزايش مي‌دهد و به اين ترتيب از چروك خوردن پوست جلوگيري مي‌كند.

عسل
عسل جايگزين خوبي براي شكرهاي تصفيه شده است. اين شكرها فرايند پير شدن را  تسريع مي‌كنند.
گياه مورد
ثابت شده كه مصرف اين گياه فرايند پير شدن پوست را كند مي‌كند. قرن‌هاي متمادي گياه مورد در درمان‌هاي خانگي مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.

ارزن
 اين دانه مغذي سرشار از سيليس است كه براي تقويت مو، ناخن و بهبود وضعيت پوست مفيد است.

جوي دوسر
جوي دوسر فيبر زيادي در خود دارد و سرشار از كربوهيدرات‌هاي پيچيده است. همچنين آهن، منيزيم، فسفر، سيليكون و ويتامين‌هاي گروه B و E‌ به وفور در جوي دوسر يافت مي‌شوند.

خربزه درختي
وقتي به عنوان ماسك روي پوست قرار گيرد، آنزيم‌هاي آن باعث از بين رفتن سلول‌هاي مرده مي‌شوند.

انار
اين ميوه منبع خوبي از آنتي اكسيدان‌هاي پلي فنول است. اين آنتي اكسيدان‌ها مي‌توانند اثر راديكال‌هاي آزادي را كه به پوست آسيب مي‌رسانند، خنثي كنند.

آب
پوستي كه آب كافي دريافت كرده باشد معمولا جوان‌تر به نظر مي‌رسد. اگر شما هم از آن دسته كساني هستيد كه مبالغ هنگفتي را براي خريدن انواع كرم‌ها و لوسيون‌ها خرج مي‌كنند تا پوست‌شان زيباتر شود، كافي است اين غذاها را در رژيم غذايي‌تان بگنجانيد. زمان زيادي طول نمي‌كشد كه اثر آنها را روي زيبايي و سلامت پوست‌تان مي‌بينيد. داشتن پوستي سالم و زيبا به شما اعتماد به نفس مي‌دهد و اگر شغل‌تان به گونه‌اي است كه هر روز با افراد زيادي مراوده داريد، اين اعتماد به نفس به كمك‌تان خواهد آمد تا در فعاليت‌هاي شغلي و اجتماعي‌تان موفق‌تر ظاهر شويد.

منبع: دنیای سلامت  ش ۵۵

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر