وجود ماده ای ضد سرطانی در خشخاش

مکانیزم موجود در خشخاش باعث تولید ماده ای به نام noscapine می شود که ماده ای ضد سرطانی است.
به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران، محققان از مکانیزم طبیعی که در خشخاش وجود دارد و تولید  noscapineمی کند اطلاعات زیادی ندارند.
  noscapine ماده ای دارای خواص ضد تومور است که از آن به عنوان تسکین دهنده سرفه استفاده می شود. این کشف که در مجله علوم به چاپ رسیده است شرح شیوه ای را بیان می کند که در آن کشت کو کنار ، تولید این ماده ، یک آلکالوئید است که اعتیاد آور نیست بر این اساس محققان تصمیم به تولید این مولکول و بهبود تولید آن را گرفتند.
 بررسی گونه های گیاه خشخاش که تولید مقدار بالایی از noscapine  را بهمراه دارد تنها به دو گونه این گیاه ختم می شود محققان دریافتند که مکانیسم سنتز  noscapine  که بوسیله 10ژن که مسئول کنترل تولید 5 نوع مختلف از آنزیم هستند که مجموعه ای پیچیده تر از ژن در گیاهان را یافتند.
 دستیابی به موفقیت در پژوهش  زمانی اتفاق افتاد که محققان دریافتند که انواع خشخاش که تولید noscapine  می کنند و گونه هایی که تولید می شوند قابل تجزیه و تحلیل هستند.
 ژنهایی ارثی هستند که در کنار هم قرار می گیرند و منفرد نیستند بلکه مجموعه ای از ژنها هستند هویت و چیدمان ژنها در این مجموعه بررسی قوای ژنتیکی این گیاهان مشخص می شوند.
ایان گراهام از دانشگاه یورک می گوید: مجموعه ای را پیدا کرده ایم که از ژنها پشتیبانی می کند و تقریبا مکانیزم تولید کل noscapine  را بعهده دارد و به ما کمک می کند تا تمام مراحل مربوط به مکانیسم را تعریف و توجیح کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر