بهترين منابع غذايي براي تامين پروتئين مورد نياز بدن

02.png
پروتئین‌ها یکی از منابع اصلی غذايي و از مهمترین عوامل تشکیل دهنده ساختار بدن محسوب مي‌شوند.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، متخصصان تغذيه و سلامت تاكيد دارند كه مصرف منابع غذايي پروتئيني برای کنترل سوخت و ساز و فرآيندهاي حیاتی بدن، لازم و ضروری است. امروزه با تاکید متخصصان رژیم‌های غذایی بر خوردن غذاهای کم چرب و کم کالری، پروتئین که یکی از عناصر موثر در تعيين وزن بدن اما درعين حال از منابع اصلي تغذيه‌اي است از رژیم غذایی افراد حذف شده و یا مصرف آن به حداقل رسیده است.
مطالعات نشان می‌دهند که کاهش یا عدم مصرف غذاهای پروتئین دار، منجر به پرخوری و اضافه وزن می شود. علاوه بر این، مصرف پروتئین برای رشد و ترمیم عضلات بدن ضروری است.
سايت اينترنتي هلت آليشزنس در مقاله جديد در اين باره آورده است اگر قصد داريد یک برنامه غذایی سالم را دنبال كنيد در نظر داشته باشيد كه 10 تا 35 درصد از غذاي دريافتي روزانه‌تان را بايد پروتئين‌ها تشكيل دهند.
در اين مقاله چند مورد از منابع مهم و مفيد مواد غذايي براي تامين پروتئين مورد نياز بدن ارائه شده كه عبارتند از:
- خشكبار و مغزها
انواع مغزها از جمله پسته، گردو و بادام منابعی سالم وغنی از پروتئین هستند و چربی آنها نیز از نوع چربی اشباع نشده است که باعث انسداد رگ های خونی نمي‌شود و یکی از عناصر اصلی یک رژیم غذایی سالم به شمار مي‌آيند. همچنین خشكبار و مغزها سرشار از فیبر خوراكي هستند که همراه با پروتئین موجود در آنها، مدت بیشتری شما را سیر نگه می‌دارند. مطالعات نشان مي‌دهد که بادام سرشار از ویتامین‌ها، فیبر و مواد معدنی است، کلسترول بد خون را پائین مي‌آورد و به کنترل وزن نیز کمک می‌کند.
- تخم مرغ
سازمان قلب آمریکا اخيرا اعلام کرده است که مزایای مصرف متعادل تخم مرغ يعني کمتر از شش عدد تخم مرغ کامل در هفته بر خطرات ناشی از کلسترول آن غلبه می‌کند. بنابراين توصیه می‌شود تخم مرغ را به صورت آب پز مصرف نمائید و از مزایای غذایی آن بهره مند شوید.
- ماست
ماست بويژه ماست چکیده سرشار از پروتئین است که می‌تواند به عنوان یک ميان وعده سالم مصرف شود.
- انواع گوشت لخم شامل مرغ و بوقلمون و بره
گوشت بوقلمون منبعی غنی از پروتئین و درعین حال با کالری پايين است. بيشتر گوشت‌هاي لخم در هر 100 گرم سرو آنها، حدود 30 گرم پروتئين مورد نياز بدن را تامين مي‌كنند. همچنين توصيه مي‌شود اين منابع غني پروتئيني به صورت آب پز مصرف شوند تا براي بدن زياني نداشته باشند.
- تخم ماهي و خاويار
تخم‌هاي ماهي از گونه‌هاي مختلف و خاويار نيز از منابع غني پروتئيني محسوب مي‌شوند به طوري كه در هر 100 گرم تخم ماهي سرو شده 28.6 گرم پروتئين مورد نياز بدن تامين مي‌شود.
- پنير
پنیر يكي ديگر از منابع غنی از پروتئین است. پنیر کم چرب به همراه میوه جات و سبزیجات می‌تواند میان وعده مناسبی باشد که بین وعده‌های غذایی، شما را سیر نگه می‌دارد.
- عدس و بادام زميني
عدس و بادام زميني نيز از منابع غنی از پروتئین، فیبر و مواد معدنی هستند و همچنین کالری کمي دارند و تقریبا فاقد چربي هستند. از آنجا که عدس خیلی زود پخته می‌شود و طعم مطبوعی نیز دارد، می‌توان از آن به عنوان یک وعده غذایی یا یک میان وعده مفيد استفاده كرد.
- تخمه كدو
کدو سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌ها است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه هر 28 گرم تخمه كدو حاوی هشت گرم پروتئین و مقادیر زیادی مواد معدنی شامل پتاسیم، منگنز و آهن است البته از آنجا كه اين خوردني حاوي چربي زياد است لذا بايد از زياده‌روي در مصرف آن پرهيز كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر