مـقـایـسـه هـفـت شـیـر




از شیرکاکائو تا شیرموز
مـقـایـسـه هـفـت شـیـرشاید شما هم مثل ما وقتی که وارد مغازه ای می شوید و تصمیم می گیرید یک پاکت شیر برای صبحانه خود یا فرزندتان بخرید، با مدل های مختلف شیر از شیرهای کم چرب و پرچرب گرفته تا انواع طعم دار آنها روبرو شوید و ندانید که خرید کدام نوع بهتر است...
به همین دلیل در این مطلب نگاهی اجمالی به خوب و بد پرمصرف ترین شیرهای موجود در بازار انداخته ایم تا انتخاب خودمان و شما را ساده تر کنیم.

۱. شیر کاکائو
شیرکاکائو یکی از پرطرفدارترین انواع شیر در بین بچه هاست که والدین به بهانه پایین بودن جذب کلسیم آن در بدن، بچه ها را از خوردن آن منع می کنند، در حالی که کاکائوی موجود در شیرکاکائو، فقط ۳۰ درصد از جذب کلسیم شیر را مختل می کند و دریافت ۷۰ درصد کلسیم بهتر از دریافت نکردن این ماده مغذی در بچه هایی است که به هیچ وجه حاضر به نوشیدن شیر ساده نیستند، اما از طرفی یک لیوان شیرکاکائو تقریبا ۲۱۰ کیلوکالری انرژی و شکر نسبتا زیادی دارد و همین شکر و شیرینی می تواند برای بزرگسالان و بچه های چاق و دچار اضافه وزن مضر باشد. ضمن اینکه شیرکاکائو حاوی کافئین هم است و به همین دلیل باعث ایجاد اختلال در خواب می شود و نباید حداقل ۲ تا ۳ ساعت پیش از خواب نوشیده شود. با تمام این حرف هایی که در مورد شیرکاکائو زدیم، می توانیم اینطور نتیجه بگیریم که شیرکاکائو در بین سایر شیرها ارزش غذایی پایین تری دارد و مصرف آن باید محدود و به صورت یک تنوع غذایی باشد، اما این شیر پرکالری از بهترین خوراکی ها برای ورزشکاران و کسانی است که رژیم چاقی دارند.

۲. شیر خامه گرفته (Skimmed Milk)
شیر خامه گرفته مغذی ترین شیر محسوب می شود. میزان پروتئین موجود در این محصول حدود ۸ گرم است و یک لیوان از آن (۲۵۰ میلی لیتر) فقط ۹۰ کیلوکالری انرژی و نیم درصد چربی دارد و میزان چربی اشباع آن هم صفر است. همین پایین بودن چربی و کالری شیر خامه گرفته، باعث می شود که ما آن را به عنوان غنی ترین منبع دریافت کلسیم در میان شیرهای مختلف به شما معرفی کنیم. این شیر می تواند بهترین انتخاب برای خانم ها، دخترخانم های جوان، بچه های در سن رشد و کسانی که دچار اضافه وزن هستند، باشد.

۳. شیربادام
این محصول در کشور ما به ندرت پیدا می شود اما می توان آن را با ترکیب یک لیوان شیر کم چرب و ۳ عدد بادام پوست کنده و رنده شده درست کرد. این شیر به دلیل داشتن بادام برای افرادی که می خواهند کلسترول خونشان را کنترل کنند یا آنها که به لاکتوز شیر حساسیت دارند، گزینه مناسبی باشد. اگر شیربادام را بدون شکر درست کنید، کلسیم بیشتر و انرژی کمتری هم دریافت خواهیدکرد.

۴. شیر ۱ درصد چربی
میزان پروتئین موجود در شیرهای ۱ و ۲ درصد چربی کاملا با هم برابر است اما چربی موجود در شیرهای ۱ درصد، نصف چربی موجود در شیرهای ۲ درصد است. یعنی ۲/۵ گرم چربی در شیرهای ۱ درصد و ۵ گرم چربی در شیرهای ۲ درصد وجود دارد. انرژی این نوع شیرها فقط ۱۰ کیلوکالری بیشتر از انرژی موجود در شیرهای خامه گرفته (Skimmed Milk) است بنابراین می توان چنین محصولی را برای کسانی که می خواهند علاوه بر دریافت چربی، پروتئین و کلسیم لازم، وزنشان را هم ثابت نگه دارند، توصیه کرد.

۵. شیر ۲ درصد چربی
نوشیدن یک لیوان شیر ۲ درصد چربی می تواند ۳۰ درصد از نیاز روزانه به کلسیم و ۸ گرم از نیاز بدن به پروتئین را تامین کند. هر لیوان شیر ۲ درصد چربی حاوی ۱۳۰ کیلوکالری انرژی و ۵ گرم چربی است که ۳ گرم از آن چربی اشباع شده است. این شیر حاوی مواد معدنی دیگری مانند منیزیم، پتاسیم، روی، ویتامین های A، K و B نیز است. مصرف شیر ۲ درصد چربی به افراد دچار اضافه وزن توصیه نمی شود اما می توان آن را در برنامه غذایی بچه ها گنجاند.

۶. شیر سویا
هر ۲۵۰ میلی گرم (یک لیوان) شیر سویا، حاوی ۷ گرم پروتئین، ۸۰ کیلوکالری انرژی و ۴ گرم چربی است که نیم گرم از آن را چربی اشباع شده تشکیل می دهد، این نوع شیر، حاوی فلاونوییدها و آنتی اکسیدان های مختلفی است پس مصرف آن می تواند برای خنثی کردن رادیکال های آزاد و جلوگیری از بروز آسیب های سلولی مفید باشد.

۷. شیرموز
شیرموز منبع خوبی برای دریافت فیبر است بنابراین می تواند عمل هضم غذا را آسان کند. پتاسیم موجود در شیرموز نیز به ثابت ماندن فشار خون کمک می کند. شیرموزی که از شیر کم چرب تهیه شده باشد، برای افرادی که رژیم لاغری دارند و می خواهند یک میان وعده سبک، انرژی زا و مغذی بخورند، مناسب است. اگر فرزند بدغذایی دارید و نمی توانید به هیچ عنوان او را به خوردن شیر عادت دهید، روزی یک لیوان شیرموز را در برنامه غذایی اش بگنجانید. هرچند که کالری شیرموز از شیر کم چرب معمولی بیشتر و جذب کلسیم آن کمتر است، اما مصرف آن از اصلا شیرنخوردن برای بچه ها بهتر است!
منبع: Health Discovery
ترجمه: سارا مفید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر