ازمصرف عسل تايکسالگي خودداري شود/غذاهاي مانده را يكبار بيشتر گرم نكنيد

1-1.gif
يك متخصص مسموميت‌ها توصيه كرد: غذاهاي مانده در يخچال را يک بار بيشتر گرم نکنيد و اگر در اين مرحله چيزي از غذا باقي ماند آن را ديگر مصرف نکنيد.
دكتر سيد نادر مصطفوي يزدي در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه يزد، در خصوص مسموميت ناشي از کنسروها گفت: در مجموع 7 نوع سم بوتوليسم داريم كه سه نوع آن در انسان بيشتر بيماري زا است و انواع بيماري از جهت نحوه ايجاد آن شامل بوتوليسم نوزادي، مسموميت غذايي و بوتوليسم زخم است.
وي اظهار داشت: کلستريديوم بوتولينوم يك ميکروب ميله‌اي شكل (باسيل) است و زماني كه در محيط داراي پروتئين با PH مناسب مانند کنسروها يا غذاهاي مانده قرار گيرد، شروع به رشد مي‌كند و مواد دفعي آن همان سم بوتولونيوم است.
وي افزود: اين ميکروب در شرايط نامساعد با تشکيل پوشش مقاوم به شکل هاگ در مي‌آيد. هاگها در بزرگسالان بيماري زا نيستند اما به دليل اينكه سيستم گوارشي نوزاد براي مبارزه با ميکروب‌ها کاملا تکامل نيافته است اگر نوزاد يا کودکان زير يک سال با تراکم بالايي از هاگها روبرو شوند امكان دارد هاگها به فرم فعال تبديل شده و با ترشح سم باعث مسموميت کودک شوند بنابراين توصيه مي‌شود تا يك سالگي به كودك عسل داده نشود چرا كه عسل محيط مناسبي براي باقي ماندن هاگ ميكروب است.
وي ادامه داد: البته حداكثر مرگ و مير بوتوليسم نوزادي حدود يك درصد است بنابراين اگرچه بيماري در کودکان خوش خيم است ولي بهتر است از نوزادان و کودکان کم سن بيشتر مراقبت شود.
وي خاطرنشان كرد: در دهه 1960ميلادي مرگ و مير مسموميت با بوتولونيوم حدود 50 درصد بوده كه هم اكنون با پيشرفتهاي پزشکي و ساخت پادزهر آن به حداكثر 8 درصد رسيده است.
دكتر مصطفوي اظهار داشت: وقتي فرد بزرگسال غذاي حاوي سم ترشح شده از باسيل فعال را بخورد سم جذب بدن مي شود و ممكن است اولين علائم بيماري تهوع، استفراغ، اسهال و يا يبوست باشد. اما گاهي هيچ كدام از اين علائم هم ديده نشده و بيمار ابتدا به ساکن با علائم فلجي بيماري مراجعه مي‌كند.
وي افزود: زماني كه فردي با سم تماس پيدا كرد بعد از يك دوره كمون كه مدت زمان آن به ميزان سم بستگي داشته و به طور ميانگين يك و نيم روز طول مي کشد، علائم درگيري عصبي در فرد پيدا مي‌شود. نورون‌ها طوري درگير مي‌شوند كه نمي‌توانند ايمپالس عصبي را منتقل كنند، درگيري اعصاب از سر و گردن شروع مي‌شود و به سمت انتهاي اندامها پيش مي‌رود كه اصطلاحا به آن فلج پايين رونده مي‌گويند.
اين متخصص مسموميت‌ها ادامه داد: از اولين علائم اين نوع مسموميت اين است كه ممكن است فرد دوبيني پيدا كند و يا لوچ شود و يا ممكن است آبريزش يا خشكي دهان داشته باشد كه خشكي دهان شايع‌تر است.
وي خاطرنشان كرد: پس از آن ممکن است در بيمار اختلال بلع نيز پيدا شود و به همين ترتيب اعصاب حرکتي به سمت پايين درگير مي شوند تا به عضلات تنفسي برسد که در صورت درگير شدن آنها اگر بيمار به کمکهاي پزشکي (دستگاه تنفس مکانيکي) دسترسي پيدا نکند به علت خفگي از بين خواهد رفت. در تمام اين مدت سطح هوشياري و اعصاب حسي فرد درگير نمي‌شود به همين دليل ممکن است تشخيص بيماري بسيار مشكل باشد.
دكتر مصطفوي عنوان كرد: اگر بخواهيم ساختار سلولي حفظ شود غذا بايد خيلي سريع سرد شود و بهترين نوع فريز كردن اين است كه خيلي سريع انجام شود و به هيچ وجه نبايد غذا را براي مدت طولاني در درجه حرارت محيط قرار داد.
وي توصيه كرد: بايد براي از بين بردن سم و جلوگيري از مسموميت، زمان جوشاندن كافي را به كنسرو بدهيم يعني کنسرو بايد حداقل 20 دقيقه در دماي بالاي 80 درجه بجوشد.
اين متخصص مسموميت‌ها اضافه كرد: اگر كنسروي برآمده بود به هيچ وجه در آن را باز نكنيد اگر به نظرتان رنگ و بوي کنسرو يا غذا عوض شده است به هيچ وجه از چشيدن براي آزمايش آن استفاده نکنيد و آن را دور بريزيد. تا حد امکان غذاي مانده را مصرف نكنيد. غذاهاي مانده در يخچال را فقط يک بار گرم مصرف نماييد و آنچه پس از گرم و مصرف كردن باقي مي‌ماند را به هيچ وجه مجددا براي مصارف بعدي نگهداري نكرده و در يخچال يا فريزر نگذاريد.
وي خاطرنشان كرد: وقتي غذا پخته شد و دماي آن در محيط به مرحله قابل تحملي رسيد در آن را ببنديد و سريع در يخچال بگذاريد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر