استفاده از نمك هاي تصفيه نشده، باعث كم خوني مي شود

وجود ناخالصي ها در نمك مي تواند ايجاد مسموميت كرده و حتي باعث ممانعت در جذب آهن بدن و بروز كم خوني ناشي از كمبود آهن شود.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ سعيده معاني، كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت‌:‌ مصرف نمك هاي معمولي و تصفيه نشده علاوه بر اين كه پاسخگوي نياز بدن به يد نيست حاوي ناخالصي هاي محلول و نامحلول زيان آوري هستند كه مي تواند سلامت مصرف كننده را به مخاطره انداخته و منجر به بروز عوارض نامطلوب در اندام هاي گوارشي، كليوي، كبدي و ريوي شود.

وي افزود: نمك، جزء جدايي ناپذير سفره ايراني و يكي از اجزاي كوچك اما مهم در آشپزي است و مقدار مجاز آن نقش حياتي در بدن انسان دارد.


اين كارشناس تغذيه تصريح كرد: نمك خوراكي بايد از نوع يددار تصفيه شده باشد كه اين نوع نمك حاوي يد به ميزان كافي است و ناخالصي هاي آن طي فرآيند تصفيه، حذف شده و كاملا بهداشتي است.

معاني خاطرنشان كرد: افراد هيچ گاه از نمك هاي غير يددار و تصفيه نشده براي مصارف خوراكي، طبخ غذا و حتي خيساندن برنج استفاده نكنند و در هنگام خريد نمك به تاريخ توليد و انقضاي نمك، پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بر روي بسته بندي نمك دقت كنند.

وي ادامه داد: نگهداري و ذخيره كردن نمك يددار به مدت طولاني و بيشتر از يك سال موجب از دست رفتن بخشي از يد آن مي شود بنابراين ضرورت دارد از نگهداري طولاني مدت نمك خودداري كنند.

به گفته معاني، براي حفظ يد در نمك بايد نمك را دور از نور و رطوبت و در ظروف دربسته پلاستيكي، چوبي، سفالي يا شيشه اي رنگي نگهداري كرد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر