چه عاملي موجب بي اشتهايي كودك مي شود؟


اضطراب، افسردگي و يا رفتارهاي وسواسي مادر مي تواند باعث كم اشتهايي و بدغذايي كودك شود و بسياري از مشكلات رفتاري، خلقي و تغذيه اي كودكان را ايجاد كند.
به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ سعيده معاني، كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اين كه سلامت رواني مادر نقش عمده اي در تغذيه كودك دارد،‌ اظهار داشت:‌ به دليل اين كه مغز فعال كودك آماده دريافت همه پيام هاي محيط زندگي و اطرافيان است عادات خوب غذايي هم بايد از سنين پايين به كودك آموزش داده شود و همه افراد بزرگتر خانواده بايد بدانند رفتارهاي غذايي آنان مي تواند براي افراد كوچكتر خانواده الگو باشد.


وي افزود:‌ بهتر است والدين هنگام صرف غذا خوردن كودك، محيط را برايش دلپذير كنند. كودك بايد غذا را سر ميز و يا سر سفره خانواده، در محيطي تميز، آرام، دوستانه، راحت و خوشايند صرف كند تا ضمن اين كه از غذا خوردن همراه با ديگران لذت مي برد، طرز غذا خوردن و نحوه استفاده از قاشق، چنگال و ليوان را نيز بياموزد.

معاني تصريح كرد: بهتر است كودك را به جاي اجبار، تشويق به غذا خوردن كرد زيرا علاقه به غذا خوردن زماني به وجود مي آيد كه غذا به صورت جالب ارائه شود و كودك ببيند كه ديگران هم غذاهاي متنوع يا جديد را با لذت مي خورند.

به گفته اين كارشناس تغذيه، در ابتدا كودك 1 تا 2 ساله ممكن است براي گرفتن يا برداشتن غذا از انگشتانش استفاده كند ولي به تدريج مي تواند در گرفتن قاشق، چنگال و ليوان مهارت پيدا كند همچنين والدين بايد كودك را به ويژه در شروع غذا كه گرسنه است، تشويق كنند تا عليرغم ريخت و پاشي كه مي كند خودش غذا بخورد و مهارت و اعتماد به نفس پيدا كند، سپس وقتي از غذا خوردن خسته شد او را كمك كنند.

وي خاطرنشان كرد: والدين نبايد هنگام غذا دادن با كودك دعوا كنند و براي غذا خوردن جايزه تعيين كنند و اجازه دهند كه در مورد سير شدنش خودش تصميم بگيرد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر