شایع‌ترین باکتریها در مواد غذایی

در صورت تهیه غذا با آب آلوده، غذا می‌تواند به عنوان منبع آلودگی و انتقال بیماری باشد.

وجود سم در کباب‌ها، سالاد‌ها و شیرینی‌های خامه‌ای


مسمومیت غذایی، یک بیماری است که بر اثر خوردن غذاهایی که ارگانیسم‌های مضری هستند بوجود می‌آید. این میکروب‌های مضر می‌توانند شامل; باکتری، انگل و ویروس باشند. مسمومیت‌های غذایی پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود اما در برخی موارد و عدم رعایت بهداشت فردی می‌تواند اوج یابد و منجر به مرگ گردد.

تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشیار دانشگاه علوم شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار سینا نیوز در خصوص شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی در فصل گرما بیان کرد: «منبع آلودگی مواد غذایی ممکن است اولیه باشد یعنی خود ماده غذایی آلوده باشد و یا علت ثانویه داشته باشد و در معرض آلودگی قرار بگیرد و آلودگی به دلایلی به آن اضافه شده باشد.» 



جوش‌های چرکی و یا زخم‎های شدید پوستی متهمان انتقال مسمومیت غذایی 

وی افزود: «شایع‌ترین مسمومیت غذایی مسمومیت باکتریایی هستند. باکتری‌ها با تولید سم و تهاجم به بافت روده موجب بروز علائم بیماری و بیماری می‌شوند. استافیلو کوک یکی از شایع‌ترین مسمومیت غذایی ایجاد شده بر اثر تولید سم باکتری می‌باشد که بسیار قوی و مقاوم در برابر دمای جوش می‌باشد. افردی که دچار جوش‌های چرکی و یا زخم‎های شدید پوستی هستند مشکوک به انتقال این بیماری می‌باشند. این افراد نباید تماس مستقیم با مواد غذایی داشته باشند.» 
دکتر نیستانی با اشاره به گزارش‌های اخیر در خصوص شایع‌ترین غذاهای عامل انتقال استافیلو کوک بیان داشت: «غذایی‌های که در تهیه و پخت بیشتر در معرض کار با دست قرار دارند مانند انواع کباب‌ها، سالاد‌ها و اخیرا در شیرینی‌های خامه‌ای نیز وجود این سم گزارش شده است.» 
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با توجه به علائم استافیلو کوک افزود: «علائم این بیماری در کمتر از یک ساعت بروز می‌یابد. از شایع‌ترین علائم آن می‌توان به تهوع، استفراغ شدید و اسهال اشاره نمود. این بیماری خود محار شونده است مگر در افرادی مانند سالمندان و کودکان که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار می‌باشند.» 

عاملان وبا در آب آلوده

دکتر تیرنگ نیستانی در خصوص بیماری وبا و راه‌های انتقال آن بیان کرد: «بیماری وبا به علت مولد باکتری وبا ایجاد و عامل انتقال آن آب آلوده می‌باشد. در صورت تهیه غذا با آب آلوده، غذا می‌تواند به عنوان منبع آلودگی و انتقال بیماری باشد. باکتری مولد وبا در مقابل اسید معده حساس است و در اثر تماس با آن از بین می‌رود. این بیماری یک مقدار و دز مشخصی دارد به گونه‎ای که گفته می‌شود در هر میلی لیتر آب و در هر گرم ماده غذایی بیش از ۱۰۰هزار باکتری وجود داشته باشد که از سد اسید معده بتواند عبور کند و خود را به روده برساند و ایجاد بیماری می‌کند.» 

جلوگیری از مرگ تدریجی با جوشاندن و استفاده از قرص کلر

وی افزود: «ابتلا فرد به بیماری وبا نشان دهنده مصرف غذای با بار میکروبی و آلودگی بالایی و شرایط بهداشتی پایین می‌باشد. وبا در صورت عدم درمان کشنده است. دراین بیماری ترشح روده افزایش می‌یابد و بیمار بار‌ها و بار‌ها مدفوع بسیار آبکی را دفع می‌کند و در صورت عدم درمان به موقع و رسیدگی به بیمار و مصرف به هنگام دارو به دلیل کم آبی به مرگ وی خاتمه می‌یابد. بنابراین به افراد خصوصا در هنگام سفر در فصول گرم و تابستان در صورت عدم اطمینان به منبع آب مصرفی حتما آن را قبل از استفاده جوشانده و یا از مراکز بهداشتی قرص کلر را تهیه نمایند.» 

هشدار؛ مسمومیت غذایی بر اثر عدم پخت مناسب غذا 
دکتر نیستانی با اشاره به نوع دیگری از مسمومیت مواد غذایی گفت: «سالمونلا و شیگلا از شایع‌ترین مسمومیت غذایی می‌باشند که از طریق مواد غذایی و عدم مغز پخت شدن غذا‌ها خصوصا کباب کوبیده منتقل می‌شوند. علائم مسمومیت غذایی در خیلی از مواقع به یکدیگر شباهت دارد دردهای مبهم شکمی، انقباضات دردناک شکمی، تهوع، استفراغ، و بعضی مواقع اسهال غالبا در افرادی که دچار نقص و یا ضعف سیستم ایمنی می‌باشند دیده شده که در صورت تغذیه درست و مصرف مایعات می‌توانند بهبود یابد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر