استفاده از آب لوله‌كشي، يخ‌بهداشتي و ضدعفوني سبزيجات

1-833.jpg
رییس مرکز بهداشت و درمان قم گفت: "وبا" یا التور با وجود خطرناک و کشنده بودن به راحتي قابل پيشگيري است.
"محمد محمدیان" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه قم، افزود: وبا بیماری خاص اسهالی است که بر اثر تجمع و سم میکروب "وبا" در روده باریک ایجاد می‌شود و در نتیجه مقادير فراواني آب و یون‌های بدن از طریق روده دفع می‌شود.
وي با بیان اینکه در این بیماری حدود 10 تا 20 لیتر مدفوع آبکی از بدن دفع می‌شود، گفت: با توجه به ویژگی‌های خاص استان قم و ورود سالیانه بیش از 20 میلیون جمعیت و حضور کشورهای خارجی و فقیرنشین در کوتاه‌ترین زمان ممکن عده کثیری به این بیماری مبتلا مي‌شوند.
***علائم و راه‌های انتقال وبا
رییس مرکز بهداشت و درمان قم، دل درد و دل پيچه به همراه اسهال حاد آبکي و دفعات اجابت مزاج فراوان، استفراغ بدون حالت تهوع پيشين، گرفتگی عضلات پشت ساق پا و عطش فراوان را از مهم‌ترین و شایع‌ترین علائم بیماری التور(وبا) برشمرد.
محمدیان با بیان اینکه وبا به دو طريق منتقل مي‌شود، ادامه داد: در تماس مستقیم بيماري مي‌تواند از طريق دست‌هاي آلوده، تماس با موارد دفعي و استفراغ بيماران و يا لوازم آلوده آنها و در حالت غیرمستقیم با آشاميدن آب آلوده بيماري منتقل شود.
وي گفت: شست‌وشوی میوه و سبزی و تهیه غذای سرد با آب آلوده، استحمام يا شست‌وشوي البسه با آب آلوده، مصرف یخ آلوده و تغذيه کودکان و نوزادان با بطري به جاي شيرمادر عامل مهمي در انتقال بيماري وباست.
***مردم موازین بهداشتی را رعایت کنند
رییس مرکز بهداشت و درمان قم اظهار کرد: اگرچه نمي‌توان مانع از شيوع و بروز وبا به منطقه‌اي شد اما می‌توان برای پيشگيري و مقابله از گسترش وبا در سطح شهر فعاليت‌هايي را انجام داد.
محمديان ادامه داد: هم‌وطنان بايد براي پيشگيري از ابتلا به وبا از آب آشامیدنی لوله‌كشي استفاده كنند و در صورتي که آب مطمئن و سالم در دسترس نيست به خصوص در سفر بايد آب را به مدت يک تا سه دقيقه جوشاند سپس مصرف كنند.
وي پرهیز از مصرف آب چشمه، رودخانه، چاه، ضدعفونی میوه و سبزیجات، پرهیز از مصرف یخ در سفر، رعایت اصول بهداشتی دفع فضولات انسانی به هنگام سفر، دور نگه داشتن موادغذایی از دسترس حشرات و شست‌وشوی دست‌ها پس از اجابت مزاج را از دیگر توصیه‌ها به هم‌وطنان دانست.
رییس مرکز بهداشت و درمان قم تصریح کرد: سبزي از عوامل مهم انتقال بيماري وباست از اين‌رو شست‌وشو با آب به تنهايي کافي نيست و بايد سه مرحله شست‌وشو، گندزدايي و ضدعفوني به خوبي انجام شود.
محمدیان خاطر نشان کرد: سال پيش، بیشترین میزان ابتلا به وبا در استان قم مربوط به مصرف سبزی و میوه و عدم شست‌وشوی دست بود.
وی افزود: سبزیجات و میوه‌ها باید در چهار مرحله پاک‌سازی شوند با مایع ظرف‌شویی انگل‌زدايي، با کلر ضدعفوني، سپس آبکشی، شست‌وشو و مصرف شود.
رییس مرکز بهداشت و درمان قم با بیان اینکه از ابتداي سال تاكنون موردي از ابتلا به وبا گزارش نشده است، گفت: سال پيش، 1143 نمونه وبا از بیمارستان‌ها جمع‌آوری کردیم که فقط 32 مورد در استان بدون فوت گزارش شده است.
***قم نیازمند کارخانه‌های بهداشتی "یخ" است
محمديان گفت: يخ مي‌تواند در مسير توليد يا توزيع آلوده شود و با مصرف يخ آلوده خطر انتقال بيماري افزايش مي‌‌يابد به علاوه ميکروب وبا تا مدت‌ها در يخ زنده مي‌ماند و تا مدت‌ها نيز عامل انتقال بيماري است.
وی ادامه داد: میکروب وبا در برابر دمای 55 درجه سانتيگراد به مدت 15 دقیقه از ميان می‌رود اما در محیط سرما باقی می‌ماند طوری‌که اگر یخ غیربهداشتی و آلوده به میکروب وبا باشد، میکروب وبا در آن زنده مي‌ماند.
به گفته رییس مرکز بهداشت و درمان قم، مردم باید از یخ بهداشتی و بسته‌بندی استفاده کنند.
محمديان با بيان این‌که سال پيش، یخ مورد نیاز استان در مراسم نیمه شعبان از استان‌های تهران، اراک، کاشان و اصفهان تامین شد، افزود: با توجه به زائرپذیری استان، قم نیاز شدیدی به کارخانه یخ بسته‌بندی و کاملاً بهداشتی دارد از اين‌رو مصوب شد تا به کمک استانداری و شورای سلامت و امنیت غذایی استان کارخانه‌های یخ موجود ارتقاء و کارخانه‌های موجود یخ به کارخانه‌های بهداشتی تبدیل شوند.
انتهاي پیام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر