بیماران گوارشی نوشابه‌هاي گازدار و آب ميوه‌هاي صنعتي مصرف نکنند


افراد مبتلا به بيماري‌هاي گوارشي از قبيل اسهال و استفراغ بايد از مصرف نوشابه‌هاي گازدار و آب ميوه‌هاي صنعتي جدا پرهيز كنند؛ چرا كه مصرف اين مواد تشديد اسهال و استفراغ را به دنبال دارد. همچنين تغذيه افراد بويژه كودكان در زمان اسهال و استفراغ نبايد قطع شود.
به گزارش وب دا، رئیس اداره بیماریهای منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در فصل گرما فعاليت عوامل بيماري‌هاي منتقله از آب و غذا بيشتر مي‌شود و امكان انتقال اين بيماري‌ها به دنبال مصرف ميوه، سبزي و مسافرت‌ها افزايش مي‌يابد و لازم است كه ميوه و سبزيجات قبل از مصرف به خوبي شست‌وشو و ضدعفوني شوند.
دکتر حسین معصومی با تاكيد بر لزوم حصول اطمينان از سلامت آب آشاميدني هنگام مصرف آب، ادامه داد: آب شبكه‌هاي آبرساني شهري و روستايي سالم و قابل شرب است؛ چرا كه اين آب كلرزني شده و تحت نظارت مراكز بهداشتي قرار دارد. نبايد از آب چشمه‌ها، رودخانه‌ها و آب‌هايي كه از سلامت آنها اطمينان نيست، استفاده کرد.

توصیه های طبخ غذا در تابستان
رئیس اداره بیماریهای منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت به مسافران نيز توصيه كرد كه حتما آب بطري شده همراه داشته باشند و گفت: در صورتي كه دسترسي به آب بطري شده يا آب سالم بهداشتي وجود نداشته باشد، بهتر است آب را به مدت يك دقيقه جوشانده و پس از خنك شدن، استفاده شود.
دکتر حسین معصومی بر لزوم تهيه و مصرف غذاي سالم تاكيد كرد و افزود: غذا بايد به طور كامل پخته شود. غذاهاي پخته شده نيز بايد در اسرع وقت مصرف شوند. همچنين غذاي پخته شده‌اي كه مصرف نمي‌‌شود بايد در درجه حرارت كمتر از چهار درجه در يخچال نگهداري شود. غذاهاي پخته شده كه در يخچال نگهداري مي‌شوند، زمان مصرف بايد به طور كامل گرم شوند. لازم است از تماس غذاهاي پخته شده با مواد غذايي خام در يخچال و خارج از يخچال جلوگيري شود. هنگام تهيه غذا دست‌ها به طور مكرر شسته شود و تمام سطوح آشپزخانه تميز باشند. همچنين بايد غذاها از دسترس حشرات، جوندگان و ساير حيوانات محفوظ باشند. براي تهيه غذا نيز از آب سالم استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه اگر فرد به بيماري‌هاي گوارشي از قبيل استفراغ، اسهال يا دل درد مبتلا شد لازم است ابتدا به نزديك‌ترين مركز بهداشتي درماني مراجعه كند، خاطر نشان کرد:‌ اين افراد بايد از خود درماني و مصرف آنتي بيوتيك خودسرانه، پرهيز كنند و مايعات فراوان بنوشند. بهترين مايعات براي اين افراد آب آشاميدني سالم، دوغ، چاي كم رنگ، آب ميوه طبيعي و محلول خوراكي درمان اسهال (ORS) است.
رئیس اداره بیماریهای منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت افزود: بيماري‌هاي منتقله از آب و غذا در هر محلي قابل وقوع است اما امكان بروز اين بيماري‌ها در مكان‌هايي كه به لحاظ بهداشتي از سطح پاييني برخوردارند و مردم نيز در رعايت موازين بهداشتي سهل انگاري مي‌كنند، بيشتر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر