استفاده از داروهاي محرك عوارض جبران‌ناپذيري به دنبال دارد

استفاده از داروهاي محرك که بیشتر در شب های امتحان مصرف می شود، عوارض جبران‌ناپذيري به دنبال دارد.
به گزارش وب دا، یک روانپزشك ضمن بیان این مطلب اظهار كرد: برخي دانشجويان در شب‌هاي امتحان از مواد كافئيني و يا محرك براي بيدار ماندن استفاده مي‌كنند. مواد كافئين‌دار مانند چاي و قهوه اگر در حد معمول مصرف شود، مشكلي ايجاد نمي‌كند، ولي استفاده بيش از حد از اين مواد مي‌تواند مضر باشد و عوارضي در پي خواهد داشت و حتي مي‌تواند موجب افزايش اضطراب فرد شود.
دكتر اشرف تشكري افزود: برخي دانشجويان نيز به اشتباه در شب امتحان از داروهاي محرك استفاده مي‌كنند كه اين داروها معمولا از خانواده آمفتامين‌ها هستند. برخي مواد هم اصلا دارو نيستند و مانند شيشه، در رده مواد مخدر قرار مي‌گيرند. اين مواد بر روي سلول‌هاي مغز تاثير مي‌گذارند و موجب فعال شدن مغز و افزايش هوشياري و توجه فرد شده همچنين مصرف اين مواد موجب كاهش خواب‌آلودگي در افراد مي‌شوند.
وی تصريح كرد: بايد توجه داشت كه اثر اين مواد مقطعي است و در دراز مدت اثرات سوئي بر افراد خواهد داشت. به عنوان مثال در برخي موارد فرد مصرف‌كننده دچار عوارض رواني مانند هذيان‌گويي و توهم مي‌شود و احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي نيز در اين افراد وجود دارد.
اين روانپزشك خاطرنشان كرد: گاهي عوارض اين داروها كوتاه‌مدت است و واكنش‌هايي اوليه در فرد ايجاد مي‌كند و موجب افزايش تپش قلب و استرس مي‌شود. گاهي نيز فرد مصرف‌كننده به عوارض بلندمدت مبتلا مي‌شود و عوارض اين داروها در جسم و روان فرد باقي مي‌ماند. همچنين برخي از اين داروها نيز حالت مخدر دارند و فرد پس از نخستين مصرف به آن‌ها معتاد مي‌شود.
وي ادامه داد: دارو تنها بايد از سوي پزشك و براي فرد بيمار تجويز شود و هرگونه مصرف دارو در افراد سالم و يا بدون تجويز پزشك مي‌تواند مشكلاتي را در فرد مصرف‌كننده ايجاد كند. يك دانشجو بايد بتواند با برنامه‌ريزي و به صورت منظم درس بخواند تا بدون استرس در امتحان‌ها موفق شود. مصرف دارو با هدف موفقيت در امتحان به هيچ وجه كار درستي نيست و عوارض برخي از اين داروها جبران‌ناپذيرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر