خواص دستنبو


طالبي و گرمك از انواع خربزه هستند كه خواص دارويي آن‌ها تقريباً مشابه يكديگر است. نوع ديگر از اين ميوه «دستنبو» نام دارد كه معطر مي‌باشد. در يك تحقيق علمي كه پژوهشگران آرژانتيني و آلماني انجام داده‌اند، نشان داده شده است كه طالبي از نظر خاصيت ضد انعقاد خون در رديف «سير»، «پياز» و «زنجبيل» قرار دارد ... محققان براي آزمايش، مقداري از پلاكت‌هاي خون را گرفته، با مقدار كمي عصاره يا آب طالبي شيرين مخلوط كردند و مشاهده نمودند در طالبي عاملي وجود دارد كه به شدت مانع از انباشته شدن غير طبيعي پلاكت‌ها مي‌شود و در نتيجه از انعقاد و لخته‌شدن خون در رگ‌ها - كه عامل حمله‌هاي قلبي است - جلوگيري مي‌شود. بنابراين، طالبي يكي ديگر از خوراكي‌هايي است كه براي رقيق‌شدن خون و كاهش خطر حمله‌هاي قلبي مي‌تواند مفيد باشد. البته اگر طالبي و آسپرين با هم خورده شود،
خاصيت ضد انعقاد خون نيرومندتري تشكيل مي‌گردد. در بررسي‌هاي علمي كه ضمن آن خوراكي‌هاي مختلف را از نظر خاصيت ضدسرطان با يكديگر مقايسه نموده‌اند، معلوم شده است طالبي در رديف گياهان و خوراكي‌هايي قرار دارد كه از اين نظر بسيار مفيد و مؤثر هستند. در اين تحقيقات، ميوه‌ها از نوع مركبات، و همچنين سبزيجات به رنگ سبز و نارنجي، خواص ضد سرطان نشان داده‌اند. براي مثال، در پژوهشي كه روي تعداد نسبتاً زيادي از ساكنان ايالت ماساچوست در امريكا به‌عمل آمد، مشاهده شد بين افرادي كه بيش‌ترين مقدار ميوه، سبزي و طالبي مي‌خورند، كم‌ترين ميزان ابتلا به سرطان بروز نموده است. به عبارت ديگر، افرادي كه ميوه و سبزيجات بيش‌تر مي‌خورند، به نسبت قابل توجهي، كم‌تر در معرض خطر سرطان قرار مي‌گيرند. دانشمندان، اين خاصيت طالبي را مديون وجود مقدار زيادي ماده شيميايي ضد سرطان از نوع كارتنوئيد مي‌دانند.
ماسك خربزه براي زيبايي و همچنين رفع چين و چروك چهره مفيد است. براي درمان زردي رخسار، تخم خربزه را با سركه پخته ضماد كنيد و براي رفع سوختگي، ضماد پوست خربزه مفيد است.

منبع: http://www.partosokhan.ir/page.asp?Number=384&Category=376

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر