خواص سقز

9 هزار سال آدامس جویدن!

بسیاری از انسان‌های فعال اعم از نوجوان یا كهنسال در حین كار و تلاش معمولا از یك تفریح همراه با لذت و بدون توقف در كار، مطالعه، تولید یا خدمات و بدون محدود كردن آزادی یا دخالت در كار دیگران به نام آدامس جویدن بهره‌ می‌برند.
شیرینی اولیه‌ی آدامس، آرامش هنگام جویدن، جلوگیری از خشكی‌ دهان، معطر و خوشبو شدن دهان، جلوگیری از انتشار بوی سیگار یا غذاهای بودار خورده شده، نوعی انرژی گرفتن از این ورزش ملایم فك و دندانها و عضلات صورت و ... همگی اجازه می‌دهند تا انسانها در هر سن و موقعیت و مقامی كه هستند، بتوانند از این تفریح با نشاط لذت ببرند.


ماهنامه‌ی گزارش با نگاهی به تاریخچه‌ی آدامس در جهان، نظر خوانندگان خود را به اثرات و خواص این تنقلات نیمه خوراكی و بهداشتی دندانپزشكی جلب می‌كند.

تاریخچه آدامس
قدمت آدامس به 9 هزار سال پیش و همزمان با آغاز تمدن بشر می‌رسد. بنابراین آدامس منحصر به انسانهای امروزی نیست. یونانیان نخستین كسانی بودند كه آدامس جویدن را به مردمان شناساندند. آنها صمغ یا رزین درخت Mastic یا Masticne را به جهانیان شناساندند. بعدها انگلیسی‌ها از پوست نوعی درخت كاج به عنوان صمغ استفاده كردند.
این پیگیری‌ها همچنان ادامه یافت تا اینكه در سال 1860، صمغ‌ به آمریكا راه پیدا كرد و در آنجا یك تكنسین داندانساز به نام «آلفرد آدامز» سعی در ساخت یك نوع ماده لاستیك مانند از این صمغ‌ها كرد؛ این جا بود كه آدامس به شكل امروزی شناخته شد.
دكتر آدامز برای افزایش كیفیت آدامس‌ها، خودش نمونه‌های آنها را می‌جوید و به اصطلاح آزمایش می‌كرد و بهترین‌ها را كه خوب تولید شده بودند در مغازه‌ای كه به همین منظور فعال بود، می‌فروخت.

ماده‌ی اولیه‌ی آدامس
ماده‌ی اولیه‌ی آدامس از ساقه‌ی درخت بنه به دست می‌آید. معادل فارسی آدامس «سقز» است. برای اینكه سقز كشدار شود آن را با گیاهی به نام ازفلك یا كمپوره مخلوط می‌كنند.
در ادامه تولید آدامس و افزودن خواص مهم به آن، گروهی به فكر تولید آدامس بادكنكی افتادند و نخستین فرمول تهیه‌ی آدامس بادكنكی را فرانك فیلر در سال 1906 تهیه كرد. اما این نوع آدامس به بازار نیامد تا سال 1928 كه والتر دیمر از فرمول فیلر استفاده نمود و اولین فرآورده موفق از آدامس بادكنكی را به بازار عرضه كرد.
از آنجا كه رنگ این آدامس صورتی بود، اكثر آدامس‌های بادكنكی هم به پیروی از آن صورتی رنگ هستند.


عكس‌های رنگی و آدامس‌های پرفروش
در زمان جنگ جهانی دوم یكی از سازندگان آدامس‌های بادكنكی نوعی دیگر از این آدامس عرصه كرد كه در آن نوار باریكی كه یك عكس خنده‌دار روی آن چاپ شده بود در بسته‌بندی آدامس قرار داشت. امروزه هم در اغلب بسته‌های آدامس‌های بادكنكی عكس‌های خاصی وجود دارد؛ بعد از آن بسته‌بندی‌های جذاب و كاغذهای رنگی و یا عكس‌هایی كه مورد علاقه و توجه كودكان باشد مورد توجه تولیدكنندگان جهت فروش بیشتر قرار گرفت.
جویدن آدامس مضر یا مفید!
عموم مردم بر این باورند كه جویدن آدامس برای سلامتی دندان‌ها مضر است اما بسیاری از دندانپزشكان و متخصصان به مردم توصیه می‌كنند بعد از غذا آدامس‌های بدون قند بجوند. آنها دلایل متعددی برای این كار ارایه می‌كنند و معمولا نظریه‌های پزشكی یا سازمان‌های ناظر بین‌المللی را در بروشورها و برگه‌های راهنما منتشر می‌كنند.
همه افراد گاه برای خوشبویی دهان و سفیدی دندان‌های خود از مواد معطر و آدامس‌های مختلف طعم‌دار استفاده می‌كنند. اما می‌دانید كه سقز- ماده‌ی اصلی تشكیل‌دهنده‌ی آدامس- چه اثری بر سلامت دندان‌ها دارد؟
آدامس بدون قند
آدامس بدون قند تاثیرات مثبت فراوانی در حفظ سلامت دندان‌ها دارد. بدین معنی كه میزان ترشحات بزاقی را طی عمل جویدن بالا می‌برد و از خاصیت اسیدی پلاك‌های مخرب دندان‌ها می‌كاهد. طبق یك نتیجه‌گیری علمی، آدامس می‌تواند در كنار مواد دیگر محافظ دندان‌ها، از پوسیدگی آنها جلوگیری كند.
تاثیر آدامس در حفظ سلامت دهان و دندان
بیش از بیست سال است كه در موسسات تحقیقاتی و پژوهشی سراسر دنیا، در مورد نقش افزایش ترشحات بزاقی در حفظ سلامت دهان و دندان، مطالعات گسترده‌ای صورت گرفته است. شواهد بالینی حاكی از آن است كه نه تنها آدامس عامل پوسیدگی دندان‌ها نیست، بلكه استفاده از آن پس از هر وعده غذا یا بعد از میان وعده‌هایی نظیر شكلات و بیسكوئیت، اثر اسیدی ایجاد شده را كاهش می‌دهد.

شویندگی اسید با آدامس
آب دهان مهمترین ابزار دفاعی طبیعی دهان به شمار می‌آید. این مایع، پلاك‌های موجود بر سطح دندان‌ها را می‌شوید و اسیدهای ایجاد شده را خنثی می‌كند. در نتیجه‌ی جویدن موادی مانند آدامس یا سبزیجات طبیعی، بزاق بر روی دندان‌ها جاری می‌شود. این خاصیت را شویندگی اسید می‌نامند. همچنین ترشحات بزاقی، مواد غذایی باقی مانده در لابه‌لای دندان‌ها را می‌زداید. عمل جویدن به همراه مزه كردن طعم آدامس میزان ترشح بزاق را افزایش می‌دهد. با جاری شدن آب دهان و افزایش مقدار آن، غلظت ماده بیكربنات در دهان بالا می‌رود كه موجب خنثی شدن مواد اسیدی موجود در پلاك‌های دندانی و دسترسی بیشتر به مواد معدنی و در نتیجه مانع پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.


تاثیر آدامس در جلوگیری از خشكی دهان
افرادی كه دچار عارضه خشكی دهان هستند، به دلیل كمبود میزان ترشحات بزاقی و اسیدی بودن دهان، به پوسیدگی دندان مبتلا خواهند شد. لذا به این گروه توصیه می‌شود كه با استفاده از آدامس میزان ترشحات بزاقی خود را افزایش دهند.
جویدن آدامس و اثر آن در جراحی روده
محققان انگلیسی گفته‌اند، جویدن آدامس بعد از عمل جراحی روده، روند بهبودی را تسریع می‌كند، زیرا باعث سرعت بخشیدن به عملكرد روده می‌شود. دیده شده است افرادی كه عمل جراحی روده را انجام می‌دهند و بعد آدامس می‌جوند، سریعتر گاز روده را خارج می‌كنند و حركات روده‌ای در آنها سریعتر انجام می‌شود.
آنچه مهم است، این است كه آدامس براساس استانداردهای مورد قبول مراكز علمی، پزشكی و بهداشتی و خوراكی تهیه شده باشد؛ از سازمان‌های ذی‌ربط مجوز تولید و پخش دریافت‌ كند و اطلاعات درج شده بر روی بسته‌بندی‌ها، خریدار و مصرف‌كننده را قانع نماید كه محصول كیفی و سالم دریافت كرده است.
منتظر دریافت نظرات خوانندگان محترم در این زمینه هستیم.

خواص دیگر آدامس جویدن
 آدامس جویدن باعث كاهش تنش و استرس می‌شود.
 از سوزش قلب و برگشت اسید معده یا برگشت غذا جلوگیری می‌كند.
 باعث خوشبو شدن دهان می‌شود.
چند نكته‌ی جالب توجه
سالانه در حدود 500 هزار تن آدامس در سراسر جهان جویده می‌شود.
كشور تركیه بالاترین تعداد شركت‌های تولیدكننده‌ آدامس در جهان را با 60 شركت تولیدكننده‌ی آدامس به خود اختصاص داده است.
اگر آدامس‌تان را قورت دادید، نگران نباشید. زیرا تمامی تركیبات آدامس طی مراحلی در دهان، معده، روده كوچك و روده بزرگ هضم می‌شود و در آخر از بدن دفع می‌گردند، یعنی آدامس در معده‌تان باقی نمی‌ماند.
از جمله شركت‌هایی كه در زمینه‌ی تولید Base اصلی آدامس فعالیت می‌كنند، می‌توان به كمپانی Wrigley و Cadbury آمریكا و Gumlink دانمارك اشاره كرد.
شركت Gumlink دانمارك فرآورده آدامس‌های تولید خود را بدون چربی خوك و بدون قند و با آرم حلال در ایران توزیع می‌نماید. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر