كدام موادغذايي را بايد در يخچال گذاشت

حتي اگر وسواس هم نداشته باشيد، قطعا سلامت و حفظ موادغذايي به‌خصوص سبزيجات و ميوه‌هايي كه مي‌خريد، برايتان ارزش دارد. اما ما به شما مي‌گوييم كدام سبزيجات و ميوه‌ها را بهتر است در يخچال بگذاريد و كدام‌ها را نه و چرا؟


خانم‌ها! اين مطلب مخصوص شماست

 برترین ها:  براي خريدكردن از خانه خارج مي‌شويد، خريدهايتان را مي‌كنيد و به خانه برمي‌گرديد، همه چيزهايي را كه خريده‌ايد در جاي خودشان قرار مي‌دهيد و موادغذايي را در يخچال و فريزر مي‌گذاريد و سپس راحت مقابل تلويزيون دراز مي‌كشيد اما صبر كنيد، دست نگه داريد، مي‌دانيد برخي از موادغذايي اگر در يخچال و فريزر نگهداري شوند، ارزش غذايي خود را از دست مي‌دهند و زودتر خراب مي‌شوند؟ اين را هم مي‌دانيد كه برخي از موادغذايي كه در محيط خانه و در فضاي معمول نگه مي‌داريد از فريزشدن سود خواهند برد؟ 

در اين مطلب به شما مي‌گوييم كه بهتر است موادغذايي را چگونه نگهداري كنيد:
پیاز
اگر مي‌خواهيد گريه‌تان نگيرد

به‌طور طبيعي پيازها را در يك ظرف، يا در جاميوه‌اي در محيط معمول خانه، يا اگر خانه، حياط داشته باشد در حياط خانه نگهداري كنيد اما گذاشتن پيازها در يخچال مي‌تواند يك فايده مهم براي شما داشته باشد: ديگر گريه نمي‌كنيد. پياز حاوي آنزيم‌ها و اسيدهايي است كه در داخل سلول‌هاي آن است اما زماني‌كه پياز را مي‌بريد، ساختار سلول‌ها را مي‌شكنيد و اين آنزيم‌ها و اسيدها را آزاد مي‌كنيد كه باعث ريزش اشك از چشمان مي‌شود اما دكتر الكس ورتنوگ، متخصص موادغذايي و بهداشت عمومي مي‌گويد كه بهترين كار براي از بين‌بردن اين عارضه نه‌چندان خوشايند، گذاشتن پياز در يخچال يا فريزر است. براي آنكه خردكردن پياز چشم‌هاي شما را خيس نكند بايد آنزيم‌هاي آن را از كار انداخت. وقتي پياز‌ها را در دماي پايين نگه ‌داريد، آنزيم‌هاي آن از كار مي‌افتد و وقتي پياز خرد كنيد، ديگر اشك نمي‌ريزيد. دكتر ورتنوگ مي‌گويد: «گذاشتن پياز در يخچال روي طعم آن تاثير چنداني ندارد و مواد مفيد آن را هم حفظ خواهد كرد.»

سس گوجه‌فرنگي مربا

سركه‌دارها و شكردارها را در يخچال نگذاريد

قبل از آنكه يخچال‌ها و  فريزرها ساخته شوند، مردم نوعي از مربا و سس‌ها را درست مي‌كردند كه طول عمر آنها زياد بود و در واقع مواد نگهدارنده داشتند. سس گوجه‌فرنگي و مواد مشابه آن سركه دارند و مربا هم حاوي شكر به مقدار زياد، كه هر دوي اين مواد خاصيت حفظ و نگهداري موادغذايي دارند، براي همين اين مواد نيازي به نگهداري در يخچال ندارند (البته سس‌هاي جديد كه حاوي مواد افزودني هستند، حتما بايد در يخچال نگه داشته شوند) اما اگر در ساخت اين مواد از كره يا روغن استفاده شده باشد، بايد بدانيد كه نمي‌توان مدت زمان زيادي آنها را در هواي محيط نگه داشت. در ضمن يادتان باشد كه اگر از اين مواد مي‌خواهيد براي مدت طولاني استفاده كنيد، هرگز قاشق كثيف را داخل آنها نكنيد و هميشه براي استفاده، از قاشق يا چنگال كاملا تميز استفاده كنيد. درباره كره بادام‌زميني و انواع كره‌هاي طعم‌دار هم بايد بدانيد كه گذاشتن آنها در دماي زير صفر توصيه نمي‌شود. درباره محصولاتي كه در خانه درست مي‌كنيد، مي‌توانيد از قوانين كلي استفاده كنيد اما درباره محصولات صنعتي حتما به نكات درج شده در دستورالعمل آنها دقت كنيد.

نان

اگر مي‌خواهيد بيات نشود

معمولا اگر كسي بخواهد نان را براي مدت طولاني‌تري از يك روز نگه دارد، آن را در يخچال و احتمالا در فريزر مي‌گذارد اما اين را بدانيد كه نان در يخچال زودتر از محيط بيرون بيات مي‌شود. به اين دليل كه سردشدن باعث شكسته‌شدن مولكول‌هاي نان و زودتر بيات‌شدن آن مي‌شود (زيرا مولكول‌ها آب داخل خود را از دست مي‌‌دهد) در مجموع اگر مي‌خواهيد نان را براي مدت نسبتا كوتاه نگه داريد، مي‌توانيد آن را در محيطي دور از رطوبت و گرما و تابش مستقيم نور نگه داريد اما گذاشتن نان در محيط معمول به مدت زياد باعث كپك‌زدن آن مي‌شود اگر نان را پس از خريد در فريزر و در دماي زير صفر بگذاريد چون ساختار مولكولي آن حفظ مي‌شود هر زمان كه نان را از فريزر خارج كنيد و در دماي محيط بگذاريد، خواهيد ديد كه تقريبا شكل اوليه خودش را به دست خواهد آورد و حالت بيات نخواهد داشت.


ریحان
ريحان را در يخچال نگذاريد

برخي از گياهان مثل رزماري، آويشن و گشنيز را مي‌توان به‌راحتي در يخچال گذاشت و از خوب ماندن آنها مطمئن بود اما اگر يك مشت ريحان را در يخچال بگذاريد، خيلي زود چيزي جز مشتي گياه پلاسيده سياه شده نخواهيد داشت. اين به دليل گازي است كه درون سلول‌هاي اين گياه  قرار دارد و با خارج‌شدن اين گاز در محيط سرد يخچال شكل ظاهري، فرم و ارزش‌غذايي آنها از بين مي‌رود. اگر مي‌خواهيد هميشه ريحان خوشبو و خوشمزه داشته باشيد، بهترين كار اين است كه يك يا چند گلدان از اين گياه بخريد و هر زمان كه خواستيد، مقداري از برگ‌هاي آن را جدا كنيد، اينگونه هم سبزي تازه خوش‌عطر خواهيد داشت و هم مي‌توانيد از سالم‌بودن تمام مواد غذايي مفيد آن مطمئن باشيد.

گوجه فرنگی
اگر مي‌خواهيد سالاد خوشمزه داشته باشيد

به‌طور طبيعي شما گوجه‌فرنگي‌ را در يك ظرف و در يخچال مي‌گذاريد اما اين بهترين كاري نيست كه مي‌توانيد انجام دهيد. گذاشتن گوجه‌فرنگي در يخچال و به‌خصوص در فريزر ساختار سلولي گوجه‌فرنگي را مي‌شكند و باعث تسريع در خراب‌شدن و از بين‌رفتن مواد مفيد آن مي‌شود. نگهداري گوجه‌فرنگي در يخچال همچنين طعم و مزه اصلي آن را هم از بين مي‌برد. براي اينكه متوجه موضوع شويد، يك گوجه‌فرنگي را در يخچال بگذاريد و يكي را در دماي محيط و بعد از دو  روز آنها را بخوريد تا متوجه تفاوت طعم و مزه آنها شويد. بهترين راه براي نگه داشتن گوجه‌فرنگي در بهترين حالت اين است كه آنها را در دماي محيط، دور از وسايل ايجاد گرما و نيز محيط مرطوب نگه داريد (مثلا دور از مايكروفر، سينك ظرفشويي، كتري و اجاق‌گاز).

میوها

اگر ميوه‌هاي خوشمزه مي‌‌خواهيد

همه ما مي‌دانيم كه اگر موز را در يخچال بگذاريم زود سياه مي‌شود اما درباره مركبات چه؟ تقريبا عادت همه مردم اين است كه پرتقال، نارنگي و ليموترش را داخل يخچال بگذارند اما مي‌دانيد اين كار باعث «اثر يخچالي» مي‌شود، يعني گذاشتن آنها در يخچال هم شكل طبيعي آنها را تغيير مي‌دهد و هم مزه آنها را و در عين حال از خواص سلامت آنها مي‌كاهد. اگر شما همه مركبات را در يك ظرف بسته در دماي محيط در جايي دور از تابش نور و حرارت بگذاريد، آن وقت ميوه‌هايي شيرين‌تر، آبدارتر و خوشمزه‌تر خواهيد داشت كه ميزان ويتامين‌هاي آنها هم بيشتر خواهد بود (البته يادتان باشد كه نبايد مركبات را براي مدت زيادي نگهداري كرد).

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر