بروز بیماری هورمونی در زنان به دلیل رژیم غذایی فاقد کلسیم


120-89.jpg استفاده از رژیم‌های غذایی کم کلسیم با توسعه خطر ابتلا به یک بیماری هورمونی شایع در زنان به نام هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه همراه است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، محققان آمریکایی با بررسی 58354 نفر از زنان 39 تا 66 ساله شرکت‌کننده در مطالعه سلامت پرستاران بیش از یک دوره 22 ساله که سابقه بمیاری هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه را نداشتند و ارزیابی کلسیم دریافتی آنها توسط منابع غذایی و مکمل‌ها در هر چهار سال با استفاده از یک پرسشنامه بسامد غذایی دریافتند که مصرف بالای کلسیم در رژیم غذایی زنان پس از تعدیل عوامل متعدد از جمله سن، شاخص توده بدن و غیره با کاهش 44 درصدی بروز این بیماری در آنها همراه بوده است.

محققان با بررسی افراد مبتلا و غیرمبتلا در طول این چند سال پیگیری همچنین افزودند: زنانی که روزانه به‌طور متوسط 500 میلی‌گرم از مکمل‌های کلسیمی استفاده می‌کردند تا 59 درصد کمتر از زنانی که هیچ مکمل کلسیمی را دریافت نمی‌کردند در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار گرفتند.

نتایج این مطالعه افزود: مزایای دریافت روزانه مکمل‌های کلسیم در روزهای نسبتا کم در طول سال‌های متمادی به احتمال زیاد نسبت به خطرات آن بیشتر بوده و حتی یک افزایش متوسط در غلظت کلسیم می‌تواند در کاهش بروز تومور پاراتیروئید مؤثر باشد.


نتایج دیگر این مطالعه حاکی است هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه یا PHPT‌ ناشی از فعالیت بیش از حد غدد پاراتیروئید در ترشح زیاد هورمون پاراتیروئید است که می‌تواند منجر به ایجاد استخوان‌های ضعیف، شکستگی‌ها و سنگ‌های کلیوی شود و در سال‌های اخیر نیز مطالعات متعددی درخصوص ارتباط بیماری هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه درمان نشده و افزایش خطر ابتلا به فشارخون بالا، حملات قلبی و سکته مغزی گزارش شده است.

به گفته محققان البته ممکن است عوامل مخدوش‌کننده ناشناخته‌ای نیز وجود داشته باشد که در تجزیه و تحلیل ما کنترل نشده باشد با این حال افزایش میزان مصرف کلسیم چه از طریق رژیم غذایی و چه از طریق مکمل‌های کلسیم با کاهش خطر ابتلا به این بیماری همراه است.

یافته‌های این تحقیق در نشریه BMJ منتشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر