مصرف سير و پياز و كاهش خطر ابتلا به سرطان

طبق يك مطالعه جديد، افرادي كه رژيم غذايي خود را با مقدار زيادي سير و پياز رنگ و بو مي‌دهند، احتمالا خطر ابتلا به چند نوع سرطان در آنها كمتر است.
با اين وجود در ارتباط با تاثير مستقيم پياز و سير بر روي خطر ابتلا به سرطان هنوز اطمينان حاصل نشده است.
محققاني از تجزيه و تحليل هشت مطالعه از ايتاليا و سوييس دريافتند، افراد مسني كه بالاترين ميزان مصرف پياز و سير را داشتند با كمترين ميزان خطر ابتلا به چند سرطان از جمله سرطان روده بزرگ، تخمدان و گلو روبرو بودند.
اين يافته‌ها كه در مجله آمريكايي “تغذيه باليني” منتشر شده است برخي تحقيقات گذشته را تاييد مي‌كند.
اما تحقيقات قبلي بيشتر در چين انجام شده بود و مشخص نيست كه آيا اين نتايج در كشورهاي غربي متفاوت است يا خير.
دكتر “كارلوتا گالئونه” نويسنده برجسته اين مطالعه جديد گفت: در كشور چين عادات غذا خوردن بطور چشمگيري متفاوت است در اين كشور مصرف سير بسيار بيشتر است.
به گفته گالئونه يك محقق از “موسسه تحقيقات داروشناسي ماريو نيگري” در ميلان گفت: يافته‌هاي اخير نشان مي‌دهند كه منفعت ضد سرطاني اين سبزيجات شامل حال مردم كشورهاي غربي نيز شده است.
در عوض به گفته گالئون و همكارانش، ممكن است افرادي كه سير و پياز دوست دارند يك رژيم غذايي كلي داشته باشند از ابتلا به سرطان جلوگيري مي‌كند.
از طرف ديگر آنها متذكر شدند كه مطالعات و آزمايشات انجام شده بر روي سلول‌هاي سرطاني حيوانات نشان داده‌است كه برخي تركيبات موجود در سير و پياز احتمالا از رشد تومورها جلوگيري مي‌كند.

گروه گالئونه دريافت در مردان و زناني كه در هفته هفت مرتبه و يا بيشتر پياز مي‌خورند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ كمتر از نصف افرادي است كه از خوردن سبزيجات اجتناب مي‌كنند.
همچنين خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افرادي كه سير دوست دارند يك چهارم افرادي است كه در رژيم غذايي خود سير ندارند.
در اين مطالعه ديده شد سبزيجات نيز با كمتر شدن خطر ابتلا به سرطان‌هاي دهان، گلو، كليه و تخمدان ارتباط دارد.
گالئونه و همكارانش متذكر شدند، برخي تحقيقات به اين نتيجه رسيده‌اند كه سير و گوجه فرنگي احتمالا تاثيرات “همياري‌كننده‌اي” در مبارزه با سرطان دارند.
و در كل كارشناسان به مردم توصيه كردند كه هر روز انواع ميوه و سبزيجات مصرف كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر