رازهای نهفته در زیتون و چگونگی تشخیص اصل‌بودن آن


زیتون یکی از محصولاتی است که درتعیین زادگاه اولیه درخت آن نظرات مختلفی وجود دارد،‌ برخی حوزه مدیترانه را موطن اصلی زیتون می‌دانند و عده‌ای نیز خواستگاه آن را آسیای صغیر اعلام کرده و گروهی نیز ایران و سوریه را زادگاه آن می دانند اما در کشور ما این اعتقاد وجود دارد که به استناد آیه قرآن موطن اصلی این غذای قرآنی منطقه سینا و فلسطین امروزی است. این محصول ارزشمند و فرآورده های آن به دلیل خواص دارویی بی شمار همواره مورد توجه بسیاری از مردم جهان بوده و با گذشت زمان و پی بردن به خواص بیشتر آن متقاضیان این محصول نیز افزایش پیدا کرده و این تقاضا همچنان روبه افزایش است.

در سال‌های اخیر افزایش تقاضا برای مصرف کنسرو و روغن زیتون در کنار خود سوء استفاده برخی را برای تولید و توزیع کنسرو و روغن زیتون‌های تقلبی به دنبال داشته است که کشور ما نیز مصون از این قضیه نبوده و در این بین مصرف کنندگان بسیاری به دلیل آشنا نبودن با کنسرو و روغن زیتون سالم با پرداخت هزینه‌های بالا این محصولات را خریداری می کنند و در مقابل این محصولات تقلبی نه تنها به ارتقا سلامت آنها کمک نمی کند بلکه عوارض بسیاری نیز برایشان به دنبال داشته و سلامتشان را نیز در معرض تهدید قرار می دهد.
با توجه به اهمیت اطلاع رسانی درباره شناسایی کنسرو و روغن زیتون طبیعی و سالم به مصرف کنندگان، سعی کردیم با برگزاری نشستی با دو تن از اعضای شورای ملی زیتون ایران گامی در این جهت برداشته تا شاید ضمن بی رونق کردن این محصولات تقلبی به افزایش مصرف سرانه کنسرو زیتون و روغن زیتون که در کشور ما نسبت به سایر کشورها بسیار پایین تر است کمک کرده باشیم.

در این راستا سید احمد بلند نظر ـ رییس شورای ملی زیتون ایران ـ با اشاره به کیفیت روغن زیتون‌های داخل بازار گفت: در بازار در مورد هر نوع کالایی موضوع بی‌کیفیت بودن یا با کیفیت بودن مطرح است ولی در این بین حلقه مفقوده‌ای وجود دارد که باید با اطلاع رسانی مناسب برای حل آن اقدام کرد.
**برای شناسایی روغن زیتون های سالم اطلاع رسانی شود**
وی تاکید کرد:‌ اگر بتوانیم درباره روغن زیتون‌های سالم اطلاع رسانی مناسبی کرده و مردم نیز همکاری لازم را در آموختن روش تشخیص روغن زیتون‌های اکسترا ویرجین (فوق بکر) سالم از بقیه روغن‌ها داشته باشند در این صورت هر مصرف کننده تنها با یکبار خرید روغن زیتون و تست آن می توانند از خریداری روغن های بی کیفیت خودداری کنند چرا که برخی افراد در جامعه بدون شناخت روغن زیتونهای سالم سالیان طولانی از یک برند خریداری می کنند که حتی ممکن است کیفیت لازم را نیز نداشته باشد.

رییس شورای ملی زیتون ایران با بیان اینکه به دنبال شناساندن روغن زیتون سالم و اکستراویرجین از طریق بروشورها و کتابچه ‌های کوچک به مردم هستیم،‌ ادامه داد:‌ وقتی مردم روغن زیتون با کیفیت را در بازار بشناسند دیگر نباید نگران وجود روغن زیتون های تقلبی و بی‌کیفیت در بازار باشیم چرا که ممکن است در بازار برنج بی‌کیفیت نیز داشته باشیم ولی وقتی مردم آن را بشناسند حداقل به میزان کیفیت آن پول می‌دهند.
**خداوند بهترین آزمایشگاه تشخیص روغن زیتون های سالم را در اختیار هر فردی قرار داده است**
بلند نظر کیفیت روغن زیتون‌ها را در دنیا متفاوت دانست و با بیان اینکه روغن زیتون ها به دسته‌های اکستراویرجین‌، ویرجین، معمولی و روغن کنجاله زیتون (pomis oliv oil) تقسیم می‌شوند،‌ بر آموزش شناخت روغن زیتون سالم و بکر تاکید کرد و گفت: روغن زیتون ها را از دو روش می‌توان شناسایی کرد که یکی از این روش‌ها آنالیز و تجزیه عوامل و عناصر آن در آزمایشگاه‌ بوده که این اقدام برای همه افراد جامعه دشوار است اما خداوند بهترین آزمایشگاه‌ را در اختیار هر فردی قرار داده و آن ارزیابی روغن زیتون ها از طریق حواس‌ بینایی، بویایی و چشایی است.
**رنگ روغن زیتون طبیعی و بکر، سبز مایل به زرد است**
وی در ادامه به روش استفاده از حواس در تشخیص روغن زیتون های سالم اشاره کرد و افزود: روغن زیتون طبیعی بکر و سالم(اکسترا ویرجین) سبز مایل به زرد است که با استفاده از حس بینایی می توان آن را تشخیص داد البته این به آن معنی نیست که هر روغن زیتونی که رنگ آن سبز مایل به زرد باشد آن روغن با کیفیت است بلکه این فاکتور یکی از فاکتورهای شناسایی روغن زیتون سالم ست.
*روغن زیتون طبیعی و بکر بوی میوه زیتون یا علف یا گوجه فرنگی می‌دهد**
او ادامه داد: از طریق حس بویایی نیز می توان روغن زیتون طبیعی واکستراویرجین را که باید پس از بهم زدن بوی میوه زیتون را بدهد، تشخیص داد که البته به این منظور می توان مقداری از میوه زیتون را درون ظرف و دور از وزش باد قرار داد تا با نزدیک شدن به آن بوی میوه زیتون در مشام فرد ذخیره ‌شود و البته راه دیگر این است که وقتی میوه زیتون را در حالت زرد کهربایی یا بنفش در دست له کرده و سپس و کنیم که این بو کاملا در مشام ذخیره می‌شود ضمن اینکه دومین بو برای تشخیص روغن زیتون اصل بوی علف و بوی سوم نیز بوی گوجه فرنگی است.
*****روغن زیتون اصل طعم تلخ و تند داشته و کام را می سوزاند *****
**روغن زیتون اصل باید تمام فاکتورهای اصل بودن را کنار هم داشته باشد**

رییس شورای ملی زیتون اضافه کرد: از طریق حس چشایی نیز باید طعم تلخ روغن زیتون در دهان احساس شود که این تلخی مربوط به وجود نوعی آنتی اکسیدان بسیار قوی داخل میوه تازه زیتون است که به دلیل شدت تلخی این ماده زیتون‌های کنسروی را تلخی زدایی کرده و بوسیله سود سوزآور این تلخی را کم می‌کنند ولی به هر حال وجود کمی تخلی نشاندهنده باقی مانده آن آنتی اکسیدان بسیار قوی در روغن است که پس از شستن کامل دهان با آب و خوردن یک قاشم غذاخوری زیتون و کشیدن چند نفس عمیق کام افراد را بین ۵ تا ۱۰ ثانیه می‌سوزاند ولی این سوزش سوزش ناشی از چای داغ، سوزش ناشی از بلعیدن از شی خشن نیست بلکه این سوزش شبیه سوزش ناشی از فلفل است البته فلفل جوف دهان و روغن زیتون اکستراویرجین کام را می‌سوزاند.
رئیس شورای ملی زیتون ایران، تاکید کرد: روغن زیتون با کیفیت باید تمام این فاکتورهای تشخیص روغن زیتون اصل را در کنار هم داشته باشد و به صرف داشتن یک فاکتور نمی توان گفت که آن روغن زیتون سالم و اکسترا ویرجین است.
**دلیل وجود روغن زیتون‌های غیر مرغوب در بازار گران بودن این روغن هاست**
بلندنظر در ادامه دلیل حضور روغن زیتون‌های غیر مرغوب در بازار را گران بودن این روغن نسبت به سایر روغن‌ها دانست و گفت: روغن زیتون گران ترین روغنی است که می‌توان حتی برای سرخ کردن نیز از آن استفاده کرد به همین دلیل عده‌ای سود جو تشویق می‌شوند که روغن زیتون‌های غیر کیفی را در بازار عرضه کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید مصرف کنندگان نسبت به زیتون‌های موجود در بازار به دلیل ارتباط آنها با سلامت افراد دقت لازم را داشته باشند، ادامه داد: باید مصرف کنندگان مطالعات خود را در زمینه روغن زیتون‌های با کیفیت افزایش داده تا از خرید روغن زیتون‌های تقلبی در بازار جلوگیری شود.
**نمی‌توان به طور کامل گفت تمام روغن زیتون‌های وارداتی فاسد و روغن زیتون های داخلی با کیفیت هستند**
بلندنظر با توصیه به مصرف کنندگان برای استفاده از روغن زیتون بکر طبیعی سالم داخلی و یا خارجی، اظهار کرد: در بازار کشور مان روغن زیتون‌های داخلی و خارجی با کیفیت بسیار بالا نیز وجود دارد ضمن اینکه روغن زیتون‌های داخلی و خارجی بی‌کیفیت نیز در بازار موجود هستند و نمی‌توان به طور کامل گفت که تمام روغن زیتون‌های وارداتی فاسد و روغن زیتون های داخلی با کیفیت هستند و بالعکس، چرا که در هر دو تولید داخل و خارجی ممکن است روغن زیتون تقلبی وجود داشته باشد.
**کسی نمی‌تواند ادعا کند فلان درصد از روغن زیتون‌های داخل کشور تقلبی هستند*
وی با تاکید بر اینکه کسی نمی‌تواند ادعا کند که فلان درصد از روغن زیتون‌های داخل کشور تقلبی هستند، ادامه داد: تنها راه برای تعیین میزان روغن زیتون‌های تقلبی بازار این است که در یک مقطعی تمامی روغن زیتون‌ها در سطح کشور جمع آوری و در آزمایشگاه‌ مورد آنالیز قرار گیرند تا مشخص شود که چه میزان روغن زیتون تقلبی داخلی و یا خارجی در کشور وجود دارد.
رئیس شورای ملی زیتون ایران، تاکید کرد: اگر مصرف کننده توان شناخت روغن زیتون بکر را پیدا کند خود می تواند مشکلاتش را در این زمینه حل کند و حتی اگر ۹۰ درصد روغن زیتون‌های داخل بازار تقلبی باشند هم می‌تواند روغن بی کیفیت را تشخیص داده و از خرید آن خودداری کند.
**سرانه مصرف روغن زیتون در کشورمان بسیار پایین است**
** در پایین‌ترین خط جدول میانگین مصرف سرانه روغن زیتون هستیم**
بلندنظر سرانه مصرف روغن زیتون در کشورمان را حدود ۱۶۰ گرم دانست و گفت: میانگین مصرف روغن زیتون نسبت به جمعیت کشورمان بسیار پایین است و این در حالی است که سرانه مصرف روغن زیتون در یونان حدود ۲۴ کیلوگرم، اسپانیا حدود ۱۴کیلوگرم و ایتالیا ۱۲ کیلوگرم است و به این ترتیب کشور ما در پایین‌ترین خط جدول میانگین مصرف سرانه روغن زیتون قرار دارد.
وی مصرف روغن زیتون را در داخل کشورمان ۱۰ تا ۱۲ هزار تن دانست و گفت: حدود ۵۰ درصد از این نیاز در داخل کشور تولید می‌شود ولی به دلیل اینکه زیتون محصولی است که یکسال بار زیادی داشته و سال بعد کم بار می‌دهد ممکن است واردات روغن زیتون نوسان پیدا کند البته متاسفانه در این زمنیه آمار دقیقی در اختیار نیست.
** ممکن است شبکه قاچاقی برای واردات روغن زیتون وجود داشته باشد**

رییس شورای ملی زیتون ایران در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه شورای ملی زیتون از باغداران، کارخانه‌داران و تجار تشکیل شده است بنابراین در تلاش هستیم که آمار نسبتا دقیقی از شبکه بخش خصوصی تهیه کنیم ولی به هر حال حدود پنج تا شش هزار تن روغن زیتون وارد می‌شود البته این مقدار میزانی است که از مجرای قانونی گمرکات وارد می‌شود و ممکن است شبکه قاچاقی هم وجود داشته باشد که برخی روغن زیتون‌ها از آنجا بیایند و لی آنچه مسلم است متاسفانه مصرف روغن زیتون در کشورمان بسیار پایین است.
وی با اشاره به اینکه مصرف کنندگان گران بودن روغن زیتون در کشور را عامل پایین بودن میزان مصرف این محصول در ایران می‌دانند، ادامه داد: هر چند که روغن زیتون اکسترا ویرجین نسبت به روغن‌های نباتی گران تر است اما باید از آنها پرسید که روغن زیتون گران است یا سلامتی؟
**فقر فرهنگی عامل پایین بودن میزان مصرف روغن زیتون در کشور است**
بلند نظر دلیل اصلی پایین بودن میزان مصرف روغن زیتون را در کشورمان فقر فرهنگی دانست و افزود: بسیاری از افراد روزانه هزینه‌ بسیاری برای کشیدن سیگار مصرف می‌کنند اما حاضر نیستند برای سلامی خود بیشتر هزینه کنند.
وی با تاکید بر اینکه مصرف کنندگان نسبت به فواید روغن زیتون آگاهی ندارند، اظهار کرد: در اروپا حتی خانواده‌های فقیری که درآمد سالانه آنها از مردم کشورمان پایین‌تر است از مصرف بالاتری در روغن زیتون برخوردار هستند و در مقابل مراکز درمانی کشور ما بسیار شلوغتر از این کشورهاست.
رییس شورای ملی زیتون ایران خاطرنشان کرد: سال گذشته معاون وزارت بهداشت اعلام کرد که ایرانیان سالیانه یک میلیارد دلار هزینه‌های بیماری قلب و عروق را پرداخت می کنند و امسال نیز اعلام شده که میانگین سن سکته و سرطان در کشور ما به ۳۲ تا ۳۳ سال رسیده است که این وضعیت نشان می‌دهد روغن‌های سالم در کشور ما کمتر استفاده می‌شوند.
** هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی در رابطه با فرهنگسازی مصرف روغن زیتون کاری انجام نداده‌اند**
بلند نظر با بیان اینکه ترویج مصرف روغن زیتون چندان در حیطه و ظایف وزارت جهاد کشاورزی نیست، ادامه داد: آنچه مسلم است هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی آنچنان که باید در رابطه با فرهنگسازی مصرف روغن زیتون کاری انجام نداده‌اند که اکنون ما به این شکل دچار کمبود مصرف روغن زیتون هستیم.
وی تصریح کرد:‌ اگر فردی در طول سال ۱۰ کیلوگرم و به عبارتی روزانه حدود ۳۰ گرم مصرف روغن زیتون داشته باشد و این روغن‌ها را کیلویی ۱۲ هزار تومان نیز خریداری و ۶۰ سال نیز از این روغن زیتونها استفاده کند در مجموع رقمی حدود هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را هزینه کرده است ولی متاسفانه می‌بینیم که مصرف کنندگان این رقم را هزینه نمی‌کنند وارقامی همچون ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان را صرف جراحی قلب می‌کنند.
او با بیان اینکه کمترین درصد بیماری‌های قلب و عروق در کشورهای حوزه مدیترانه هستند، گفت:‌ یکی بهترین دلایل آن رژیم مدیترانه‌ای و مصرف ماهی و روغن زیتون و … است.
**مصرف کنندگان نیز باید برای مصرف روغن زیتون تلاش کنند**
* ۲۰ تا ۳۰ درصد روغن کشور را می توانیم از روغن زیتون تامین کنیم*
بلند نظر با تاکید بر اینکه مصرف کنندگان نیز باید برای مصرف روغن زیتون تلاش کنند، افزود: هر قدر که دستگاه‌های اجرایی در این زمینه تلاش کنند ولی باز یک دست صدا ندارد و باید افراد خود نیز استفاده از روغن زیتون را جدی بگیرند.
رییس شورای ملی زیتون ایران،‌ اسپانیا، یونان، ترکیه، سوریه، تونس و لبنان را عمده کشورهایی دانست که از آنها واردات روغن زیتون به کشورمان انجام می‌شود و در ادامه تصریح کرد: بعدی به نظر می‌رسد که ما بتوانیم تمامی نیاز روغن کشور را از زیتون تهیه کنیم و در آینده نیز شاید نتوان ۱۰۰ درصد مصل اسپانیا و ایتالیا مصرف روغن را از زیتون تهیه کنیم ولی حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد روغن کشور را مشروط بر احداث باغ‌های سازگاری و علمی و آگاهانه کردن تولید می توانیم از روغن زیتون تامین کنیم.
* باید حداقل حدود ۱۵ درصد از مصرف روغنمان را از روغن زیتون تامین می کردیم ولی …*
وی تاکید کرد: در حال حاضر باید حداقل حدود ۱۵ درصد از مصرف روغنمان را از روغن زیتونی که برای باغدارها هم اقتصادی باشد و گرفتار واردات هم نباشیم تولید می کردیم ولی متاسفانه به دلیل اجرای ناصحیح و غیر اصولی توسعه باغات زیتون اکنون باز محتاج به واردات هستیم.
بلندنظر ادامه داد:‌ آنچه مسلم است، به واردات روغن زیتون نیاز داریم ولی باید این واردات ساماندهی شود تا در درجه اول روغن‌ها و کنسروهای تولید داخل کشور مصرف شود البته در زمان کمبود نمی‌توان گفت واردات انجام نشود تا در چند سال دیگر می‌خواهیم تولید داشته باشیم چرا که در این صورت مردم بدون روغن می مانند ولی در این بین باید از واردات و اعمال تعرفه‌ها به عنوان ابزاری برای ساماندهی واردات استفاده شود و به گونه‌ای نباشد که محصولات داخل روی دست باغداران یا کارخانه‌دارها بماند و از سوی دیگر واردات انجام شود و در این زمینه باید تمام دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌ها و صاحبان صنایع با یکدیگر هماهنگی جامع داشته باشند.
**تمام زیتون‌ها چهار رنگ سبز، زرد کهربایی،‌ بنفش وسیاه را خواهند داشت**
رییس شورای ملی زیتون ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره زیتون‌های سیاه تقلبی در بازار نیزگفت: رنگ میوه زیتون پس از تشکیل روی درخت، سبز است که با ادامه پیدا کردن مراحل پرورش رنگ این میوه پس از چند ماه به رنگ زرد کهربایی درمی‌آید که با چیده نشدن محصول و باقی ماندن زیتون روی درخت رنگ آن به رنگ بنفش تغییر پیدا می کند و با ادامه روند شکل گیری در نهایت میوه زیتون روی درخت سیاه می‌شود بنابراین تمام زیتون‌های جهان از ابتدا تا انتها این چهار رنگ را خواهند داشت.
**برای کنسروی کردن زیتون، میوه آن زرد رنگ برداشت می شود**
**عمده زیتون‌های سیاه را با مواد شیمیایی سیاه می‌کنند**
وی با بیان اینکه معمولا برای کنسروی کردن زیتون، این میوه زرد رنگ و برای روغن‌کشی نیز میوه را هنگامی که بنفش رنگ شده برداشت می‌کنند، افزود: ‌زمانی که میوه سبز رنگ است کمترین روغن و کمترین آنتی‌اکسیدان را دارد و البته هنگامی که میوه به رنگ زرد در می‌آید مقداری روغن و آنتی‌اکسیدان پیدا می‌کند و در زمان بنفش شدن روغن و آنتی‌اکسیدان آن به حداکثر خود می‌رسد ولی زمانی که میوه از بنفش به سیاه تغییر رنگ می‌دهد در برخی ارقام درصد روغن بالا، در برخی درصد روغن ثابت و در برخی حتی پایین می‌آید ولی متاسفانه در تمام سه حالت آنتی‌اکسیدان یا ثابت است و یا پایین می‌آید بنابراین بهترین زمان برای کنسروی کردن زمانی است که میوه زرد کهربایی و برای روغن‌کشی زمانی است که میوه بنفش است.
او با بیان اینکه زیتون‌های کنسروی سیاه دو نوع هستند، ادا مه داد: عمده این زیتون‌ها را با مواد شیمیایی سیاه می‌کنند که ما همیشه توصیه کرده‌ایم این زیتون‌ها مصرف نشود و اگر چه سعی می‌کنند با فراوری آن را خوش مزه کنند ولی برای سلامتی افراد بسیار مضر است.
** نباید زیتون‌های سیاه مصرف شوند**
**بهترین زیتون برای مصرف، زیتون کنسروی سبز رنگ و هسته‌دار است**
بلند نظر با بیان اینکه متاسفانه مصرف‌کنندگان تنها به دنبال خوش مزگی زیتون بوده و به سلامت این زیتون‌ها چندان نمی‌اندیشند، تصریح کرد: تمام لذت میل کردن هر غذایی تا ابتدای مری است و پس از آن هیچ لذتی احساس نمی‌شود بنابراین افراد نباید برای لذت چند لحظه‌ای غذای ناسالمی را وارد بدن خود کنند بنابراین نباید زیتون‌های سیاه مصرف شوند.
وی با بیان اینکه برخی زیتون‌های سیاه از روی درخت برداشت شده و کنسرو می‌شوند، ادامه داد: ما اعتقاد داریم این زیتون‌های سیاه نیز کیفیت زیتون کنسروی سبز را ندارند چرا که قبلا آنتی‌اکسیدان آن‌ها پایین آمده است ضمن اینکه بافت این زیتون‌ها برای رسیدن رنگ زرد به سیاه نرم شده و سود در آن‌ها دخالت کرده و ماندگاری این محصولات را پایین می‌آورد بنابراین بهترین زیتون برای مصرف، زیتون کنسروی سبز رنگ و هسته‌دار است.
** با نفوذ آب به درون گوشت زیتون کنسرو شده فساد ایجاد می‌شود**
رییس شورای ملی زیتون ایران با تاکید بر اینکه هیچ نوعی زیتون دیگر و به خصوص زیتون‌های قاچ قاچ شده و با چاقو بریده شده نیز مورد تایید ما نیستند، توضیح داد: در حالی که قسمت اعظم روغن در واکوئل سلول قرار دارد با بیرون آوردن هسته زیتون هزاران سلول را پاره می‌کنیم و هرچند که با ریختن این زیتون‌ها داخل شیشه و پاستوریزه کردن و قرار دادن مغزیجات داخل آن طعم مطلوبی به این زیتون ها می دهیم اما در تمام مدتی که این میوه زیتون داخل آب و نمک و سرکه داخل شیشه در کارخانه یا فروشگاه یا کابینت آشپزخانه قرار دارد به دلیل اختلاف وزن مخصوص که روغن و آب دارد و وزن مخصوص روغن کمتر از آب است، بهترین ذرات رواغن از داخل سلول‌های پاره شده خارج شده و روی آب قرار می‌گیرند و متاسفانه در هنگام مصرف آب زیتون دور ریخته شده و زیتون بی کیفیت استفاده می‌شود ضمن اینکه با نفوذ آب به درون گوشت زیتون فساد ایجاد می‌شود.
** باید به مصرف کنندگان اجازه تست روغن زیتون داده شود**
در ادامه این نشست نادر جلالت عضو هیات مدیره شورای ملی زیتون ایران نیز با اشاره به اینکه در گذشته تست عطر در کشورمان بر خلاف سایر کشورها انجام نمی شد، افزود:‌ از آنجایی که تست عطر که چندان هم در زندگی افراد تاثیر ندارد در کشور ما جا افتاده است تست روغن زیتون نیز به دلیل اهمیت آن در سلامتی افراد باید جای خود را در ایران باز کند و افرادی که ادعا کرده روغن اکستراویرجین می فروشند باید اجازه تست نیز به مصرف کنندگان در زمان خرید بدهند.
جلالت نیز نداشتن آگاهی مردم در زمینه شناخت روغن زیتون‌های سالم را از دلایل وجود روغن زیتون‌های تقلبی در بازار دانست و خاطرنشان کرد: در امریکا برای روی آوردن مصرف کنندگان به روغن‌های مایع صدا و سیما به صورت فشرده کار می‌کرد بنابراین باید در کشور ما نیز از این رسانه خواست تا حداقل هر شب چند ثانیه به صورت زیر نویس هم که شده مردم را با فواید و خواص روغن زیتون آشنا کنند.
**زیتون و روغن آن در لیست غذای اداره ها قرار گیرد**
عضو هیات مدیره شورای ملی زیتون ایران با تاکید بر اینکه در کشور ما اطلاع رسانی مناسبی از مصرف روغن زیتون صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: باید رسانه‌ها و مسئولین در رابطه با فرهنگسازی مصرف کنسرو و روغن زیتون با یکدیگر همکاری کنند ضمن اینکه مسئولان نیز می‌توانند با قرار دادن یک وعده مصرف زیتون در لیست غذای کارمندان اداره ها در این زمینه فرهنگسازی مناسب داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه هزینه برای سلامتی نوعی پس‌انداز است، افزود: هر چند که اعلام شده تا پایان برنامه پنجم توسعه باید ایران از لحاظ سلامتی در راس کشورهای خاورمیانه باشد اما آمار و ارقام مربوط به سکته‌های قلبی و مغزی و سرطان در کشور نشان می دهد رسیدن به این هدف برنامه پنجم برای کشورمان دشوار است.
جلالت تاکید کرد: رسیدن به این هدف هزینه‌هایی می‌طلبد و این هزینه‌ها قبل از اینکه دولت بخواهد حتی ریالی برای وارد کردن روغن زیتون در سبد خانواده ها خرج کند بهتر است تنها اطلاع رسانی در زمینه مصرف زیتون و روغن زیتون استفاده شود.
**زیتون در کنار ماست، سالاد و سبزی خوردن سفره ها قرار گیرد**
او اضافه کرد: مردم ما نمی‌دانند که اگر یک بیماری گوارشی داشته باشند به راحتی روغن زیتون مطلوب و اکستراورژن و اصل این مشکل آنها را حل می‌کند و متاسفانه حاضرند بهای بسیار بالای نسخه‌ها و ویزیت‌ها را بپردازند در حالیکه مصرف روغن زیتون در درمان بیماری هایی همچون قند خون و چربی خون موثر است.
وی اضافه کرد: متاسفانه مردم کشورمان هزینه های بسیار بالایی برای درمان بیماریها پرداخت می کنند و ارقام میلیاردی برای سرانه سلامت در مجلس صرف می‌شود اما گوشه‌ای از آن در جهت مصرف روغن زیتون و تنها اطلاع رسانی آن صرف نمی‌شود.
جلالت با اشاره به اینکه در کشورما حتی مردم مرفه نیز زیتون و روغن زیتون را آنطور که شایسته است مصرف نمی‌کنند، ادامه داد: باید زیتون در کنار ماست، سالاد و سبزی خوردنی قرار گیرد که همیشه در سفره ها موجود است که در این صورت می‌توانیم سلامتی مردم را تضمین می‌کنیم.
**نداشتن آگاهی مردم باعث شده روغن‌های تقلبی زیتون جای مناسبی در بازار ایران پیدا کنند **
عضو هیات مدیره شورای ملی زیتون ایران همچنین با تایید وجود روغن‌های تقلبی زیتون در بازار گفت: نداشتن آگاهی مردم باعث شده روغن‌های تقلبی زیتون جای مناسبی در بازار ایران پیدا کنند بنابراین اگر بتوانیم آگاهی مردم را از طریق جراید، صدا و سیما و …، بالا ببریم به طور حتم از میزان روغن‌های تقلبی در بازار کم می‌شود و حتی اگر وارد کننده و تولید کننده داخلی نیز مصر بر این قضیه باشد و بخواهد به راه خود ادامه دهد وقتی برند آن در بازار خریداری نداشته باشد رویکرد این افراد نیز تغییر پیدا می‌کند پس مردم بهترین گزینه هستند برای انتخاب کالایی که مصرف می کنند.
جلالت با اشاره به واردات روغن زیتون گفت: اگر تاکنون به صورت سنتی عمل می‌کردیم و زیتون‌های کشورمان ریز بوده و در حال حاضر در دنیا زیتون‌های درشت به بازار آمده است باید این رقابت را درون باغدار ایجاد کنیم تا اگر طی چند سال آینده کشور مان به WTO پیوست و مرزهای ایران به روی کالاهای خارجی باز شد ما از دنیا عقب نباشیم.
وی تاکید کرد:‌ ضمن اینکه واردات انجام می‌شود باغدار کشور ما نیز باید متوجه باشد که ما کجای کار هستیم و از این حالت سنتی بیرون رفته و جهانی فکر کنیم تا کشورهای دیگر نتوانند محصولاتشان را وارد کشورمان کنند و به اندازه‌ای کیفیت محصولات کشورمان مطلوب باشد که لزومی نباشد از کشورهای خارجی وارد کنیم و مصرف‌کننده داخلی به مصرف زیتون‌های داخلی تشویق شود و بتوانیم در آینده صادرکننده باشیم و صادرات را دور از دسترس ندا نیم.
جلالت با تاکید بر اینکه زیتون‌هایی که با سولفات آهن سیاه شده باشند سرطان‌زا هستند، ادامه داد: البته میوه‌هایی که روی درخت بنفش و سیاه رنگ شده باشند مفید هستند ولی در کشور تولید کنندگان زیتون به دلیل جا نیافتادن فرآوری زیتون در مرحله بنفش و سیاه رنگ شدن و نبود امکانات، اجازه نمی‌دهند این میوه‌ها به مرحله سیاه شدن برسند.
**هیچ یک از زیتون‌های سیاه کنسروی داخل بازار تولید داخل کشورمان نیست**
عضو هیات مدیره رییس شورای ملی زیتون، با تایید این موضوع که زیتون‌های سیاه موجود در بازار که کاملا سیاه و سفت و کنسروی هستند، با مواد سرطان‌زای سولفات آهن، سیاه و روانه بازار ایران شده‌اند،‌ گفت: هیچ یک از زیتون‌های سیاه کنسروی داخل بازار تولید داخل کشورمان نیست بنابراین برای جلوگیری از آسیب دیدن مصرف کنندگان لازم است که از خرید این محصولات خودداری شود.
وی تصریح کرد: زیتون‌های سیاه داخل بازار به شکل یکدست سیاه و براق و یکرنگ هستند این در حالی است که به هیچ وجه روی درخت زیتون میوه‌ها این چنین یکدست سیاه نمی‌شوند و بسته به میزان رسیدگی میوه های زیتون برخی سیاه، برخی بنفش و برخی زرد و سبز هستند.
در پایان باید گفت که اکثر روغن‌های نباتی از دانه‌های روغن روییده از بوته مانند آفتاب‌گردان، ذرت، کلزا، دانه روغنی سویا و… که عمدتا گیاه یک ساله هستند بدست می آید و تنها دو درخت وجود دارد که به میزان فراوان از میوه آن روغن استحصال می‌شود که یکی زیتون و دیگری پالم است.
شاید بتوان گفت میوه زیتون نادرترین میوه‌ای است که به هیچ عنوان تازه خوری ندارد زیرا بسیار تلخ، گس و تند است و معلوم نیست حکمت اینکه خداوند در قرآن کریم میوه این چنینی را در کنار میوه انجیر شیرین وخوش طعم که می‌توان همان لحظه که از درخت چیده می شود خورد قرار داده است درچیست؟
خداوند در قرآن به هر دوی آنها قسم خورده ولی آنچه قابل توجه و دقت است اینکه خداوند متعال در قرآن قسم‌های متعددی ذکر کرده ولی تنها به چهار فقره از آن‌ها لقب مبارک داده است که یکی از آن‌ها زیتون بوده و ممکن است این موضوع از آن جهت باشد که خواص بسیار زیادی در این میوه قرآنی قرار داده است.
گفتنی است شورای ملی زیتون ایران به استناد بند(ک) ماده (۵) قانون تشکیل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تیرماه ۸۷ تشکیل شده و این شورا به دلیل ملی بودن متشکل از اساتید دانشگاه‌های کشور، متخصص مراکز علمی، پژوهشی، تولیدکنندگان نهال، باغداران، صاحبان صنایع فرآوری و بسته‌بندی و بازرگانان محصولات زیتون است و هدف آن ساماندهی تولید و تجارت و مصرف این غذای قرآنی است.
منبع: ایسنا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر