روماتیسم مفصلی یا Rhumatoid arthritis چیست؟

روماتوئید آرتریت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های اتوایمن است. بیماری‌های اتوایمن Autoimmune به بیماری‌هایی گفته می‌شود که در ان بدن به قسمتی از بافت خودش حمله می‌کند.
عفونت‌ها ،جراحات بافتی و آسیب‌های روحی می‌توانند در افرادی که آمادگی ژنتیکی‌اش را دارند موجب ایجاد واکنش‌های اتوایمن شود. عمل پزشکی با استفاده از داروهای استروئیدی و سرکوبگر سیستم ایمنی به بهبود بیماری‌های اتوایمن و بوطر خاص روماتیسم مفصلی می‌پردازد. بسیاری از این داروها وقتی در طولانی مدت مصرف می‌شوند خاصیت سمی‌دارند.

دکتر اندویل یکی از ماخصصان تغذیه برتر در کشور آمریکا توصیه می‌کند تغییراتی را در سبک زندگی خودتان ایجاد نمایید. این تغییرات و روش‌ها می‌تواند شما را در کاهش ناراحتی‌های ابتلا به آرتریت روماتوئید یاری نماید.
1 . از یک برنامه غذایی کم‌پروتئین و پرکربوهیدرات استفاده نمایید. استفاده از غذاهای حیوانی را محدود نمایید.
2 . مصرف شیر ، فرآورده‌ها و غذاهای ساخته شده از شیر را قطع نموده یا کاملا محدود نمایید.
3 . استفاده از روغن‌های امگا-3 را افزایش دهید می‌توانید این کار را با استفاده بیشتر از ماهی‌های آب‌های سرد، گردو یا استفاده از بذرکتان تازه انجام دهید.
4 . از مصرف تمام روغن‌های گیاهی دارای چند پیوند دوگانه مانند روغن‌های سبزیجات، ماگارین‌ها و روغن‌های شیرینی‌پزی خودداری نمایید.
5 . ورزش‌های اروبیک معمولی انجام دهید. شنا بهترین ورزش از این دسته حرکات ورزشی می‌باشد.

6 . از تکنیک‌های ریلکسیشن استفاده نمایید. تمرینات تصویرسازی Visualization می‌تواند پاسخ‌های سیستم ایمنی را به حالت تعادل درآورد. همچنین روان‌درمانی با بهبود وضعیت احساسی می‌تواند سیستم ایمنی را متعادل نماید.
7. مصرف قهوه و تنباکو را قطع یا به شدت محدود نمایید. زیرا هر دو این موارد احتمال ابتلا به روماتوئید آرتریت را اقزایش می‌دهند.
توصیه‌هایی نیز برای مدیریت بر آرتریت روماتوئید وجود دارد:
1. در دوره‌های دو ماهه هر بار استفاده از (1) تمام شکرها بجز میوه‌های طبیعی، (2) تمام مرکبات، (3) گندم، ذرت و سویا را قطع نمایید. در پایان هر دوره غذای ممنوع شده همان دوره را استفاده نمایید. احتمالا متوجه خواهید شد یکی یا چند تا از این غذاها بر روماتوئید آرتریت شما تاثیر می‌گذارند.
2. از داروهای گیاهی ضدالتهابی استفاده نمایید. زنجبیل و زردچوبه موثر هستند.
3. روزه بگیرید.
4. زنبوردرمانی کنید. این درمان به معالجه بیماری‌ها با محصولات مربوط به زنبور عسل مثل عسل، موم و ... می‌پردازد. 

منبع:  http://www.abcdiet.net

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر