حالات روانشناختي در انتخاب نوع غذا موثر است

كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي گفت: حالات روانشناختي افراد در انتخاب نوع غذا موثر است.
شهناز باشتي در گفت وگو با خبرنگار وب دا، ابراز داشت: افراد در حالات مختلف، غذاهاي متفاوت را طلب مي كنند،‌ هنگام احساس قدرت و پيروزي به غذاهاي گوشتي، هنگام احساس تنوع و تحول به غذاهايي با انواع سس و هنگام اضطراب يا پرخاشگري به خوراكي هاي گاز زدني تمايل دارند در حالي كه وقتي خسته هستيم چاي و قهوه را ترجيح مي دهند.
وي افزود: بنابراين با شناخت خود و سوخت و ساز بدن مي توانيم با انتخاب مواد خوراكي مناسب به آرامش بيشتري دست يابيم و از خوردن لذت ببريم.
اين كارشناس، ايمان را يكي از عوامل مؤثر در سلامت روان جامعه برشمرد و گفت: اعتقادات و باورهاي مذهبي قادر است در مصيبت هاي زندگي، از فرد افسرده و مايوس انساني اميدوار و محكم بسازد، چنان كه هرگز خود را تنها و بيمناك احساس نكند اين فرد باور دارد كه خدا پيوسته با اوست، در رويارويي با سختي هاي زندگي تنها نيست و خداي مهربان به او علاقه و توجه دارد.
وي همچنين مدرسه را از ديگر عوامل تأثيرگذار در سلامت روان جامعه عنوان كرد و يادآور شد:‌ مسئوليت مربيان مدرسه منحصر به پرورش نيروي عقلي و آشنا كردن فراگيران به مسائل اجتماعي و اخلاقي خلاصه نمي شود، مراكز آموزشي، مسئول تغيير و اصلاح رفتارهاي ناسازگارانه و تامين بلوغ عاطفي و سلامت رواني فراگير نيز است در مراكز آموزشي ، افراد دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه مي كند.
باشتي در ادامه با بيان اين كه ورزش يكي از رموز سلامت جسماني است،‌ اظهار داشت: افراد ورزشكار از لحاظ احساسات، عواطف، شخصيت اجتماعي و نوعدوستي كامل تر و در فعاليت هاي شغلي و حرفه اي موفق ترند. ورزش، موجب اعتماد به نفس در فرد شده، او را متعادل، متفكر و سازگار با محيط مي كند. با ورزش، شخص كمتر دچار احساس حسادت، حقارت و ستيزه جويي مي شود و در نتيجه از سلامت رواني بالاتري برخوردار خواهند بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر