بروز يك بيماري هورموني در زنان به دليل رژيم غذايي فاقد كلسيم

استفاده از رژيم‌هاي غذايي كم كلسيم با توسعه خطر ابتلا به يك بيماري هورموني شايع در زنان به نام هيپرپاراتيروئيديسم اوليه همراه است.
به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه BMJ  ، محققان بريگهام و بيمارستان زنان در آمريكا با بررسي 58354 نفر از زنان 39 تا 66 ساله شركت‌كننده در مطالعه سلامت پرستاران بيش از يك دوره 22 ساله كه سابقه بمياري هيپرپاراتيروئيديسم اوليه را نداشتند و ارزيابي كلسيم دريافتي آنها توسط منابع غذايي و مكمل‌ها در هر چهارسال با استفاده از يك پرسشنامه بسامد غذايي دريافتند كه مصرف بالاي كلسيم در رژيم غذايي زنان پس از تعديل عوامل متعدد از جمله سن، شاخص توده بدن و غيره با كاهش 44 درصدي بروز اين بيماري در آنها همراه بوده است.
براساس اين گزارش محققان با بررسي افراد مبتلا و غيرمبتلا در طول اين چند سال پي‌گيري همچنين افزودند زناني كه روزانه به طور متوسط 500 ميلي‌گرم از مكمل‌هاي كلسيمي استفاده مي‌كردند تا 59 درصد كمتر از زناني كه هيچ مكمل كلسيمي را دريافت نمي‌كردند در معرض خطر ابتلا به اين بيماري قرار گرفتند.
نتايج اين مطالعه افزود: مزاياي دريافت روزانه مكمل‌هاي كلسيم در روزهاي نسبتاً كم در طول سال‌هاي متمادي به احتمال زياد نسبت به خطرات آن بيشتر بوده و حتي يك افزايش متوسط در غلظت كلسيم مي‌تواند در كاهش بروز تومور پاراتيروئيد مؤثر باشد.

نتايج ديگر اين مطالعه حاكي است هيپرپاراتيروئيديسم اوليه يا PHPT‌ ناشي از فعاليت بيش از حد غدد پاراتيروئيد در ترشح زياد هورمون پاراتيروئيد است كه مي‌تواند منجر به ايجاد استخوان‌هاي ضعيف، شكستگي‌ها و سنگ‌هاي كليوي شود و در سال‌هاي اخير نيز مطالعات متعددي درخصوص ارتباط بيماري هيپرپاراتيروئيديسم اوليه درمان نشده و افزايش خطر ابتلا به فشارخون بالا، حملات قلبي و سكته مغزي گزارش شده است.
به گفته محققان البته ممكن است عوامل مخدوش كننده ناشناخته‌اي نيز وجود داشته باشد كه در تجزيه و تحليل ما كنترل نشده باشد با اين حال افزايش ميزان مصرف كلسيم چه از طريق رژيم غذايي و چه از طريق مكمل‌هاي كلسيم با كاهش خطر ابتلا به اين بيماري همراه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر