تاثیر عصاره الکلی بلوط در درمان زخم معده

تاثیر عصاره های الکلی بلوط و خیموک بر درمان زخم معده در موش صحرایی توسط پژوهشگران کشورمان بررسی شد.
مهدی امیر محدی مبتکر طرح بررسی تاثیر عصاره های الکلی بلوط و خیموک بر درمان زخم معده در موش صحرایی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: از آنجایی که داروهای شیمیایی در درمان زخم معده دارای عوارض جانبی هستند لزوم استفاده از گیاهان دارویی با عوارض کمتر وجود دارد.

وی گفت: مطالعه حاضر به بررسی اثر ترمیمی عصاره های گیاهان خیموک و بلوط که در دانش بومی استان کرمان و چهارمحال و بختیاری استفاده می شود بر روی زخم معده در موش صحرایی پرداخته است.
این مبتکر تصریح کرد: بعد از القا زخم معده با اتانول مطلق، درمان با عصاره های گیاهی و امپرازول به مدت 14 روز شروع شد، ترمیم زخم ها در گروه امپرازول، 9 روز پس از درمان قابل توجه بود.
وی اظهار کرد: در روز چهاردهم پس از درمان گروه های درمان شده با عصاره های بلوط، خیموک و امپرازول هیچ گونه زخم ماکروسکوپیک مشاهده نشد.
وی خاطر نشان کرد: همچنین عصاره خیموک نسبت به بلوط تاثیر بیشتری بر کاهش زخم داشته است هر چند آنالیز آماری تفاوت معنی داری را نشان نداد.
در گروه های درمان شده بوسیله عصاره های گیاهی بلوط و خیموک در گروه درمانی با روز 250 و 500 میلی گرم هنوز زخم های بسیار کوچکی وجود داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر