عدم آگاهي از تکنیک صحیح غذا خوردن از مشكلات افراد چاق است

5-212.jpg
یک متخصص تغذیه معتقد است: با اصلاح عادت‌های غذایی و یادگیری شیوه غذا خوردن صحیح و پرهیز از تند تند غذا خوردن، عادت غذا خوردن چاق کننده به عادت غذا خوردن سالم و لاغر کننده تبدیل می‌شود.
ذات الله عاصمی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در آران و بیدگل، مشکل اصلی افراد چاق را ندانستن شیوه صحیح غذاخوردن دانست و گفت: مکانیسم کنترل اشتها از جمله عوامل مهمی است که به عنوان عامل زمینه ساز چاقی در کودکان و بزرگسالان مطرح است.
وی افزود: افزایش زمان غذا خوردن، خوردن غذاهای پرحجم مانند سبزیجات و میوه‌ها و کنترل معده از جمله عوامل مکانیسم کنترل کوتاه مدت اشتها در افراد است.
عاصمی رژیم غذایی مناسب، درجه حرارتی که افراد در آن محیط غذا می‌خورند و اصلاح هورمون لپتین را از عوامل مکانیسم کنترل بلندمدت اشتها برشمرد و افزود: دیگر عوامل محیطی از جمله امکانات تهیه غذا در دسترس بودن آن، شکل، بو، مزه غذا و همچنین فرهنگ غالب جامعه در مورد نحوه، نوع و مقدار غذای دریافتی در کنترل مقدار غذا و اشتهای فرد نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
این متخصص تغذیه در ادامه، مدل "تخم مرغی" ، "سیبی" ، "ترکیبی" و "گلابی" را از انواع مدل‌های چاقی عنوان کرد و ادامه داد: مدل چاقی سیبی بیشتر در آقایان شیوع دارد و مدل چاقی از نوع گلابی یکی از خطرناک ترین مدل‌های چاقی در افراد است.
وی توجه به تغذیه سالم در زندگی از خردسالی تا کهنسالی را لازم و ضروری خواند و خاطرنشان کرد: استفاده از گروه‌های مختلف غذایی و ایجاد تنوع غذایی در سبد تغذیه خانواده‌ها، استفاده از غذاهای کم کالری و میانه روی در خوردن غذا جهت رسیدن به تغذیه‌ای سالم باید مورد توجه تمام افراد باشد.
عاصمی در پایان با تاکید بر اینکه افراد باید وزن خود را در محدوده سلامت نگه دارند، تصریح کرد: مصرف غذاهای کم کلسترول و کم چربی و مصرف متعادل قند و نمک به تغذیه سالم کمک می‌کند.
انتهاي پیام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر