غذاهايي كه شما را از درون پير مي‌كنند


نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
بدن واقعاً در حال ساخت و ساز است و در واقع بسياري از سلول‌هاي بدن هراز چندگاهي نو مي‌شوند و سلول‌هاي جديد جايگزين سلول‌هاي قديمي مي‌گردند. كيفيت نوسازي بدن و ترميم ارگان‌ها و بافت‌ها و DNA است كه سن شما را بر روي سطح سلولي تعيين مي‌كند. زماني كه بدن براي ترميم به مواد جديد نياز دارد. شما هستيد كه بايد مواد اوليه اين تعميرات را در اختيار آن قرار دهيد و اين مواد اوليه چيزي جز غذا نيستند و كيفيت غذاها، كيفيت اين بازسازي و ترميم را تعيين مي‌كنند. اگرچه ممكن است كيفيت بد غذايي كه امشب شام ميل كرده‌ايد شما را نكشد، ولي سرعت پيري داخلي سلول‌هاي بدن را كاهش و يا افزايش مي‌دهد. غذاهاي سالم صدها نوع تركيبات شيميايي را در اختيار بدن قرار مي‌دهند كه بدن براي بازسازي سلول‌ها به آن نياز دارد. غذاهاي ناسالم و يا كمي سمي روند پيري را تسريع مي‌بخشند. البته هرازگاهي خوردن يك همبرگر به معناي لغزش از عادات خوب زندگي نيست و در صورتي كه اين رژيم ناسالم غذايي به يك عادت تبديل شود، مي‌تواند فرد را از داخل پير كند و خيلي زود اين پيري به بيرون نيز راه مي‌يابد.
جداي از وسواس شما در مصرف كالري، كربوهيدرات و چربي‌ها بايد به اين موضوع توجه كنيد كه تاثير منفي برخي از غذاها خيلي بيشتر از يك اضافه وزن و خستگي است شما را از درون پير مي‌كنند. بنابراين تنها نگراني از مصرف برخي مواد غذايي به دليل اضافه وزن و چاقي نيست، به نظر مي‌رسد كه برخي از آنها بدترين در زندگي هستند؛ از جمله بسياري از شيرين‌كننده‌ها، چربي‌ها و غذاهاي فرآوري شده كه به عقيده كارشناسان در واقع طول عمر را كاهش مي‌دهند. تغذيه، شيمي داخلي بدن را مشخص مي‌كند، نه سن. شيمي داخلي بدن بر كيفيت و حالت ارتجاعي هر عضو، سلول و سيستم تأثير‌گذار است.
همه چيز بدن، از حالت و رنگ پوست گرفته تا كيفيت استخوان‌ها، مغز و بافت همبند، به آنچه كه مي‌خوريم بستگي دارد. عادات غذاخوردن انسان است كه سن او را مشخص مي‌كند و تعيين كننده چگونگي تأثير افزايش سن و پيري بر انسان مي‌باشد. خوشبختانه با اصلاح الگوي غذاخوردن مي‌توان چندين هدف را با يك تير نشانه گرفت و علاوه بر كنترل، وزن فعلي بدن را حفظ كرد و طول عمر خود را افزايش داد.

ضعف در برابر خوردن فست‌فودها
علت اصلي ناسالم بودن فست‌فودها، چربي ترانس است. چربي‌هاي ترانس با ايجاد التهاب موجب پيري مي‌شوند. تلومرها كلاه محافظ انتهاي كروموزوم‌ها هستند كه التهاب تاثير منفي روي آنها دارد و در صورت وجود التهاب هر بار كه كروموزوم تقسيم مي‌شود، اين تلومرها كوتاه‌تر مي‌شوند؛ بنابراين طول تلومرها نشان دهنده سن فرد است هنگامي كه اين تلومرها از بين بروند، در واقع كروموزوم ناكارآمدتر مي‌شود؛‌ مثل كفش كه در صورت نداشتن بند قابل پوشيدن نيست هر چقدر طول تلومرها كوتاه‌تر مي‌شود توانايي آنها براي بازسازي اندام‌ها كاهش مي‌يابد. سلول‌ها براي ارتباط با يكديگر به ديواره‌هاي قابل انعطاف نيازمندند و ديواره‌هاي سلولي بدن از چربي ساخته مي‌شود. چربي‌هاي خوب، ديوارهاي سالم درست مي‌كنند و چربي‌هاي بد، مولكول‌هايي با شكل غير طبيعي؛ همچون كوبيدن يك ميخ مربع شكل به يك سوراخ گرد و دايره‌اي شكل. چربي‌هاي بد، با ايجاد ديواره بد راه‌هاي ارتباط بين سلولي را از بين مي‌برند و موجب پيري مي‌شوند. اين تغييرات تإثير عميقي بر سلامت و پيري سلول‌ها دارد. زماني كه به رستوران مي‌رويد، در مورد مواد تشكيل دهنده غذاها از آنها سؤال كنيد. اگرچه بسياري از توليد كننده‌ها سعي مي‌كنند چربي ترانس محصولات خود را پايين بياورند، ولي معمولا وجود 5/0 گرم چربي ترانس را صفر در نظر مي‌گيرند. جهت اطمينان از نوع غذا، به دنبال مواد تشكيل دهنده و روغن‌هاي هيدروژنه و يا نيمه هيدروژنه باشيد كه نشانه وجود چربي ترانس در غذاهاست و در صورت مشاهده آنها از سفارش اين غذا خودداري كنيد. چربي‌هاي ترانس تنها يكي از مشكلات اساسي اين نوع غذاها هستند.


مواد غذايي شيرين
در اين عادت بد، شكل اصلي ساكاروز و يا همان قندهاي تصفيه شده و به شدت پردازش شده و متبلور هستند. توانايي بدن انسان براي تجزيه قند و تبديل آن به شكل‌هاي ديگر بسيار محدود است. امروزه فشار زيادي به سيستم‌هاي بدن ما وارد مي‌شود، چرا كه مصرف مواد غذايي شيرين بسيار افزايش يافته است. قند اضافي در خون موجب اختلال در مولكول‌هاي پروتئين مي‌شود و روند پيري سلول در شيره‌اي به نام گليكوزيلاسيون تسريع مي‌يابد. نخستين مكانيسم ترميم بدن كند مي‌شود. اگرچه تأثير گليكوزيلاسيون عمدتاً داخلي است، ولي اولين نشانه خارجي آن پيري پوست است. هنگامي كه قندخون بدن بيش از حد مجاز شود، گليكوزيلاسيون ايجاد شده، روند طبيعي ترميم پوست كاهش مي‌يابد و مولكو‌هاي قند كلاژن پوست و حالت انعطاف پذيري آن را از بين مي‌برند؛ از اين رو چين و چروك‌ها افزايش مي‌يابند و سرعت التيام آنها به نسبت، تخريب‌شان كمتر مي‌شود. گليكوزيلاسيون نيز با استرس اكسيداتيو، از درون فرد را پير مي‌كند. مولكول‌هاي قند، هر چيزي را كه با آن تماس پيدا مي‌كنند؛ جذب كرده و در نهايت عملي به نام اكسيداسيون مواد منفي زيادي را جمع مي‌كند و تجمع سموم روند پيري را افزايش مي‌دهد؛ زيرا سموم در بدن به ميتوكندري سلول آسيب مي‌رساند و كاهش تحليل انرژي را بهبود مي‌بخشد و حتي اين كاهش انرژي مي‌تواند به گيجي و كاهش قدرت حافظه، شنوايي، بينايي و استقامت نيز منجر شود. حتي پژوهش‌هاي جديد نشان مي‌دهند كه گليكوزيلاسيون در بسته شدن عروق خوني و ايجاد پلاك‌هاي شرياني و ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و همچنين پاركينسون، آلزايمر و يا آب مرواريد چشمي نيز نقش دارد. راه‌حل آن در كاهش و پرهيز شديد از مصرف شيريني‌هاي مصنوعي است. به جاي آنها از شيرين كننده‌هاي طبيعي همچون عسل، شربت‌افرا، شربت برنج قهوه‌اي استفاده كنيد. هر چند به گفته پژوهشگران  در صورت زياده‌روي در مصرف شيريني‌هاي طبيعي، آنها به لحاظ ديگري به سلامتي آسيب مي‌رسانند.

مصرف بيش از حد كربوهيدرات‌ها
در اين عادت بد غذايي مصرف كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده و نشاسته بيش از حد مجاز است عملكرد كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده تقريباً شبيه قند است. هر نوع نشاسته به محض ورود به جريان خون  به قند تبديل مي‌شود. فراتر از گليكوزيلاسيون، كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده موجب مقاومت انسولين مي‌شوند. پس از صرف يك وعده غذايي مملو از كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده، سطح قندخون بدن افزايش مي‌يابد و انسولين در جريان خون ترشح مي‌شود تا مواد غذايي به گلوكز و سوخت تبديل شوند. محاسبات بدن اغلب درست نيست و انسولين بيش از حد ترشح مي‌دهد و در نتيجه قندخون افت مي‌كند و 30 دقيقه بعد فرد مجدداً احساس گرسنگي مي‌كند و گاه با تكرار اين چرخه مقاومت به انسولين ايجاد مي‌شود و فرد مستعد ابتلا به ديابت نوع 2 و سندرم متابوليك و بيماري‌هاي قلبي مي‌گردد. سعي كنيد رژيم غذايي خود را بر پايه كربوهيدرات‌هاي پيچيده، مانند حبوبات و سبزيجات و غلات قرار دهيد؛ ‌چرا كه لايه بيروني آنها دست نخورده باقي مي‌ماند و به مرور در بدن هضم مي‌شوند و قند آنها به تدريج و آهسته پخش مي‌شود. دكتر ونس توصيه مي‌كند از خوردن مواد غذايي كه حاوي بيش از 4 گرم كربوهيدرات‌هاي ساده و يا قند هستند، خودداري كنيد. در عوض مصرف كربوهيدرات‌هاي پيچيده را در رأس هرم غذايي خود قرار دهيد كه مملو از فيبر و مواد مغذي مي‌باشند.

نخوردن غذا تا زماني كه احساس گرسنگي كامل نكرده‌ايد
مشكل اصلي اين عادت بد غذايي "گرلين" است؛‌هورموني كه توسط سيستم گوارشي توليد مي‌شود و به اشتها مربوط است. فاصله بيش از حد طولاني ميان وعده‌هاي غذايي مطمئناً يكي از اصلي‌ترين روش‌هاي آسيب و پيري بدن است. گرسنگي منجر به پرخوري و در نهايت چاقي مي‌شود. معده خالي با ترشح هورمون گرلين به مغز سيگنال مي‌فرستد كه گرسنه است و از آنجايي كه بعد از غذا خوردن، 30 دقيقه زمان نياز است تا هورمون سيري ترشح شود، فرد آگاهانه و به تصور اينكه هنوز سير نشده است مقادير زيادي غذا مي‌خورد و افراط مي‌كند. چاره كار در اين است كه منتظر نمانيد تا كاملا گرسنه شويد و معده شما كاملا خالي شود، بلكه به‌طور منظم ميان وعده‌هاي كوچك و البته سالم بخوريد و در هر وعده از غذاي خود مقادير كافي كربوهيدرات‌ها و چربي‌هاي سالم و پروتئين‌ها را قرار دهيد تا علاوه بر حفظ و ثبات قندخون، به دليل هضم تدريجي، دچار ولع مصرف مواد غذايي نشويد. هيچ‌كس هميشه از رژيم غذايي سالم پيروي نمي‌كند، همه افراد هرازگاهي انحرافات كوچكي دارند، ولي بهبود الگوهاي تغذيه به بهره‌وري بيشتر بدن و ذهن كمك مي‌كند. مطمئناً ايجاد اين تغييرات در زندگي با كمي چالش و مشكل مواجه است، ولي براي داشتن عمر طولاني و مفيد، ارزش كمي تلاش را دارد.

غذاخوردن پشت ميز كار يا در ماشين و يا در حال عصبانيت
در اين عادت بد هورمون استرس يا كورتيزول (هورموني كه از غدد فوق كليوي ترشح مي‌شود و عامل پيري دروني است) به طور خودكار در شرايط استرس ترشح مي‌شود و به دو روش بر هضم مواد غذايي تأثير مي‌گذارد: اول با ترشح آدرنالين و كورتيزول كه خون را از اندام‌ها دور مي‌كند و مانع جذب مواد غذايي و حتي تجزيه مناسب غذا در معده و روده مي‌شود و در نهايت هضم متوقف شده و مواد غذايي تخمير مي‌شوند متابوليت‌هاي غير معمول به درون جريان خون راه مي‌يابند. استرس موجب اسيديته دستگاه گوارش مي‌شود. و در نتيجه جذب برخي از مواد غذايي همچون مختل مي‌شود. استرس مكانيسم ترميم و بازسازي سلول‌هاي بدن را متوقف مي‌كند و در نهايت اينكه غذاخوردن در حال استرس و پريشاني، به احتمال زياد منجر به غذاخوردن ناآگاهانه مي‌شود؛ به اين معني كه فرد يا غذاهاي سالمي براي خوردن انتخاب نمي‌كند و يا زياد از حد غذا مي‌خورد. سعي كنيد هنگام صرف غذا از پشت ميز كار بلند شويد و در يك نقطه آرام و با تمركز بر روي مواد غذايي، از خوردن غذاي خود لذت ببريد و غذا را به خوبي بجويد. غذاخوردن با ديگران احساس امنيت و شادي ايجاد مي‌كند. از تمام حواس خود براي غذاخوردن استفاده كنيد روشن كردن يك شمع نيز مي‌تواند بسيار مفيد باشد.

منبع: دنياي سلامت  ش 81

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر