سیاست‌های صنایع غذایی در الگوهای غذایی غلط و شیوع چاقی


در بسیاری از کشورها شمار بزرگسالان و کودکان چاق بیش از حد افزایش یافته است. آنها به طور افراطی غذاهای شیرین و چرب می‌خورند. متخصصان تغذیه تا حدودی سیاست‌های صنایع غذایی را مسئول شیوع چاقی مفرط می‌دانند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  به نقل از دویچه وله،  برای مقابله با تغذیه غلط حتی “میشل اوباما”، بانوی اول آمریکا خود شخصا در یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی کودکان به نام Sesame Street حضور یافت تا ضرورت تغذیه سالم و فعالیت کافی را برای لاغر و سالم ماندن گوشزد کند.
تقریبا یک پنجم بزرگسالان از چاقی مفرط رنج می‌برند. در آلمان از هر ده نفر یک نفر بیش از حد چاق است. در کشورهای عضو “سازمان امنیت و همکاری اروپا” نیز یک پنجم افراد بزرگسال درگیر معضل چاقی هستند.
آمار و ارقام در مورد کودکان و نوجوانان نشان می‌دهد که آنها نیز به طور گسترده با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند. در آلمان ۲۰ درصد افراد زیر ۱۷ سال دچار چاقی مفرط هستند. احتمال می‌رود که تا سال ۲۰۲۰ دو سوم افراد در کشورهای اروپایی از چاقی بیش از اندازه در رنج باشند.
الگوهای غذایی غلط
چاقی مفرط موجب بروز بیماری‌هایی مانند قند، سرطان، فشار خون بالا و آلزایمر می‌شود. در صورت افزایش این مشکل و به تبع آن شیوع این بیماری‌ها، نظام درمانی کشورها هزینه‌های زیادی را متقبل خواهد شد.
افراد چاق معمولا فرزندان چاق دارند. این ویژگی در برخی موارد دلائل ژنتیکی دارد. نکته‌‌ی دیگری که می‌تواند منجر به چاقی کودکان شود، وجود الگوهای غلط غذایی حاکم در خانواده است.

ارتباط سیاست‌های صنایع مواد غذایی با چاقی
یک متخصص تغذیه از دانشگاه پنسیلوانیا نقش خانواده و تأثیر الگوهای اشتباه را تنها دلیل افزایش شمار افراد چاق نمی‌داند. او اعتقاد دارد که شیوع چاقی مفرط در جامعه از سیاست‌های غلط صنایع غذایی نیز نشأت می‌گیرد.
“شیریکی کومانییکا” (Shiriki Kumanyika) می‌گوید: «هر چقدر بیشتر مواد غذایی در اختیار افراد باشد، آنها بیشتر هم می‌خورند. امروز میزان پروتئین موجود در نوشیدنی‌هایی که در بازار وجود دارند، نسبت به گذشته ۶ برابر شده است. افراد همراه با افزایش مقدار مواد غذایی چاق شده‌اند.»
وجود انواع و اقسام غذاهای آماده (Fast Food) در حجم زیاد در ازای قیمت کم باعث شده تا افراد نسبت به چند سال پیش ناخواسته به مراتب کالری بیشتری مصرف کنند.
کومانییکا برخورد مصرف‌کنندگان را به خوبی درک می‌کند. به نظر او، اینکه مردم هنگامی که در قبال قیمت مناسب می‌توانند مقدار بیشتری غذا بخرند،
تعیین مالیات بالا برای غذاهای شیرین و چرب
در حال حاضر در آمریکا مؤسسات مختلف، محققان و مدافعان محیط زیست تلاش می‌کنند تا سیاست‌های تولید صنایع غذایی را تغییر دهند. در بریتانیا و سوییس هم قصد دارند از راه همکاری با صنعت مواد غذایی، درصد تولید مواد غذایی کم‌چربی و کم‌نمک را افزایش دهند.
در دانمارک از سال ۲۰۱۰ مصرف‌کنندگان باید برای خرید شکلات، بستنی و شیرینی مالیات بیشتری پرداخت کنند.
فنلاند نیز سیاست مشابهی را پیش گرفته و از سال ۲۰۱۱ برای غذاهای پرچربی مالیات تعیین کرده است.
در ایرلند، بلژیک، بریتانیا و رومانی نیز افزایش مالیات برای مواد غذایی ناسالم در دست بررسی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر