فوايد ميوه‌هاي تابستاني


نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
در تابستان علاوه بر این که توان و انرژی انسان تحلیل می‌رود، در اثر تعریق زیاد، آب بدن، کاهش می‌یابد. نوشیدن آب شاید راه چاره باشد ،اما انسان تا اندازه‌ای می‌تواند آب فراوان بنوشد. عدم عادت به نوشیدن آب زیاد از یک طرف و کافی نبودن آب برای جبران انرژی از دست رفته‌ی بدن از طرف دیگر، باعث می‌شود آدمی‌ مغلوب گرمای خورشید بشود.پس باید به فکر جایگزین مناسبی برای آب بیشتر باشد که هم آب بدن را تأمین کند و هم بتواند ویتامین‌هایی که کم‌بودشان باعث تحلیل توان و انرژی می‌شود را به بدن برگرداند. اکثر میوه‌های تابستانی، از بهترین جایگزین‌ها هستند زیرا هم آب بیشتری نسبت به میوه‌های فصل‌های دیگر دارند و هم سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی هستند. می‌توان به روش-های مختلف، در رژیم غذایی از این میوه‌ها استفاده کرد، مثلاً در سالادها از آن‌ها استفاده کنیم یا با شیر و ماست مخلوط کنیم و یا به‌عنوان میان‌وعده به صورت خام میل کنیم.خوشبختانه تنوع میوه‌های تابستانی آن قدر زیاد است که با استفاده-ی به‌جا و مناسب از آن‌ها می‌توان امید داشت که این گرمای طاقت‌فرسا و طولانی را به‌راحتی پشت سر گذاشت و همچنان شاداب و سرزنده بود. هر کدام از این میوه‌ها خواص مختلفی دارند و ذکر نام همه‌ی میوه‌ها و خواص آن، از حوصله‌ی این مقاله خارج است. در این جا به معرفی چند میوه‌ی معروف و پرطرف‌دار بسنده می‌کنیم و به اختصار درخصوص آن‌ها و خواص‌شان صحبت می‌کنیم.


هندوانه
هيچ ميوه‌اي مثل هندوانه شيرين در فصل تابستان نمي‌تواند عطش انسان را برطرف كند. اگرچه اين ميوه در فصول ديگر سال نيز وجود دارد، اما هندوانه شيرين و رسيده فقط در فصل تابستان يافت مي‌شود. هندوانه مي‌تواند گرد، بيضي شكل و يا حتي مستطيل باشد و خال خال يا ساده باشد. اين ميوه خوشمزه سرشار از آنتي‌اكسيدان و منبع بسيار خوبي از ويتامين B6 ،B3 ،B2 ،B1 ،C و A است. همچنين حاوي كاروتنوئيد و ليكوپن مي‌باشد. آنتي‌اكسيدان، باعث خنثي‌سازي راديكال‌هاي آزاد مي‌شود. راديكال‌هاي آزاد، آسيب‌هاي جدي به بدن مي‌زنند و مي‌توانند باعث اكسيده شدن كلسترول و حتي گرفتگي رگ‌هاي خون و در نهايت به حمله قلبي و يا سكته مغزي منجر شوند. ويتامين C و بتاكاروتن موجود در هندوانه خطر بيماري‌هاي قلبي و همچنين خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و اسپاسم را كاهش مي‌دهد. يك فنجان آب هندوانه مي‌تواند علائم استئوارتريت و روماتوئيد را از بين ببرد و مصرف مداوم آن به درمان اين بيماري‌ها كمك كند. پژوهشگران زيادي، روي ليكوپن موجود در هندوانه، تحقيق كرده و اعتقاد دارند كه اين ماده خاصيت ضدسرطاني دارد. در مقايسه با انواع مواد غذايي كه تأثير آنها روي حيوانات مورد مطالعه قرار مي‌گيرد، تأثير ليكوپن موجود در هندوانه، بارها و بارها بر روي انسان آزمايش و اثبات شده است كه اين ماده از رشد سلول‌هاي سرطاني، به‌خصوص سرطان سينه، پروستات، آندومتر، ريه و روده بزرگ جلوگيري مي‌كند. خوردن آب هندوانه، باكتري‌هاي كليه و مثانه را دفع مي‌كند. مغز سفيد رنگي كه ميان پوست سبز هندوانه و گوشت قرمز رنگ آن قرار دارد، سرشار از مواد معادني و كلروفيل است. اين ميوه همچنين منبع غني از مواد معدني ضروري مانند كلسيم، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سديم و مقدار كمي مس، آهن و روي مي‌باشد. هندوانه، بدن را از مواد زائد سمي پاك مي‌كند و مواد معدني آن به راحتي جذب بدن مي‌شوند. آنتي‌اكسيدان موجود در آن با از بين بردن مواد سمي بدن، حملات آسم را كاهش مي‌دهد و در بهبود اين بيماري مؤثر است. اين ميوه سرشار از بتاكاروتن و ويتامين C است و به همين دليل به درمان التهاب مفاصل و روماتوئيد كمك مي‌كند. آب هندوانه مانع از گرفتگي عروق و كلسترول خوب بدن را افزايش و در نتيجه احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي را كاهش مي‌دهد. به زنان باردار و زناني كه در زمان قاعدگي  هستند، توصيه مي‌شود حتماً از اين ميوه استفاده كنند، زيرا در از بين بردن آب اضافي بدن بسيار مؤثر است. تركيب اسيدفوليك و ويتامين‌هاي ديگر موجود در هندوانه به كاهش حملات قلبي، سكته و سرطان روده بزرگ كمك مي‌كند. اين ميوه موجب دفع مواد سمي از بدن و كاهش خارش ناشي از سموم بدن مي‌شود. براي از بين بردن لك‌هاي پوستي، آب هندوانه را روي پوست خود بماليد و پس از 10 دقيقه با آب ولرم بشوييد.

نكاتي براي مصرف هندوانه
اگر نتوانستيد يك هندوانه كامل را ميل كنيد و مقداري از آن باقي ماند، آن را در صورت امكان به قطعات كوچك برش دهيد و روي آن را با سلفون يا نايلون پلاستيكي بپوشانيد و درون يخچال نگهداري كنيد تا علاوه بر جلوگيري از خشك شدن ميوه، مانع جذب بوي غذاهاي ديگر به هندوانه شود.


 احتياط
از آنجا كه هندوانه جزء ميوه‌هايي است كه روي زمين رشد مي‌كند، به راحتي هر نوع باكتري از سطح زمين جذب پوست آن مي‌شود؛ بنابراين حتماً قبل از مصرف، پوست آن را كاملاً بشوييد.


طــالــبي
 
طالبي به شكل بيضي و دايره يافت مي‌شود و گوشت آن زردرنگ و شيرين و نرم است. اگرچه در تمام سال در دسترس است اما طالبي خوب را فقط در تابستان مي‌توان پيدا كرد. طالبي ميوه‌اي كم كالري و بسيار مغذي است و حاوي مقادير زيادي بتاكاروتن، اسيدفوليك، پتاسيم، ويتامين C، فيبر و ويتامين B1 (تيامين) و B3 (نياسين) و B5 (اسيد پانتوتنيك) مي‌باشد. همچنين سرشار از آنتي‌اكسيدان‌ها است كه مي‌توانند از سرطان و بيماري‌هاي قلبي پيشگيري كنيد. ميزان بالاي بتاكاروتن و ويتامين C اين ميوه در بسياري از بيماري‌ها مانع از حاد شدن مشكل مي‌شود. تركيب منحصر به فرد طالبي از تشكيل لخته‌هاي غيرطبيعي خون در سيستم قلبي عروقي جلوگيري مي‌كند. ويتامين C موجود در اين ميوه مانع سخت و سفت شدن رگ‌ها و بسته شدن شرائين شده و نيز از سلول‌ها در برابر آسيب‌هاي ناشي از راديكال‌هاي آزاد، محافظت‌ مي‌كند و در پيشگيري از ابتلا به سرطان (بخصوص سرطان روده) بسيار مفيد است. بتاكاروتن موجود در طالبي، خطر ابتلا به آب مرواريد (بيماري چشمي) را كاهش مي‌دهد. همچنين فشار خون را پايين مي‌آورد، زيرا پتاسيم آن، سديم بدن را دفع مي‌كند و در نتيجه فشار خون تنظيم مي‌شود. ويتامين C طالبي، گلبول‌هاي سفيد را به مبارزه با عفونت تحريك و به طور طبيعي سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند. طالبي باعث آرامش اعصاب و رفع كم‌خوابي مي‌شود. نوشيدن آب طالبي در دوره قاعدگي، از خونريزي زياد جلوگيري كرده و لخته‌هاي خوني را كاهش مي‌دهد. كمبود پتاسيم در بدن باعث گرفتگي عضلات مي‌شود و مصرف روزانه آب طالبي، نياز روزانه بدن به پتاسيم را برطرف مي‌كند. اسيدفوليك بالاي طالبي در زنان باردار، از نقص سيستم عصبي جنين جلوگيري مي‌كند. مواد طبيعي و معدني موجود در طالبي شرايطي را در بدن افراد سيگاري به وجود مي‌آورند كه شخص كمتر احساس نياز به نيكوتين مي‌كند. در ضمن، سيگار كشيدن موجب از بين رفتن ويتامين A مي‌شود و با مصرف طالبي،  علاوه بر كاهش سيگار، ويتامين A و بتاكاروتن بدن نيز تأمين مي‌گردد. وقتي در شرايط پراسترس قرار داريد، حتماً يك ليوان آب طالبي بنوشيد، زيرا ضربان قلب را طبيعي مي‌كند و اكسيژن كافي به مغز مي‌رسد و در نتيجه احساس آرامش بيشتري مي‌كنيد.

نكاتي در مورد مصرف طالبي
در هنگام خريد طالبي دقت كنيد كه محكم باشد، اما سفت و سخت نباشد. از خريد طالبي‌هاي خيلي رسيده و شل و نرم خودداري كنيد. طالبي بايد كمي سنگين باشد و سنگيني آن به معني آبدار بودن آن است. از آنجايي كه اين ميوه روي سطح زمين رشد مي‌كند و در تماس مستقيم با خاك قرار دارد، ممكن است با فضولات انساني يا حيواني آلوده شود؛ بنابراين حتماً قبل از مصرف آن را به دقت بشوييد. اگر طالبي خريده‌ايد، سفت و نارس است، آن را چند روز در دماي اتاق قرار دهيد تا كمي نرم شود و سپس در يخچال بگذاريد. از مخلوط تفاله و دانه‌هاي طالبي و آب آناناس تركيب خوشمزه‌اي تهيه مي‌شود.


زردآلـــو
گفته مي‌شود كه اولين بار زرد‌آلو در چين پرورش داده و سپس از آنجا به ساير نقاط آسيا منتشر شد. كاليفرنيا، امروزه يكي از بزرگ‌ترين توليد كنندگان زرد‌آلود است كه تنها حدود 21 درصد آن به صورت تازه فروخته مي‌شود و بقيه به صورت كنسرو شده، خشك شده و حتي يخ‌زده به كشورهاي ديگر صادر مي‌گردد. زردآلوي سالم و تازه، رنگ زرد پرتقالي دارد و آبدار و گوشتالو است. متاسفانه زرد‌آلوهاي نارس، در بازارهاي ميوه به وفور ديده مي‌شوند كه اغلب رنگ آنها زرد مايل به سبز است و گوشتي سخت و طعمي ترش دارند زرد‌آلو خواص درماني متفاوت و متعددي دارد و از آن براي درمان يبوست، مشكلات پوستي مختلف، گوش درد، سوءهاضمه و . . . استفاده مي‌شود. اين ميوه خوشمزه سرشار از ويتامين‌هاي B2، B3، ‍C است؛ بسيار كم كالري و يك ميان وعده سالم و خوشمزه است. يكي از مناطق پاكستان، روستاي بزرگي با جمعيت حدود 000/15 نفر وجود دارد كه تمام افراد آن عمري طولاني دارند و نسبت به ساير افراد، فعال‌تر و با نشاط‌ترند. پژوهشگران دريافتند كه دليل اين طول عمر و شادابي، استفاده زياد اهالي اين منطقه از سبزيجات و ميوه‌ها، به‌خصوص زردآلوست. 60درصد رژيم غذايي اين افراد از ميوه‌‌ها تشكيل مي‌شود. زرد‌آلو نسبت به ساير ميوه‌ها 10برابر بيشتر منيزيم دارد. آب زرد‌آلو نيز منبع بسيار خوبي از كلسيم و آهن است؛ به همين دليل مصرف آن به زنان باردار و كودكان توصيه مي‌شود. 150 ميلي‌ليتر آب زردآلو، كل نياز روزانه بدن به كاروتن تامين مي‌كند. در ضمن، هضم آب آن از هضم خود ميوه آسانتر است. زردآلو همچنين حاوي كبالت مي‌باشد. و به همين دليل در درمان بيماري كم‌خوني موثر است. فقط 100 گرم زردآلوي خشك ميل كنيد. البته قند زردآلوي خشك شش برابر زرد‌آلوي تازه است؛‌ بنابراين مصرف آن به بيماران ديابتي توصيه نمي‌شود. زرد‌آلوي خشك را مي‌توانيد از شب قبل خيس كرده و در يخچال قرار دهيد و فردا ميل كنيد. با اين كار تمامي آلودگي‌هاي روي زرد‌آلو خشك شده از بين مي‌رود.


نكاتي براي مصرف زردآلومعمولا زرد‌آلوها را زماني كه هنوز نارس هستند، از درخت مي‌چينند. زرد‌آلوي نارس، سفت و زرد مايل به سبز است كه بهتر است در يخچال نگهداري شود. در صورت تازگي، مي‌توانيد آنها را سه تا چهار روز سالم در يخچال ذخيره كنيد. زرد‌آلوهايي كه خيلي رسيده‌اند، له و نارنجي رنگ هستند.

خواصزردآلو، به ويژه زردآلوي خشك، سرشار از كربنات پتاسيم و براي افرادي كه مشكلات قلبي دارند، بسيار مفيد است به علت ميزان بالاي منيزيم و فسفر، اين ميوه به بهبود عملكرد مغز كمك مي‌كند. علاوه بر آن، منيزيم در تنظيم فشارخون نيز موثر است. تاثير مثبت آن بر بينايي و چشم‌‌ها، يكي ديگر از خواص اين ميوه مي‌باشد (ويتامين A موجود در آن به بهبود بينايي كمك مي‌كند). آب زردآلو، نفخ شكم را كاهش مي‌دهد و علائم كوليت را از بين مي‌برد. چاي و دم كرده‌ زردآلو مشكلات دستگاه گوارش را برطرف مي‌كند و در نهايت اينكه زردآلو يك مدر و ملين عالي است كه و براي تاثير بهتر، لازم است 70 تا 80 گرم از آب آن را جرعه جرعه و 6 تا 7 بار در روز ميل كنيد. هنگام تب اگر مقداري عسل را با زردآلو و آب معدني مخلوط كرده و ميل كنيد، درجه حرارت بدن و تب كاهش مي‌يابد.

منبع: دنياي سلامت  ش 82

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر