هوشيارانه غذا بخوريد

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
به علائم و سينگال‌هايي كه بدن‌تان به هنگام غذاخوردن مي‌فرستد، توجه كنيد.  وقتي كه گرسنه هستيد، غذا بخوريد و وقتي كه احساس رضايت كرديد، از خوردن دست برداريد.  اگر با تفكر و انديشه غذا بخوريد، مي‌توانيد به احساس خوشبختي، احترام به نفس و خود دوستي بيشتري دست بيابيد. آيا وقتي كه شروع به تماشا كردن برنامه‌هاي تلويزيوني مي‌كنيد، حتما چيزي در دست مي‌گيريد و خود را با خوردن مشغول مي‌كنيد؟ مثلاً ظرفي پر از چيپس را روي ميز مي‌گذاريد و بعد از مدتي تمام محتويات آن را مي‌خوريد؟ آيا گاهي اوقات از زيادخوردن و سيري احساس ناراحتي مي‌كنيد؟ آيا با سرعت و عجله غذا مي‌خوريد؟ تمام اين موارد و برخي موارد ديگر باعث مي‌شوند تا شما از طعم آن چيزي كه مي‌خوريد لذت نبريد و در ضمن بعد از خوردن و تمام كردن غذا نيز احساس رضايت‌مندي نكنيد. راهنمايي‌ ما به شما كمك مي‌كند تا عادت غذايي بهتري داشته باشيد و با فكر و انديشه غذا بخوريد.

با انديشه غذا خوردن يعني چه؟
با انديشه غذا خوردن يعني غذا خوردن با آگاهي؛ يعني توجه كردن به سيگنال‌هايي كه بدن مي‌فرستد؛ يعني اين‌كه به بدن‌تان اجازه دهيد به هنگام گرسنگي بخورد و به وقت سيري دست از خوردن بكشد. اين روش غذا خوردن به شما كمك مي‌كند تا سالم‌تر و متناسب‌تر شويد و احساس راحتي و رضايت بيشتري كنيد.


نكات كليدي براي تمرين غذاخوردن
 به مهم‌ترين اشاره‌هاي بدن توجه كنيد (گرسنگي و سيري)  به احساسات و موقعيت‌ها توجه كنيد
 وقتي به دلايل ديگري غير از گرسنگي غذا مي‌خوريد.  از حواس خود بهره گرفته و به شكل، بو و طعم غذاها توجه كنيد.  به غذاها به چشم سوخت مورد نياز بدن نگاه كنيد. با آگاهي و انديشه غذا خوردن درست نقطه مقابل بدون فكر غذا خوردن است. در مورد دوم، شما به دلايل ديگري غير از گرسنگي غذا مي‌خوريد؛‌ يعني به گرسنگي و سيري و سيگنال‌هاي بدن توجه نمي‌كنيد.



نكات كليدي براي تمرين غذاخوردن انديشمندانه و با تفكر
 شما احساس غم، اندوه، خستگي و تنهايي مي‌كنيد و مي‌خواهيد خود را درمان كنيد و احساس بهتري داشته باشيد؛ بنابراين يك ظرف پر از (دسر، كيك، شيريني، بستني و . . .) را يكجا مي‌خوريد.  شما احساس سيري مي‌كنيد، ولي برخي از غذاها و بوها شما را فريب مي‌‌دهند. يك شام كامل خورده‌ايد و اصلاً گرسنه نيستيد، ولي باز هم به هنگام تماشاي تلويزيون يك ظرف پر از پاپ‌كورن(ذرت بو داده) مي‌خوريد؛ چرا كه نمي‌‌توانيد در برابر وسوسه خوردن آن مقاومت كنيد.  شما عادت داريد در برخي ساعات خاص غذا بخوريد؛ حتي اگر در آن زمان‌ها احساس گرسنگي نكنيد. ساعت 12 غذا مي‌خوريد؛ چون زمان ناهار خوردن رسيده است، ولي آن روز صبحانه را خيلي ديرتر از هميشه خورده بوديد و در ساعت 12 اصلاً احساس گرسنگي نداشتيد.  در هنگام غذا خوردن به‌طور هم‌زمان كار ديگري نيز انجام مي‌دهيد. تلويزيون تماشا مي‌كنيد و همزمان شام يا ناهار مي‌خوريد و به اين ترتيب فراموش مي‌كنيد كه چقدر غذا خورده‌‌ايد و اصلاً چيزي از طعم غذا را نيز متوجه نمي‌شويد.


قبل از غذا خوردن
1- از خودتان سوال كنيد، آيا واقعاً گرسنه هستم؟
 به علامت‌هايي كه بدن‌تان مي‌فرستد، توجه كنيد. آيا شكم‌تان به سروصدا افتاده است، آيا دچار سرگيجه شده‌ايد آيا نمي‌توانيد تمركز كنيد؟  اگر از روي استرس و ناراحتي به سراغ غذاخوردن رفته‌ايد، دست برداريد و سعي كنيد با ورزش، پياده‌روي و شركت در كلاس‌‌هاي يوگا استرس خود را كاهش دهيد.  اگر فقط به اين دليل غذا مي‌‌خوريد كه غذاي دلخواه‌تان جلوي چشمان‌تان است، يا اينكه خسته‌ايد و مي‌خواهيد با غذاخوردن كمي خستگي دركنيد، باز هم دست نگه داريد و به جاي آن كار ديگري انجام دهيد؛ مثل گوش دادن به موسيقي.  غذاهايي را انتخاب كنيد كه گرسنگي‌تان را برطرف مي‌كنند.  اگر گرسنه هستيد، از ميوه‌ها، غلات، سبزيجات، پروتئين‌ها و چربي‌‌هاي سالم مثل روغن زيتون استفاده كنيد. هله‌هوله و غذاهاي فرآوري شده را كنار بگذاريد؛ چرا كه باعث پرخوري مي‌شوند.  اگر كمي گرسنه هستيد، يك غذاي ميان وعده و مختصر بخوريد و خود را با يك غذاي كامل بيش از حد سير نكنيد.


 در حين غذا خوردن
1- خود را از شر تمام چيزهايي كه ايجاد اختلال در غذاخوردن مي‌كنند، رها كنيد. جلوي تلويزيون، در كنار كامپيوتر و يا ساير چيزها غذا نخوريد. اين‌كار باعث مي‌شود تا با تفكر بيشتر غذا بخوريد. 2- از حواس خود استفاده كنيد. غذا را تماشا كنيد، بوها را حس كنيد و با احساس بيشتري غذا بخوريد. آيا غذايي كه مي‌خوريد، طعم شيرين، ترش، شور، تلخ، تند و  . . . دارد؟ آيا بافت غذاي شما سخت، نرم، شل يا سفت است؟آيا غذا بوي خوبي دارد؟ شكل و رنگ آن چگونه است؟ سرد، گرم، يخ، داغ است؟ 3- در حين غذا خوردن باز هم به چك كردن وضعيت خود از طريق بدن‌تان توجه كنيد. وقتي كه معده شما به شما مي‌گويد دست از خوردن برداريد، اين‌كار را انجام دهيد، نه وقتي كه تمام غذاي خود را خورده‌ايد هدف شما اين است كه از غذاخوردن احساس رضايت و سيري كنيد. آرام غذا بخوريد تا احساس گرسنگي و سيري خود را بيشتر بفهميد.


 بعد از غذاخوردن
1- دوباره به حس كردن تأثيري كه غذا خوردن روي جسم و فكر شما مي‌گذارد، ادامه دهيد. از خودتان بپرسيد كه اين غذا به شما انرژي مي‌دهد يا نه؟
2- از خودتان سوال كنيد كه آيا از خوردن آن چيزي كه داريد مي‌خوريد، احساس رضايت مي‌كنيد؟ اگر بله، دفعه بعد نيز آن غذا را در همان موقعيت و شرايط بخوريد تا به احساس رضايت برسيد و اگر نه، دفعه بعد موقعيت خود را عوض كنيد؛ مثلاً با افراد ديگري غذا بخوريد تا احساس بهتري داشته باشيد.
 

 چند نكته براي غذا خوردن با آگاهي و تفكر بيشتر
 به خاطر داشته باشيد كه با تفكر و هوشياري غذاخوردن نياز به تمرين دارد.  آرام غذا بخوريد. حدود 20 دقيقه طول مي‌كشد تا بفهميد كه سير شده‌ايد. سعي كنيد غذا خوردن خود را تا 20 دقيقه طول دهيد.  قبل از آنكه غذا خوردن را شروع كنيد، غذاي خود را تقسيم‌بندي و از تكه‌هاي كوچك‌تر شروع كنيد.  در حين غذا خوردن دست از غذا خوردن بكشيد و به علامت‌هاي بدن‌تان توجه كنيد.  از غذايي كه مي‌خوريد لذت ببريد و عادات غذايي خود را بهبود ببخشيد.


منبع: دنياي سلامت  ش 82

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر