برنج آبكش هم چاق مي‌كند


جام جم آنلاين: ما آسيايي‌ها علاقه عجيبي به مصرف برنج داريم. در واقع‌بعد از نان، برنج قوت غالب كشورهاي آسيايي از ايران گرفته تا هند، اندونزي و ژاپن را تشكيل مي‌دهد و اين همان عامل چاقي آسيايي‌هاست با كمي دقت موشكافانه هم مي‌توانيم متوجه اندام نامتناسب و فربه آنها در مقايسه با كشورهاي اروپايي و آفريقايي شويم.
بيشتر آسيايي‌ها در نواحي شكم و ران‌ چاق هستند و علت آن هم عادت نداشتن به ورزش و مصرف بي‌رويه غذاهاي نشاسته‌اي است.
اما اروپايي‌ها، اندامي كشيده، ورزيده و متناسب دارند و قوت غالب آنها را مواد پروتئيني كم‌چرب تشكيل مي‌دهد و ريسك ابتلا به انواع بيماري‌هاي غيرواگير در آنها كمتر است. چرا؟ چون ورزش مي‌كنند و تغذيه مناسب و كنترل‌شده دارند.
اگر به محتواي بشقاب غذاي آنها دقت كرده باشيد، اغلب يك تكه متوسط گوشت همراه مقداري كلم بروكلي، هويج و ذرت‌پخته و چند برش كوچك نان به اندازه يك كف دست در آن ديده مي‌شود.
در واقع آنها شكم خود را با مواد پروتئيني پر مي‌كنند و اگر هم سير نشوند به ميوه‌جات و سبزي‌هاي آبپز روي مي‌آورند كه هم فيبري و سير‌كننده است و هم به دفع سموم و رفع يبوست كمك مي‌كند.
مهم‌تر آن‌كه سرشار از موادمغذي قابل جذب بوده و كالري كمتري دارد. اما ايراني‌ها، اگر يك بشقاب پرهم برنج بخورند بنا به عادت نان را هم قاتق آن مي‌كنند. موادي نشاسته‌اي كه جز اضافه‌وزن و افزايش سريع قند و چربي خون منفعت زيادي ندارند.


برنج را كته كنيد نه چلو!
اغلب خانواده‌ها از كارشناسان و متخصصان علوم غذايي مي‌پرسند اگر برنج را آبكش كنند ازميزان نشاسته‌ آن كاسته مي‌شود؟ آيا ته‌ديگ به دليل آن‌كه برشته و نشاسته آن خشك مي‌شود، غذايي كم‌كالري و رژيمي به شمار مي‌رود؟
حال بايد بگوييم برخلاف تصورعامه كه بر اثر شستن زياد يا آبكش برنج آب شيري‌رنگي كه از آن خارج مي‌شود همان مواد نشاسته‌اي موجود در برنج است و با خروج آن اين محصول كم‌كالري مي‌شود، اين موضوع واقعيت ندارد. بايد بدانيد ساختار دانه برنج نشاسته‌اي است و تا وقتي دانه‌ها به چشم آيند حاوي نشاسته بوده و مصرف بيش از حد آن چاق‌كننده است.
مهم‌تر آن‌كه شستن زياد و آبكش‌كردن برنج به ميزان زيادي از فيبر و ويتامين‌هاي گروه B آن مي‌كاهد و محصول را در مقايسه با برنج كته كم‌ارزش‌تر مي‌كند.
خوب است بدانيد مقدار اين ويتامين‌ها در حين شستن دو درصد افت كرده و اگر آب پخت دور ريخته شود به حداكثر مقدار افت يعني 10درصد مي‌رسد.
به همين دليل براي حفظ ريزمغذي‌هاي برنج توصيه مي‌شود آن را به صورت كته پخته و هرگز آبكش نكنيد. در مورد ته‌ديگ برنج هم، خشك و برشته‌شدن آن باعث كاهش مواد نشاسته‌ايش نمي‌شود و مهم‌تر آن‌كه درصد زيادي از روغن غذا در ته‌ديگ نفوذ كرده و آن را پرچرب و پركالري‌تر از پلو مي‌كند.
فاخره بهبهاني - جام‌جم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر