خواص گوشت ها و برتری هر نوع گوشت

   گوشت بوقلمون نسبت به گوشت قرمز و گوشت مرغ و بلدرچين، كالري كمتري دارد. علت آن هم مقدار چربي كمتر آن نسبت به ساير گوشت‌ها، حتي گوشت مرغ است. كلسترول گوشت بوقلمون هم در مقايسه با گوشت مرغ و گوشت قرمز بسيار كمتر است.

گوشت مرغ يكي از انواع گوشت سفيد است كه توسط اكثر افراد مصرف مي شود. اما بد نيست بدانيد كه گوشت ساير پرندگان هم ارزش غذايي بالايي دارد و گنجاندن آنها در برنامه‌ غذايي روزمره مفيد است.

در رابطه با گوشت انواع پرندگان و ارزش غذايي آنها گفتگويي با دكتر ميترا زراتي، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني داشته‌ايم.


اجازه دهيد بحث‌مان را از گوشت مرغ شروع كنيم. اين نوع گوشت سفيد چه ويژگي‌هايي دارد كه مي‌گويند مصرف آن مفيد است؟

همه گوشت‌ها، چه سفيد و چه قرمز، منبع غني‌ پروتئين هستند كه در طول دوران رشد و ترميم، به ويژه در كودكي و بلوغ و سالمندي به آن نياز داريم.

هر 100 گرم از گوشت مرغ حدود 190 كيلوكالري انرژي دارد و ميزان كلسترول آن 89 ميلي‌گرم است كه در مقايسه با گوشت قرمز، بسيار كم است.

ميزان پروتئين گوشت مرغ در مقايسه با گوشت گاو يكسان است، اما انرژي دريافتي از آن به علت داشتن چربي پايين‌تر، به مراتب كمتر است.

فراموش نكنيد مصرف قسمت‌هاي چرب مرغ مانند ران و بال براي افراد داراي كلسترول بالا مضر است و مصرف گوشت سينه براي آنها بهتر است، چون گوشت اين قسمت اگرچه سفت‌تر است، اما كلسترول كمتري دارد.

گوشت مرغ از جمله گوشت‌هايي است كه براي هيچ‌كس منع مصرف ندارد و تقريبا به تمامي گروه‌هاي سني توصيه مي‌شود.

گوشت بلدرچين هم همين خصوصيات را دارد؟

ارزش غذايي گوشت بلدرچين تقريبا مشابه گوشت مرغ است و مقدار ويتامين‌ها و روي موجود در اين گوشت، آن را ارزشمند مي سازد.

گوشت بلدرچين حاوي مقدار مناسبي ويتامين هاي B5 و B3 است كه در ترميم بافت نقش مهمي دارند. خوشبختانه گوشت اين پرنده، كلسترول كمي دارد و چربي كلي آن نيز پايين است، لذا افراد در هر گروه سني مي‌توانند از آن استفاده كنند.

نكته مهمي كه بايد به آن اشاره كنم اين است كه مصرف تمامي انواع گوشت‌ها، چه قرمز و چه سفيد، براي افرادي كه بيماري نقرس دارند، يعني ميزان اسيداوريك خون آنها بالاست، بايد تا حد مشخصي محدود شود، يعني گوشت بلدرچين نيز براي آنها مضر است، اما مصرف آن به ساير افراد، به ويژه بعد از عمل جراحي، توصيه مي‌شود.

در بين انواع گوشت سفيد، گوشت بوقلمون كمترين چربي را دارد و گوشت شترمرغ بيشترين آهن را.

گوشت بوقلمون كه يكي از غذاهاي مورد علاقه در كشورهاي غربي است، چطور؟

يكي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد گوشت بوقلمون نسبت به ساير گوشت‌هاي سفيد، ويتامين A موجود در آن است كه نقش مهمي در تقويت سيستم ايمني بازي مي‌كند، لذا مصرف آن در فصل سرما و به خصوص به كودكان و سالمندان توصيه مي‌شود.

مقدار پروتئين اين گوشت نيز مناسب است و منع مصرف خاصي جز در بيماران مبتلا به نقرس ندارد.

گوشت كبك، چه؟

گوشت كبك تفاوت چنداني با گوشت مرغ، غاز و اردك ندارد. شايد تنها تفاوت در ميزان ويتامين B6 موجود در آن باشد.

ويتامين B6 سبب تقويت سيستم ايمني مي‌شود. مواقعي كه بدن نيازمند مقابله با ميكروارگانيسم‌هاست به ويژه در فصل سرد سال، مصرف غذاهاي حاوي ويتامين B6 مانند انواع گوشت‌ها به ويژه گوشت كبك مي‌تواند از بسياري عفونت‌هاي تنفسي پيشگيري‌ كند.

از لحاظ آهن گوشت كبك، فقير است و در مقايسه با گوشت شترمرغ و حتي مرغ، آهن كمتري دارد.

ميزان چربي و كلسترول گوشت كبك كمتر از گوشت مرغ است، اما به هر حال، مصرف آن سبب كاهش كلسترول خون نمي‌شود، چون اين گوشت‌ها منبع چربي‌هاي اشباع هستند.

به عنوان آخرين سوال، لطفا كمي از ارزش غذايي گوشت شترمرغ بگوييد.

يكي از ويژگي‌هاي شترمرغ اين است كه اگرچه در دسته ماكيان قرار مي‌گيرد، اما گوشت آن جزو گوشت‌هاي قرمز است. از لحاظ كالري اگرچه گوشت قرمز است، اما كالري‌‌اش از آن كمتر است و ميزان چربي و كلسترول آن هم پايين‌تر است.

اگر بخواهيم مقايسه‌اي انجام دهيم، بايد بگوييم چربي‌اي كه در گوشت شترمرغ است، 66 درصد كمتر از چربي گوشت گاو و حتي كمتر از گوشت مرغ است.

گوشت شترمرغ منبع غني از پروتئين بوده و يكي ديگر از ويژگي‌هاي منحصر به فرد آن آهن بالاي آن است. ميزان آهن موجود در گوشت شترمرغ همسان با گوشت قرمز (و حتي يك كمي بيشتر از آن) است. اين موضوع به ويژه براي كساني كه دچار كمبود آهن هستند و در كنار آن مشكل كلسترول بالا دارند، قابل توجه است. 
منبع:http://mscenter.ir/Thread-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%DA%AF%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%B1-%D9%86%D9%88%D8%B9-%DA%AF%D9%88%D8%B4%D8%AA

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر