مهمترين نكات تغذيه اي در زمان اسهال كودكان

اگر كودكتان دچار اسهال شده بايد يك سري از نكات تغذيه اي را رعايت كنيد.
دکتر فریبا شیروانی، فوق تخصص بیماری های عفونی اطفال در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به شیوع بالای بیماری های عفونی در فصل تابستان گفت: اسهال و استفراغ مهترین علامتی است که در کودکان هنگام ابتلا به باکتری یا ویروس بروز می کند.

وی با اشاره به خطر کم آبی در کودکان، در خصوص علایم شایع ابتلا به بیماری های عفونی افزود: کودک در ابتدا دچار تب خفیفی می شود و پس از آن تهوع و استفراغ شروع می شود.


دکتر شیروانی با تاکید بر اینکه خانواده ها باید از خوراندن مواد شیرین به کودکان جدا خودداری کنند تصريح كرد: خانواده ها معمولاً هنگام بروز اسهال به کودکان چای و نبات می دهند ، ولی خوراندن هر گونه مواد شیرین مانند چای و نبات و آب میوه موجب تشدید اسهال و بدتر شدن علایم بیماری می شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه ORS بهترین محلول جبران کننده ی مواد از دست رفته ی بدن در کودکان اسهالی است گفت: اگر کودکی در اثر اسهال دچار کم آبی شده باشد محلول ‌ORS بهترین ماده ای است که موجب بهبودی وی می شود.

وی در ادامه افزود: اگر کودک طعم ORS را دوست ندارد مادر می تواند بجای آن، یک قاشق مربا خوری ماست را با مقدار کمی نمک در نصف لیوان آب حل کند و هر پنج دقیقه یک قاشق مرباخوری از آن را به کودک بدهد و اگر کودک دچار تهوع و استفراغ شدید استف می تواند هر 10 دقیقه یک قاشق از این محلول را به او بخوراند.

دکتر شیروانی تاکید کرد: این کار تا قبل از رساندن کودک به پزشک یا در مواردی است که دسترسی به پزشک امکانپذیر نیست.

این فوق تخصص بیماری عفونی اطفال یادآور شد: سوپ مرغی که با سینه مرغ و کمی سیب زمینی و هویج و نمکف بدون سیزیجات پخته می شود نیز برای جلوگیری از کم آبی بدن در کودک مبتلا به اسهال بسیار مفید است ولی مصرف نوع آماده ی خریداری شده در کودک توصیه نمی شود.

دکتر شیروانی خاطر نشان کرد: نباید والدین با مصرف خودسرانه  داروهای ضد اسهال مانع از اسهال کودکان شوند چون با کار کردن شکم کودک عامل میکروبی که وارد بدن او شده از روده ها خارج می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر