گوجه فرنگي ضدآفتاب طبيعي و اكسير جواني


Tomatoes(1).jpg
متخصصان انگليسي در يك مطالعه جديد دريافته‌اند كه گوجه فرنگي مي‌تواند پوست را جوان نگه دارد و همچنين از اين بافت حياتي در برابر آفتاب سوختگي محفاظت كند.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، متخصصان دانشگاه نيوكسل با انجام يكسري آزمايشات جديد متوجه شدند كه خوردن محصولات گوجه فرنگي براي حفاظت از پوست در برابر آفتاب سوختگي و نيز پيشگيري از پيري پوست ناشي از تماس با نور خورشيد، مفيد است.
گوجه حاوي تركيبي به نام ليكوپن است كه با پيري مقابله مي كند. ليكوپن از رنگدانه‌هاي طبيعي موجود در گوجه است كه برخلاف ساير ميوه و سبزيجات در فرآيندهاي مختلف طبخ و تهيه سس كچاپ و رب و آب گوجه فرنگي، مقدار ليكوپن موجود در آنها نه تنها از بين نمي رود بلكه افزايش پيدا مي‌كند.
به نوشته روزنامه سان، اين متخصصان پوست 20 زن داوطلب را كه نيمي از آنها به مدت 12 هفته از سس گوجه فرنگي همراه به مقداري روغن زيتون به طور روزانه مصرف كرده بودند، آزمايش كردند. اين زنان با گروه ديگري مقايسه شدند كه در طول مطالعات فقط روغن زيتون مصرف كرده بودند. متخصصان دريافتند ميزان مقاومت پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشيدي در زناني كه سس گوجه نيز خورده بودند به ميزان چشمگيري بيشتر بود.
بنابراين گزارش، گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌هاي آ و ث،‌ اسیدفولیک یا بتا کاروتن و مقدار کمی از ویتامین‌های گروه ب شامل ب 1 ، ب 2 ،‌ ب 3 و ب 5 است. گوجه همچنین دارای مقادير قابل توجهي از مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی است.
گوجه ‌فرنگی به دليل دارا بودن اين ويتامين‌ها و املاح از بدن در برابر امراض و بیماری‌های عفونی محافظت می‌‌کند. مصرف آن به بدن نیرو و نشاط می‌بخشد و پوست و دانه‌های آن به هضم غذا کمک می ‌کند و در پاكسازي روده‌ها موثر هستند. همچنين آب گوجه ‌فرنگی ادرار‌آور مفیدی است.
گوجه ‌فرنگی در عين حال هضم مواد نشاسته‌ای را آسان می‌کند و به همین جهت از آن سس درست کرده و با حبوبات پخته مصرف می‌کنند. مصرف گوجه ‌فرنگی برای اشخاصی که مبتلا به سنگ کلیه و مثانه و کبد هستند، سودمند است. مقدار ويتامين ث موجود در گوجه ‌فرنگی بعد از لیموترش بیش از سایر میوه‌ها است. گوجه فرنگی گرچه دارای اسید سیتریک است اما بدن را قلیایی می‌‌کند.
اين مطالعه به زودي با جزئيات بيشتر در نشست جامعه سلطنتي پزشكي در لندن ارائه خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر