مصرف ميوه و سبزيجات موجب سم زدايي مثانه مي‌شود


masane.jpg
افزايش خطر ابتلا به سرطان مثانه بدنبال عفونت‌هاي ادراري
يك متخصص كليه و مجاري ادراري گفت: مبتلايان به عفونت‌هاي مزمن ادراري درمان نشده بيش از ساير افراد مستعد ابتلا به سرطان مثانه هستند، بنابراين پس از بروز اولين عفونت ادراري بايد پيگيري‌هاي لازم انجام شود تا پزشك از عدم احتمال وجود عفونت ادراري مزمن مطمئن شود.
دكتر سيمين وحيدي در گفت وگو با خبرنگار ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران، با اشاره به اينكه تومورهاي مثانه 7 درصد کل سرطان‌ها را تشكيل مي‌دهند، گفت: سرطان مثانه نهمين سرطان شايع در جهان است و حدود 5 در صد مرگ و ميرهاي ناشي از سرطان را به خود اختصاص مي دهد. زنگ خطر این نوع سرطان، خون ادراري بدون درد است.
وي با بيان اينكه زندگي در شهرهاي بزرگ و آلوده از عوامل تشديد كننده ابتلا به سرطان‌ها محسوب مي‌شود، گفت: تركيبات آروماتيك موجود در آلودگي هوا با اتصال به دی.ان.آ و تجزيه آن احتمال بروز سرطان را افزايش مي دهند.
این متخصص كليه و مجاري ادراري، عفونت‌هاي مزمن ادراري درمان نشده را از عوامل ابتلا به سرطان‌هاي مثانه دانست و خاطرنشان كرد: مبتلايان به عفونت‌هاي مزمن ادراري درمان نشده بيش از ساير افراد مستعد ابتلا به اين سرطان هستند و با توجه به اينكه يك سوم موارد عفونت‌ها بدون علامت هستند بايد پس ار بروز اولين عفونت ادراري پيگيري هاي لازم انجام شود تا پزشك از عدم احتمال وجود عفونت ادراري مزمن مطمئن شود.
وي تصريح كرد: سيكلوفسفاميد كه در شيمي درماني و برای درمان برخي از انواع سرطان‌ها استفاده مي‌شود تنها ماده‌اي است که موجب افزايش خطر ابتلا به سرطان مثانه مي‌شود.
دكتر وحيدي با بيان اينكه افرادي كه زمينه ي خانوادگي ابتلا به سرطان مثانه را دارند 2 برابر بيشتر از افراد ديگر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند، گفت: در افرادي كه دچار نقايص ژنتيكي هستند نيز احتمال تومور مثانه بيشتر است.

آب کافی و رژیم غذایی مناسب، بهترین روش پیشگیری از سرطان معده است

وی با تاكيد بر اينكه ميزان دريافت مايعات نقش مهمي در پيشگيري از بروز سرطان مثانه دارد، گفت: در صورت كمبود مصرف مايعات غلظت مواد مترشحه در ادرار افزايش يافته موجب تماس بيشتر اين مواد با مثانه و افزايش احتمال بروز سرطان مثانه مي‌شود بنابراين افرادي كه در شهرهاي صنعتي زندگي مي‌كنند بايد مايعات بيشتري مصرف كنند.
دكتر وحيدي با تاكيد براهميت رعايت رژيم غذايي مناسب در پيشگيري از بروز سرطان مثانه گفت: افرادي كه رژيم غذايي نامناسب دارند و ميوه ها و سبزيجات كمتري مصرف مي كنند بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند.
وی خاطرنشان كرد: تغذيه مناسب از عوامل بازدارنده ابتلا به تومور مثانه است و مبتلايان به تومور مثانه با رعايت رژيم غذايي مناسب شامل مصرف ميوه ها و سبزيجات تازه همچون سيب، گيلاس، آلبالو، هويج و گوجه فرنگي مي توانند موجبات سم زدايي مواد سرطان زاي موجود در سيستم ادراري را فراهم كنند.
دکتر وحیدی در ادامه با اشاره به نقش نيتروزامين در ابتلا به تومور مثانه گفت: نيتروزامين در مواد غذايي كنسروي و انواع سوسيس و كالباس وجود دارد، بنابراين مصرف سبزيجات و ميوه‌ها همراه با غذاهای كنسروي موجب سم زايي مثانه مي‌شود.
اين متخصص كليه و مجاري ادراري يادآور شد: مصرف آنتي اكسيدان‌ها مانند ويتامين آ، ای، سی، روي و سلنيوم نقش مهمي در پيشگيري از بروز سرطان مثانه دارد.
انتهاي پیام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر