مقایسه انواع گوشت

گوسفند و بره: 
 بهترین گوشت ها  و مناسب ترین گوشت ها نزدیک به مزاج انسان گوشت گوسفند نر بین شش ماه تا یکساله ، سیاه رنگ و خصی باشد و در چمن و بنفشه چرا کرده باشد.و محبوس  مغلول نباشد و ذبح شدهدر همان روز باشد.و دست و سینه آن ( مقدم) بهتر از ران و پشت و گرده ( موخر ) آن است.و سمت راست بهتر سمت چپ است . و وحشی آن خشکتر و اهلی آن با رطوبت تر است.
این گوشت مناسب است به مزاج انسان و برای هر نوع طبخی مانند: شوربا و کباب و بریان و آب گوشت مناسب است.
گوشت بره (نر و ماده) گوشتی روشن – صورتی پررنگ– کم‌چرب و لطیف است، زود می‌پزد و طعم بسیار خوبی دارد. این نوع گوشت از اوایل اسفند تا اوایل تیرماه در بازار به راحتی پیدا می‌شود؛ البته گوشت بره ماه فروردین خیلی لطیف‌تر از گوشت بره ماه اسفند است. گوشت گوسفند استخوان‌دار است و چربی آن نسبت به چربی گوشت گاو یک به 10 است. رنگ گوشت گوسفند، قرمز روشن است. در ماه‌های مهر و آ‌بان دوره فراوانی‌اش است و از اوایل فروردین تا 15 اردیبهشت کمتر در بازار پیدا می‌شود.
پختن سوپ و آش با قلم یا خورش با گوشت استخوان‌دار این فایده را برای بدن دارد که علاوه بر رسیدن پروتئین، آهن و ویتامین مورد نیاز به بدن، مقدار زیادی کلسیم و فسفر و ویتامینD هم به بدن رسانده می‌شود؛ یعنی کلسیم و فسفر استخوان موقع پخت وارد آب سوپ یا آش یا خورش می‌شود.

خانم‌های خانه‌دار و کدبانو برای تهیه گوشت قیمه و قورمه از گوشت ران استفاده می‌کنند؛ از گوشت راسته و فیله، برای پخت چلوگوشت، کباب و ته‌چین استفاده می‌کنند.

از ماهیچه برای تهیه سوپ و آش (تقویتی و مریضی) و از گوشت گردن گاو و گوسفند، برای پخت آبگوشت استفاده می‌کنند و گوشت دنده و قلوه‌گاه را نیز برای چرخ‌کردن مناسب می‌دانند.
ناسالم بودن گوشت از دلایل اصلی ارزان بودن گوشت است اما ناسالم بودن به معنای این است که دام به دلیل استفاده از علوفه خیس و نامناسب و آب آلوده، زالو و کرم وارد بدنش شده‌اند و یا به دلیل ارتباط با سگ گله انگل وارد بدنش شده باشد که مستقیما بر کبدش تاثیر می‌گذارد و البته روی انسان هم اثر دارد.سه بیماری اصلی دام در ایران سل، انگل و زردی است. ویروس بیماری سل با پختن زیاد هم از بین نمی‌رود و مصرف چنین گوشتی برای بدن خیلی خطرناک است.
گوشت دامی که سل داشته سلول‌های غیرمتراکم دارد؛ یعنی میان بافت گوشت فاصله وجود دارد و خونابه از آن خارج می‌شود.
 اگر بافت گوشت متمایل به رنگ زرد باشد و جگرش هم رنگ زرد و قرمز خیلی روشن داشته باشد، به معنای آن است که دام قبل از ذبح زردی داشته است.
شقه: نصف بدن یک گوسفند
راسته: گوشت 2 طرف ستون فقرات (گاو و گوسفند)
سردست: یک‌سوم گوشت قسمت‌های گردن، دست جلو و دنده‌ها
کف‌دست: گوشت یک تکه سینه و قلوه‌گاه
ماهیچه: گوشت لخم بدون چربی عضلات
فیله: گوشت پشت کمر و پشت جگر سفید
سیرابی: شکمبه گوسفند و گاو که سرشار از ویتامین B است .
پاچه: گوشت عضلات ساق پای حیوان است.


بز و بزغاله : 
 طبیعت گوشت بز سرد و تر است گوشت بز برای افراد گرم مزاج مناسب است ولی برای افراد سرد مزاج بخصوص اگر با کشک یا با غذاهای ترش خورده شود زیان اور است اگر کلیه بز را ورقه کنند و پودر گوگرد بر آن بپاشند و بالای آتش گذارند آبیکه از آن میچکد بر بهق بمالند نوشته اند که در مدت کوتاهای بهق را مداوا خواهد کرد (این مطلب باید به آزمایش برسد) شیر بز مقاومت بدن را در برابر بیماریها بخصوص بیماریهای عفونی زیاد میکند و افراد سرد مزاج بهتر است شیر بز را با کمی عسل یا نبات میل نمایند. افرادیکه از حال طبیعی لاغرتر میباشند و لاغری آنان مربوط به بیماری خاصی نیست اگر مدتی شیر بز را با عسل و مختصری زعفران صبح ها بخورند لاغری آنان مرتفع خواهد شد. افرادیکه پاشنه پای آنان زیاد میترکد چنانچه پیه بز را داغ کرده و چند روزی با ذوب شده این پیه شقاقها را چرب نمایند شقاقها بهبودی یافته و خشکی پوست نیز تقلیل خواهد  یافت.
گوشت بز طبع سردی دارد اما کاملا بدون دنبه و چربی است و  این یعنی مصرف آن برای افرادی که چربی و فشار خون بالا دارند، مفید و مناسب است.
گوشت بزغاله (نر و ماده) لطیف و خوش‌طعم است ولی گوشت بز بالغ-  به ویژه اگر ماده باشد- سفت و دیرپز است و البته کمی هم بدبوست. قیمت گوشت بز از گوشت شتر هم ارزان‌تر است.
بز ماده و میش و بز پیر و  قوچ : 
هیچ یک خوب نیست. ولی قوچ از بقیه بهتر است.
گوشت های صید : 
طبیعت خشک و مولد خلط سودا می باشد.و خوب نیستند ولی گوشت آهو از همه بهتر است. 
گورخر :
 طبعت آن گرم و خشک در سوم است و برای درد مفاصل خوب است.

گوزن :
 طبعت آن گرم و خشک در سوم است و مولد خون سودا است و معمولا سمی است بجهت خوردن مار.

شتر: 
 بزرگان دینمان در روایات، خوردن آن را هر چند وقت یک‌بار توصیه کرده‌اند- رنگ تیره‌ای دارد.

طبع این گوشت گرم و خشک است و مزه آن شیرین. این گوشت به دلیل داشتن مقدار زیادی کلسیم و فسفر برای کسانی که استخوان درد یا درد مفاصل دارند، فوق‌العاده مفید است و پزشکان خوردن آن را هر چند وقت یک‌بار به افراد بالای 60 سال توصیه می‌کنند.
مصرف این نوع گوشت- به ویژه اگر همراه با سبزیجات پخته شده باشد (مثلا در آش)- آرامش‌بخش و باعث روان‌شدن ذهن می‌شود.
استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان و سمنان از جمله استان‌های اصلی پرورش شتر هستند. البته متاسفانه با اینکه گوشت شتر از گوشت گاو و گوسفند ارزان‌تر است و خیلی مفیدتر، به خاطر رنگ تیره (زرشکی مایل به سیاه) و مزه‌اش، چندان مورد توجه مردم نیست. .

گنجشک:
گرم است و پائین آورنده فشار خون است.

کبوتر:
بسیار گرم و خشک می باشد. بالا برنده فشار خون است.

شتر مرغ:
طبیعت گرم دارد و برای انسان مضر می باشد . موجب فساد در بدن گردیده و مصرف زیاد آن نیز موجب مرگ انسان می باشد.
 بوقلمون:
بوقلمون ماده :
بوقلمون نر :

مرغ:
دارای طبیعت گرم می باشد. ولی طبق احادیث مرغ خوک پرندگان می باشد. ( خواص گوشت خوک را بخوانید)
مرغ صنعتی : طبیعت سرد و تر  دارد. و بخاطر پرورشی بودن آن و نوع تغذیه ، برای انسان فوق العاده مضر می باشد. بطوری که یک سگ که از همه نوع گوشت و آشغال گوشتی زنده و مردار استفاده می کند. هرگز گوشت های صنعتی موجود در مغازه های ایران را مصرف نمی کند.
چربی اشباع (مضر) در گوشت مرغ صنعتی 27 درصد و چربی اشباع در گوشت شتر 2 درصد می باشد.
خروس :
طبیعت سرد می باشد.

ماهی:
طبیعت سرد دارد. طبق بررسی های بعمل آمده ماهی های موجود در بازار 3 برابر آلوده تر از گوشت قرمز می باشد.


بلدرچین:
طبیعت گرم و خشک دارد. و کثیر الغذا و مهیج باه ( شهوت) زنان و پخته آن بهتر از کباب آن است .
هرگاه تهم بلدرچین را قبل از تکلم اطفال بدهند موجب فصاحت و تکلم سریع آنهاست.
گوشت و تخم بلدرچین به لحاظ ارزش غذایی و درمانی، بسیار مورد توجه است. میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده (بلدرچین) از پروتئین گوشت سایر پرندگان و نشخوارکنندگان معمولی 10- 5 درصد بیش تر است. وجود عناصر معدنی کمیاب و ویتامین های مختلف در گوشت این پرنده، باعث شده است که گوشت آن برای درمان بعضی از بیماری ها، مانند آسم، تشنج، فشارخون، ضعف اعصاب و ناراحتی های روانی و بی خوابی مفید باشد.

گوشت بلدرچین منبع خوب نیاسین ، فسفر، مس، تیامین ، ریبوفلاوین ، ویتامین B6 ، روی ، آهن و سلنیوم است.

تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ، به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارد.
یک تخم بلدرچین هر چند که از لحاظ وزنی حدود یک پنجم وزن تخم مرغ معمولی را دارد، ولی نسبت به آن دارای 5 برابر فسفر، 5/7 برابر آهن، 6 برابر ویتامین B1(تیامین) و 15 برابر ویتامین B2 (ریبوفلاوین) می باشد.

نکاتی در مورد خرید بلدرچین و نحوه نگهداری آن:
برای خرید گوشت بلدرچین اول از تاریخ انقضای آن اطمینان حاصل کنید. گوشت تازه بلدرچین باید بدون بو، کاملاً تمیز و عاری از هر گونه بقایای پر باشد. و بهتر است دراولین فرصت ممکن پس از خرید، آماده مصرف شود. گوشت خام بلدرچین در یخچال به مدت 2 روز، و گوشت پخته آن حداکثر 3 روز قابل نگهداری است. بدین منظور آن را در بسته ای پلاستیکی یا فویل پیچیده و در سردترین قسمت یخچال نگه داری کنید.

اگر قصد پختن بلدرچین را تا 2 روز پس از خرید ندارید، آن را منجمد کنید. به این منظور بهتر است آن را با همان بسته بندی هنگام خرید در فویل پیچیده و یا این که در کیسه فریزر گذاشته و هوای داخل آن را کاملاً خارج کنید. گوشت منجمد بلدرچین، در فریزر به مدت 3 ماه قابل نگه داری است.

روش رفع انجماد گوشت منجمد بلدرچین

هیچگاه بلدرچین منجمد را در درجه حرارت اتاق جهت رفع انجماد نگذارید. بهتر است آن را در یخچال گذاشته تا در طول شب رفع انجماد شود؛ هم چنین می توانید با غوطه ور کردن آن در آب سرد، رفع انجماد کنید. بدین منظور پرنده را با همان بسته بندی منجمد شده و یا با قرار دادن در بسته ای مقاوم نسبت به آب، داخل آب سرد قرار دهید و هر 30 دقیقه یکبارآب را عوض کنید. بلدرچین ظرف مدت یک ساعت یا کمتر رفع انجماد می شود.

   برگرفته شده از :پارسی طب

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر