آنزیمها و باکتریهای مفید


برای سلامتی ذهن وجود آنزیم ها و باکتریهای مفیدلازم است.دو نوع آنزیم در این عمل نقش دارد.آنزیمهای Digestive و انزیمهای متابولیک.آنزیمهای Digestive باعث تجزیه مواد در بدن می شودو وآنزیمهای متابولیک جزءلاینفک هر سلول در بدن می باشند.موقعی که مقدار آنزیمهای Digestive کم شود،برای هضم غذاهای خورده شده، بدن آنزیمهای متابولیک را به آنزیمهای Digestive تبدیل می کند.وجود انزیمهای متابولیک برای بدن ضروری است و با انجام این عمل شخص فرسوده و افسرده می شود.همچنین زمانی که به اندازه کافی آنزیمهای Digestiveدر بدن نباشدماده ای به نام مخمر کاندیدا تولید می شود تا مواد هضم نشده،سموم یا مواد غیر غذایی تجزیه کند.مقادیر بیش از حد کاندیدا علائم ناخوشایند در بدن ایجاد می کند که خود منتج به افسردگی می شود.
باکتری های مفید آن دسته از باکتریهایی هستند که به هضم غذا و کنترل باکتریهای مضر کمک می کند.مصرف آنتی بیوتیک ها و کلر باکتری های مفید را نابود می کند.بنابراین اگر مقادیر زیادی از غذاهای مضر مصرف شود بدن هرگز فرصت ایجاد دوباره باکتریهای مفید را نخواهد داشت. اسیدوفیلوس از باکتریهای مفید است که در غذاهای بهداشتی یافت می شود.این باکتری همان کار آنتی بیوتیک را انجام می دهد منتهی باعث صدمه زدن به بدن و نابود کردن همه باکتریها نمی شود.
به طور خلاصه می توان گفت نقش تغذیه در سلامت ذهن بسیارمهم است و کمبود هر کدام از مواد فوق باعث ایجاد احساس ناخوشایند در فرد می شود. در حالت سلامت ذهنی و جسمی ، بدن ۷۰ درصد حالت قلیایی و ۳۰ درصد حالت اسیدی دارد.زمانی که بدن دچار فقر مواد معدنی ناشی از حالت اسیدی مفرط شود فرد دچار آشفتگی،خستگی،ناتوان در انجام امور زندگی و به عبارت دیگر افسرده می شود.اگر اکثر غذاهایی که توسط فرد مصرف می شود اسیدی باشد،بدن ناچار است برای خنثی کردن حالت اسیدی از مواد معدنی استخوانها و ماهیچه ها استفاده نماید.مواد غذایی بسته بندی شده،غذاهای آماده ، غذاهای سرخ شده و تمامی محصولات گوشتی و لبنی حالت اسیدی دارد و فقط میوه جات و سبزیجات حالت قلیایی دارد.استعمال دخانیات،مصرف داروها،ورزش بیش از حد،سموم محیطی و استرس بزرگترین عامل ایجاد اسیدیته و بیماری در بدن می باشد.
در بررسی شرایط بیمار افسرده پزشک ابتدا تست های آزمایشگاهی مانند تستهای تیروئید،آنالیز ادرار و تستهای سیتولوژی خون را ارسال نموده تا بفهمد آیا واکنش آلرژی بدن یا عدم تعادل مواد معدنی باعث علائم ذهنی شده یا دیگر مسائل فیزیکی این علائم را بوجود آورده است.
● توصیه های غذایی:
- بایدکافئین ،قندهای تصفیه شده،انواع آرد، غذاهای شیرین،هر نوع نوشابه و الکل را از رژیم غذایی حذف نموده یا به مقدار متعادل مصرف کرد.
- بایدمواد شیمیایی مانند نیکوتین،کلرین و داروها را حذف کرد.
- مصرف میوجات، سبزیجات، حبوبات، غلات سبوس دارمانند برنج قهوه ای،جوانه ها، محصولات سویاوعسل را جایگزین شیرینی کنید.
- از خوردن غذاهای آماده،افزودنی های غذایی،رنگهای مصنوعی و کنسروها خوداری نمایید.
- در شروع درمان از مصرف گوشت ماکیان خودداری کنید.
- از خوردن غذاهای آلرژی زا که ایجاد خستگی ،سنگینی و احساس ناخوشایند می کنند خودداری کنید.
- سه وعده غذا در روز مصرف نمایید.
- مصرف مقادیر کم پروتئین چندین بار در روز توصیه می شود.البته مقدارمصرف پروتئین باید متناسب با رفتار بیمار باشد.در هیپر اکتیویتی و خشونت نیم گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن و در هیپواکتیویتی ، واکنش انفعالی و خستگی ذهنی۱گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن مصرف شود.
- مصرف چربی ۳۰ درصد کل کالری مصرفی روزانه را تشکیل دهد.روزانه بیشتر از ۳۰۰میلی گرم کلسترول استفاده نشود.چربی های بد مانند مارگارین،غذاهای سرخ شده در چربی زیاد وغذاهای ماکروویو شده حذف شود.
- هفته ای یک تا دو بار ماهی مصرف شود.زیرا کمبود امگا۳ فرد را در معرض افسردگی قرار می دهد.
- در روز حداقل یکبار از کربوهیدراتهای پیچیده(مانندحبوبات،نان، ماکارونی و سیب زمینی) استفاده شود.
- مصرف گوشت قرمز و پرندگان محدود شود.
- روزانه مقدار زیادی آب خالص خورده شود.البته نوشیدن آب شیر کلردارباعث صدمات بیشتر به بدن می شود.به ازای هر غذای اسیدی و موقعیت استرس نیاز به مصرف آب بیشتر می شود.

دکتر پریسا میرشجاعی [ پزشک عمومی ]

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر