كمبودویتامینDدرکودکان باعث كاهش رشدمي‌شود/تغذیه مناسب وتمرینات خاص ورزشی درافزايش قدموثرند


54-20.jpg
کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف منابع غذایی ویتامین D برای کودکان ضروری است.
سمیه صمدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مازندران، اظهارداشت: عامل ژنتیک و محیط در تعیین قد دارای اهمیت بسزایی است.
وی با بیان اینکه رشد قد از زمان تولد تا پایان دوران بلوغ ادامه می‌یابد، گفت: در طول این مدت می توان با رژیم غذایی مناسب و تمرینات خاص ورزشی میزان رشد را افزایش داد.
کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: یک رژیم غذایی مناسب باید شامل هر شش گروه غذایی از جمله غلات، میوه‌جات، سبزیجات، لبنیات‌، گوشت‌ها و چربی‌ها باشد تحقیقات نشان می‌دهد که از بین ویتامین‌ها، ویتامین A و ویتامین D بیشترین تاثیر را روی افزایش قد دارند.
صمدی با اشاره به اینکه کمبود متوسط تا شدید ویتامین A مانع رشد مطلوب کودک می‌شود، افزود: ویتامین A در مواد غذایی از جمله هویج، پرتقال، جگر، ماهی قزل آلا و گوجه فرنگی به وفور وجود دارد.
وی با تاکید براینکه مصرف منابع غذایی ویتامین D برای کودکان ضروری است، گفت: ویتامین D به رشد افراد کمک زیادی می‌کند و کمبود آن در کودکان میزان رشد را کاهش می‌دهد.
کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی یادآور شد: ویتامین D با استفاده از نور خورشید و منابع غذایی آن از جمله تخم مرغ ، خامه، شیر و کره تامین می‌شود و به رشد، سلول سازی و بازسازی بافت‌های بدن کمک می‌کند.
صمدی اظهارداشت: نوجوانانی که در سن رشد هستند می‌توانند با دستور پزشک و با مصرف مکمل‌ها ، ویتامین‌ها، املاح و همچنین مصرف هفتگی آهن سبب بهبود رشد قد شوند.
وی با بیان اینکه کلسیم ، منیزیم و روی عوامل تعیین کننده میزان قد محسوب می شوند، گفت: دریافت کافی کلسیم به ویژه در دوره رشد طولی استخوان‌ها بسیار حائز اهمیت است بنابراین تغذیه با شیر، ماست، پنیر و انواع کلم را باید به نوجوانان قبل از رسیدن به سن بلوغ توصیه کرد.
کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: جهت داشتن وضعیت مناسب قدی یکی از عوامل مهم وزن مناسب است به دلیل اینکه وزن اضافی بلوغ زودرس را به دنبال خواهد داشت و رشد قدی را محدود می کند.
صمدی با اشاره به اینکه برای رسیدن به قد مطلوب باید وزن کودکان در محدوده طبیعی حفظ شود، افزود: از طرفی ترشح هورمون رشد که تاثیر مهمی در رشد مطلوب دارد کاملاً تحت تاثیر تغذیه فرد است و با مصرف زیاد مواد قندی کاهش و با مصرف غذای پروتئین افزایش می یابد.
وی متذکر شد: تغذیه صحیح، خواب مناسب، فعالیت فیزیکی و حفظ وزن مناسب در دوران پیش از بلوغ در رسیدن به حداکثر رشد قد بسیار موثر است.
انتهاي پیام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر