يك برگ پر فايده!


برگ چغندر
از برگ‌هاي سبز چغندر كه رگه‌هاي قرمز در آن ديده مي‌شود مي‌توان در برخي غذاها مانند سوپ و يا برخي خوراك‌ها استفاده كرد. همچنين مي‌توان از آن به صورت تفت داده شده و يا بخارپز شده به عنوان سبزيجات كنار بشقاب استفاده كرد.

ويتامين‌ها: 
با وارد كردن برگ‌هاي چغندر به رژيم غذايي روزانه خود مي‌توانيد ويتامين‌ C مورد نياز بدن را تأمين نماييد.
ويتامين C نقش اساسي و مهمي براي بدن داشته و از طرفي بدن توانايي ذخيره كردن اين ويتامين را ندارد و اگر اين ويتامين بيش از نياز روزانه وارد بدن شود، از بدن دفع مي‌شود و ذخيره نمي‌گردد و لذا رساندن ويتامين C به بدن به طور روزانه توصيه مي‌شود.
ويتامين C به بازسازي بافت‌ها و سلول‌هاي آسيب ديده بدن كمك كرده و همچنين وجود آن براي التيام يافتن زخم‌ها ضروري است.
 برگ‌هاي چغندر همچنين داراي بتاكاروتن بالايي هستند. بتاكاروتن نقش مهمي در تقويت سيستم ايمني بدن داشته و در كنار ويتامين C نقش اساسي در حفظ و تقويت سلامت بدن به‌ويژه به هنگام بروز بيماري‌ها و يا جراحت‌ها دارد.


كالري و چربي:
يك فنجان برگ پخته شده چغندر داراي 36 كيلوكالري انرژي و بدون چربي مي‌باشد. مصرف روزانه آن در كنار وعده‌هاي غذايي توصيه مي‌شود و اگر در كنار وعده‌هاي غذايي حاوي پروتئين، مانند گوشت، مرغ و ماهي سرو شود وعده غذايي را كامل مي‌كند.

 آب برگ چغندر:
برگ‌هاي چغندر سرشار از مواد مغذي مي‌باشند، اگرچه ممكن است شما از خوردن آن‌ها چندان لذت نبريد! چغندر و برگ‌هاي آن حاوي مقادير زيادي از انواع ويتامين‌ها و مواد معدني مورد نياز بدن هستند، اگرچه چغندر بيشتر به شكل پخته شده آن (لبو) مورد استفاده قرار مي‌گيرد، اما گرفتن آب برگ‌هاي سبز چغندر نيز يكي از روش‌هايي است كه مي‌توان حداكثر ارزش غذايي از اين سبزي را به دست آورد. آب برگ چغندر سبب سم‌زدايي و پاكسازي بدن از مواد زائد شده و در پيشگيري از سرطان مؤثر است.

كربوهيدرات و فيبر:
برگ چغندر حاوي كربوهيدرات مي‌باشد. كربوهيدرات‌ها يكي از منابع مهم براي بدن در تأمين انرژي و سوخت مي‌باشند. هم‌چنين نقش اساسي در حفظ سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش دارند، البته اگر به صورت فيبر وارد بدن شوند. برگ چغندر حاوي فيبر نيز مي‌‌باشد.

نكاتي در مورد برگ چغندر:
 هرگز آب چغندر را به تنهايي نخوريد، بلكه آن را با ساير آب ميوه‌ها مخلوط كرده و سپس ميل كنيد.
 برگ‌هاي چغندر را كه به رنگ سبز تيره هستند انتخاب كنيد و از برگ‌هايي كه به رنگ قهوه‌اي درآمده‌اند استفاده نكنيد.
 اگر مي‌خواهيد آب برگ چغندر را وارد رژيم غذايي خود كنيد، از مقدار كم شروع كرده و سپس بتدريج مصرف آن را زياد كنيد، يعني در هفته اول به ميزان كم و در هفته‌هاي بعدي بتدريج مصرف آن را زياد كنيد.

مواد معدني: 
برگ چغندر حاوي مقداري آهن است. آهن از جمله مواد معدني مورد نياز بدن مي‌باشد كه در ساخت گلبول‌هاي قرمز خون مؤثر است. آهن همچنين به تنظيم رشد سلول‌ها در بدن كمك مي‌كند. همچنين برگ‌هاي چغندر حاوي كلسيم مي‌باشند.
كلسيم به سلامت و استحكام دندان‌ها و استخوان كمك مي‌كند. از طرفي كلسيم نقش مهمي در كاهش دردهاي قبل از قاعدگي مانند حالت تهوع، سردرد و عصبي شدن دارد. كمبود كلسيم در بدن مي‌تواند سبب بالا رفتن فشار خون شود.
برگ‌هاي چغندر معطر هستند، اگرچه ممكن است عطر حاصل از آن چندان خوشايند شما نباشد. يكي از سبزيجاتي كه مي‌توان جايگزين چغندر كرد شلغم مي‌باشد، برگ‌هاي سبز شلغم تقريباً همان خاصيت برگ‌هاي چغندر را دارا مي‌باشند، البته اسفناج نيز مي‌‌تواند جايگزين خوبي براي برگ‌هاي چغندر باشد، با اين تفاوت كه پخت آن سريع‌تر انجام مي‌شود.

چگونگي آب‌گيري برگ چغندر: 
برگ‌هاي سبز چغندر را در ظرف بزرگي پر از آب سرد ريخته و بگذاريد به مدت 15 دقيقه در آب بماند تا گل و لاي چسبيده به برگ‌ها خيس خورده و به راحتي از آن جدا شوند. تك‌تك برگ‌ها را جداگانه تميز كنيد تا احياناً گل و لاي در لابه‌لاي آنها باقي نمانده باشد. حال آب ظرف را خالي كرده و مجدداً چندين بار اين كار را تكرار كنيد تا مطمئن شويد كه برگ‌ها كاملاً تميز شده‌اند. برگ‌هاي شسته شده را بر روي حوله و يا پارچه‌اي ريخته تا آب آنها كشيده شود.
برگ‌ها را به قطعات درشت خرد كرده و سپس آنها را داخل مخلوط‌كن بريزيد.
بگذاريد تا برگ‌ها كاملاً با يكديگر مخلوط شوند (حداكثر به مدت 2 دقيقه با قدرت متوسط)بطوري كه به شكل پوره درآيند.
حال اين مخلوط پوره شده را درون تنظيف و يا هر صافي ديگري ريخته و با فشار دادن و چلاندن آن تمامي آب حاصل از پوره را خارج سازيد.
مي‌توانيد يك يا دو قاشق از آب برگ چغندر را با آب ميوه‌هاي ديگر مخلوط كرده و روزانه ميل كنيد. 


منبع: http://www.zendegionline.ir/inside.php?page=magnum&numid=220&cat=18&articleid=4435

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر