خواص زیره سیاه و سبز

زیره در دو نوع  سبز و سیاه موجود است، که اگرچه ویژگی‌های تغذیه‌ای نسبتا مشابهی دارند اما دارای تفاوت‌هایی هم می باشند. دکتر غلامرضا امین، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص طب گیاهان دارویی درباره انواع زیره می‌گوید: «دو نوع زیره با نام‌های زیره سیاه و زیره سبز می‌شناسیم که نوع سیاه آن با نام‌های زیره کرمانی و زیره کوهی و نوع سبز آن به نام کراویه معروف است.
زیره سبز را با رنگ سبز روشن و زیره سیاه را با رنگ سیاه می‌شناسند. زیره سیاه، باریک‌تر و عطر بیشتری دارد اما زیره سبز حجیم‌تر و عطر کمتری دارد.» به گفته دکتر امین، برخی زیره سبز را با رنگ‌های سیاه خوراکی آغشته می‌کنند و حرارت می‌دهند و به جای زیره سیاه می‌فروشند که با قرار دادن این دانه‌ها در آب گرم کمی رنگ خود را پس می‌دهند و ضمنا حجیم بودن و عطر کم‌شان حکایت از تقلبی بودن آنها می باشد.
این متخصص می گوید: «زیره سیاه ترکیباتی متفاوت از زیره سبز دارد. ترکیباتی مانند کاروتن و لیمونن در اسانس حاصل از آن، عامل اصلی تفکیک این دو نوع زیره می باشد، بنابراین خاصیت آنها نیز متفاوت است.
از زیره استفاده‌های مختلف غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی می کنند. هردو نوع زیره حاوی پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم و سدیم هستند و مقدار قابل توجهی آهن و کمی هم روی، سرب، منگنز و سلنیوم می باشند. زیره سرشار از ویتامین A، ویتامین‌های C، ‌E، B۶ و ریبوفلاوین است. زیره دارای کالری نیز می باشد و ۱۰۰ گرم از آن ۳۷۰ کیلوکالری انرژی دارد. البته هیچ کس به یک‌باره این مقدار زیره را نمی‌‌خورد تا نتیجه‌اش چاقی باشد.
زیره ضدنفخ و اسپاسم است
زیره طبیعتی گرم و خشک دارد و برطرف کننده نفخ غذا است. زیره سبز از ادویه‌های بسیار قدیمی و پرمصرف در صنایع غذایی بوده و به علت داشتن اسانس ملایم، گرم و خوش‌بو، به طور مستقیم در بسیاری از غذاها مصرف می‌شود. از آن در تهیه نان‌های محلی و اخیرا صنعتی نیز استفاده می‌کنند و همچنین آن را برای نگه‌داری انواع کنسروها و گوشت‌های قرمز و سفید به کار می‌برند. زیره سبز قدرت مقابله با انواع آلودگی‌های باکتریایی و قارچی را هم دارد و برای همین در صنایع غذایی مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد. این ویژگی به اضافه خاصیت معطر بودن باعث شده که زیره سبز به عنوان ادویه در تهیه سس‌های مخصوص انواع گوشت‌های سفید و قرمز و نیز در تهیه سُس‌های تند برای گوشت‌های قرمز استفاده گردد. زیره سبز همچنین نقش موثری در تأمین عطر و طعم ملایم در صنایع شیرینی پزی دارد و پودر و اسانس آن در این صنعت مصرف می گردد. در صنایع دارویی، اسانس زیره سبز و یا عرق‌زیره سبز کاربرد وسیعی دارد و به‌عنوان ضداسپاسم، ضدنفخ، کمک‌کننده هضم غذا در اشکال مختلف دارویی در دسترس همه قرار گرفته است.
خواص عرق‌ زیره
زیره ادویه‌ بسیار مناسبی برای هضم غذا، سم‌زدایی از بدن، کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشی و کبد است.  زیره همچنین می‌تواند مشکلاتی مانند اسهال، تهوع و کسالت صبحگاهی و سرماخوردگی را درمان نماید. همچنین اگر در اثر بیماری یا به هردلیل دیگری دچار ضعف شده باشید، جوشانده زیره، نوشیدنی مناسبی برای تقویت شما خواهد بود.
از باورهای رایج بین مردم این است که عرق‌زیره در لاغری موثراست اما دکتر امین می‌گوید: «اثر عرق‌زیره در کاهش وزن به اثبات نرسیده است؛ و البته اهیچ ضرری هم ندارد.» یعنی شما می‌توانید با خیال نسبتا راحت عرق‌زیره بخورید اما باید مراقب باشید که در مصرف این گیاه معطر زیاده‌روی نکنید زیرا بیشتر از یک گرم از این گیاه (۱۵ دانه زیره در روز) توصیه نمی‌شود. همچنین افرادی که به اسانس‌های گیاهی حساسیت دارند باید در استفاده از زیره احتیاط کنند و برای مصرف آن  با متخصص مشورت نمایند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر