تخم مرغ سرشار از کلسیم است

اين روزها وقتي براي خريد تخم‌مرغ به بازار روز يا مغازه‌هاي عرضه مواد پروتئيني مراجعه مي‌كنيم با انواعي از تخم پرندگاني چون بلدرچين، غاز، اردك، شترمرغ و... نيز روبه‌رو مي‌شويم. تخم‌هايي كه از نظر شكل، رنگ، اندازه و قيمت با يكديگر متفاوتند، اما آيا ارزش تغذيه‌اي تخم اين پرندگان نيز با يكديگر تفاوت دارد؟

تخم‌ مرغ
تخم مرغ در مقايسه با تخم پرندگان ديگر بهترين نوع پروتئين و آنتي‌اكسيدان را داراست و قابليت هضم بالايي دارد. در زرده تخم‌مرغ چربي، كلسترول، آهن، كلسيم، فسفر، روي، يد، مس، منگنز، كولين، اسيدفوليك، ويتامين‌هاي محلول در چربي و برخي ويتامين‌هاي گروه B و در سفيده آن نيز پروتئين، سديم، پتاسيم، سولفور، منيزيم و كلر موجود است.

ليزوزيم و‌ آويدين موجود در سفيده تخم‌ مرغ خاصيت ضد ميكروبي داشته و مانع رشد باكتري‌هاي مضر در دستگاه گوارش مي‌شود و زرده آن به دليل آنتي‌آكسيداني موسوم به گزانتوفيل خاصيت ضدسرطاني داشته و لوتئينو گزانتين آن مانع بروز آب مرواريد مي‌شود.

وجود برخي ايمنو گلبولين‌ها در تخم مرغ باعث افزايش قدرت سيستم ايمني بدن شده كه اين مزيت در ساير تخم پرندگان بجز تخم بلدرچين موجود نيست.

تخم مرغ حاوي كلسترول بالايي است ولي لسيتين موجود در آن از جذب مقادير زياد كلسترول در بدن مي‌كاهد. تخم مرغ در مقايسه با تخم پرندگان ديگر باعث بالارفتن اسيد اوريك نشده و حملات نقرس را تشديد نمي‌كند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر