ديابتي‌ها درخوردن ميوه‌هاي بهار و تابستاني افراط نكنند

208-1.jpg
رييس انجمن ديابت گفت: ديابتي‌ها در خوردن ميوه‌هاي بهاري و تابستاني افراط نكنند و اگر بر اساس رژيم غذايي تجويز شده براي آنان، اين ميوه‌ها را مصرف كنند، دچار افزايش قند خون نمي‌شوند.
دكتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس «سلامت» ايسنا، افزود: مصرف ميوه‌ها در فصل بهار و تابستان افزايش مي‌يابد. لازم است ديابتي‌ها به دفعات قند خون خود را كنترل كنند بويژه مبتلايان به ديابت كه انسولين تزريق مي‌كنند بايد در ابتداي هر فصل به پزشك خود مراجعه كنند تا شيوه درمان آنان به تناسب روش زندگيشان تنظيم شود.
وي تصريح كرد: 10 حبه انگور معادل يك واحد قند و به عبارت ديگر يك سيب 120 گرمي است بنابراين ديابتي‌ها بايد به ميزان قند ميوه‌ها توجه داشته باشند و در مصرف ميوه‌ها افراط و تفريط نكنند.
رييس انجمن ديابت تأكيد كرد: لازم است ديابتي‌ها به منظور كنترل صحيح قند خون خود در كلاس‌هاي آموزشي ويژه اين بيماران شركت كنند. به ويژه كنترل قند خون كودكان ديابتي بسيار مهم است چرا كه بايد به گونه‌اي اين كار انجام شود كه بيماران تا پايان عمرخود زندگي خوبي داشته باشند.
رجب درباره افزايش مصرف آب‌ميوه در فصل‌هاي گرم و تأثير آن بر بالا رفتن قند خون ديابتي‌ها گفت: آب‌ميوه‌هاي صنعتي به هيچ‌وجه به اين بيماران توصيه نمي‌شود علاوه بر آن بهتر است به جاي آب‌ميوه‌هاي خانگي، ميوه مصرف كنند چرا كه آب‌ ميوه، قند خون را سريعتر افزايش مي‌دهد.
وي با بيان اينكه شنا مانند بسياري از ورزش‌‌ها براي مبتلايان به ديابت مفيد است، اظهار كرد: لازم است ديابتي‌ها پيش از شنا قند خون خود را اندازه‌گيري كنند. در اين جهت قند آنان نبايد كمتر از 120 باشد. اگر قند آنان كمتر از اين ميزان بود، آنان بايد پيش از شنا يك واحد غذاي ديرجذب مانند نصف كفگير برنج يا 40 گرم نان بخورند.
رجب در پايان گفت: اگر قند فرد ديابتي پيش از شنا كمتر از 90 باشد، لازم است او موادغذايي زود جذب مانند شكلات يا ميوه مصرف كند. از سوي ديگر بهترين زمان فعاليت ديابتي‌ها زماني است كه قند آنان بين 150 تا 180 است ومبتلايان به ديابت كه قندشان بيش از 180 است، اجازه فعاليت جسمي ندارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر