خواص ادويه‌ها

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
دارچين، يكي از رايج‌ترين و محبوب‌ترين ادويه‌هاست كه بيشتر از پوست آن استفاده مي‌شود. اگرچه روغن دارچين نيز خواص بي‌‌شماري دارد،  ولي چون اغلب افراد به آن حساسيت دارند، ترجيح مي‌دهند، از خود دارچين استفاده كنند. دارچين بومي مناطق استوايي آسيا، به خصوص سري‌لانكا و هند سرچشمه گرفته است؛ اما در حال حاضر در تمام مناطق گرمسيري جهان رشد مي‌كند. به دليل خواص درماني، اين گياه در بسياري از طب‌هاي سنتي، به خصوص هند، موقعيت برجسته‌اي پيداكرده است. به طور سنتي، با توجه به خواص دارويي دارچين در بسياري از فرهنگ‌ها از آن براي درمان بيماري‌هايي همچون اسهال، ورم مفاصل، گرفتگي قاعدگي، عفونت قارچي، سرماخوردگي، آنفلوآنزا و مشكلات گوارشي استفاده مي‌شود. در حال حاضر نيز در سراسر دنيا از آن براي درمان مشكلات قلبي و تنفسي و عفونت‌هاي پوستي استفاده مي‌گردد. از جمله خواص دارچين مي‌توان ضدقارچ، ضدباكتري، ضدميكروب و ضدلخته شدن خون اشاره كرد. دارچين سرشار از مواد معدني ضروري مانند منگنز، آهن، كلسيم و غني از فيبر است.

زرد چوبه
هر فردي اگر فقط مدت كوتاهي در آشپزخانه بوده و اطلاعات بسيار جزئي در مورد آشپزي داشته باشد، حتماً زردچوبه را مي‌شناسد. زردچوبه از ريشه گياهي تهيه مي‌شود كه خيلي به زنجفيل شبيه است. ريشه گياه را خشك و آسياب مي‌كنند تا پودر زردچوبه به دست آيد. اين ادويه عمدتاً در هند و آسيا به عنوان طعم‌دهنده و رنگ‌دهنده غذا استفاده مي‌شود. رنگ آن زرد قهوه‌اي است. خواص زردچوبه در درجه اول به دليل وجود ماده‌اي به نام كوركومين مي‌باشد.  با توجه به خاصيت ضدالتهابي، زردچوبه در درمان آرتروز، آرتريت و روماتوئيد بسيار مفيد است. 
زردچوبه خاصيت ضدعفوني‌كنندگي و آنتي‌بيوتيكي دارد، بنابراين به درمان زخم‌ها كمك مي‌كند.  در درمان بيماري‌هاي التهابي پوستي، پسوريازيس و اگزما نيز مؤثر است.  به درمان بيماري آلزايمر كمك مي‌كند و آميلوئيدهاي تشكيل شده در مغز را از بين مي‌برد.   در درمان و جلوگيري از ابتلا به سرطان مؤثر است و اگر همراه گل كلم مصرف شود، پيشگيري از سرطان پروستات و اگر همراه با پياز مصرف شود، در پيشگيري از سرطان روده بزرگ كمك مي‌كند.  عملكرد كبد را تقويت مي‌كند.  كوركومين موجود در زرد‌چوبه، ميزان كلسترول را كاهش داده و كلسترول بد خون را از بدن حذف مي‌كند.  از زردچوبه در داروهاي چيني، به عنوان داروي تسهيل‌كننده هضم غذا استفاده مي‌شود.   خاصيت ضدالتهابي آن از نارسايي و سكته قلبي جلوگيري و بافت‌هاي آسيب‌ديده قلب را ترميم مي‌كند.  سوخت و ساز بدن را افزايش و وزن را كاهش مي‌دهد.  اگرچه خواص دارويي زردچوبه بسيار زياد است و به طور كلي استفاده آن براي تمام افراد توصيه مي‌شود، ولي در صورتي كه مشكل كليه و صفرا داريد و يا باردار هستيد، قبل از مصرف آن به عنوان دارو حتماً با پزشك خود مشورت كنيد.

دارچين
 فعال‌كننده مغز: دارچين فعاليت مغز را افزايش مي‌دهد و در از بين بردن تنش‌هاي عصبي، بهبود حافظه و جلوگيري از كاهش قدرت حافظه مؤثر است. براساس پژوهش‌هايي كه در دانشگاه wheeling Jesuit آمريكا انجام شد، حتي بوي دارچين نيز فعاليت مغز را افزايش مي‌دهد.
 تصفيه خون: دارچين ناخالصي‌هاي خون را از بين مي‌برد؛ بنابراين براي درمان جوش بسيار مناسب است.
 گردش خون: دارچين گردش خون را تنظيم كرده و بهبود مي‌بخشد و در نتيجه به تسكين درد كمك مي‌كند و اكسيژن كافي به سلول‌هاي بدن مي‌رساند؛ از اين‌رو فعاليت متابوليك بدن افزايش مي‌يابد. با مصرف منظم دارچين، ابتلا به حمله قلبي به طور قابل توجهي كاهش مي‌يابد.
 درد: دارچين ضدالتهاب است و به شل شدن عضلات كمك مي‌كند و درد مفاصل را تسكين مي‌دهد. آرتريت را بهبود مي‌بخشد و براي سردرد ناشي از سرما نيز مؤثر است.
 ديابت: دارچين مي‌تواند ميزان قندخون را كنترل كند. بيماران ديابتي در صورت مصرف مداوم دارچين، انسولين كمتري تزريق مي‌كنند. پژوهش‌ها نشان مي‌دهد كه دارچين به‌ويژه براي درمان بيماري ديابت نوع 2 مفيد است. پژوهشگران دريافتند كه تركيب محلول در آبي به نام «MHCP» كه به وفور در دارچين وجود دارد، به تأثير بهتر انسولين در بدن كمك مي‌كند و اگر همراه با انسولين استفاده شود، تأثير آن چند برابر مي‌شود.
 عفونت‌: با توجه به خواص ضدباكتري، ضدقارچي و ضدويروسي، دارچين در درمان عفونت‌هاي داخلي و خارجي بسيار مفيد است.
  التيام‌بخشي: دارچين، خونريزي را متوقف مي‌كند، بنابراين خاصيت التيام‌بخشي دارد.
 بيماري‌هاي قلبي: به نظر مي‌رسد كه كلسيم و فيبر موجود در دارچين، از قلب در برابر بيماري‌ها محافظت مي‌كند.
 سرطان روده بزرگ: دارچين سلامت روده بزرگ را تأمين و از ابتلا به سرطان جلوگيري مي‌‌كند.
 خوشبو كننده دهان: خوردن دارچين و ماليدن آن به لثه‌ها، دهان را خوشبو و بوي بد دهان را رفع مي‌كند.
 تهيه عطر: از دارچين در تهيه عطرهاي مختلف استفاده مي‌شود.
 سوءهاضمه: دارچين به هضم غذا كمك مي‌كند و مشكلات معده مثل اسهال، حالت تهوع و استفراغ را از بين مي‌برد.
 مشكلات تنفسي: دارچين در درمان آنفلوآنزا، گلودرد و سرماخوردگي بسيار مؤثر است.
 عادت ماهانه: دردهاي ناشي از عادت ماهانه قاعدگي و گرفتگي و اسپاسم، با مصرف دارچين كاهش مي‌يابد.
 كنترل بارداري: مصرف دارچين بعد از زايمان، قاعدگي را به تأخير مي‌اندازد و به طور طبيعي، بارداري را كنترل مي‌كند. عده‌اي نيز معتقدند كه توليد شير را در زنان افزايش مي‌دهد. دارچين مدر (ادارآور) است و باعث تحريك و افزايش ميل جنسي مي‌شود.
 مزاياي روغن دارچين: روغن دارچين از پوست و برگ درخت دارچين گرفته مي‌شود. از اين ‌روغن در عطر درماني استفاده مي‌شود؛ هر چند كه مصرف آن به اندازه روغن‌هايي همچون روغن ريحان، رزماري، اسطوخودوس و كاج، رايج نيست. برخي افراد از روغن دارچين در آشپزي و پخت و پز استفاده مي‌كنند. قدح گل، كاسه‌اي است كه گلبرگ و برگ‌هاي خشك انواع گل را در درون آن مي‌ريزند و كنار اتاق مي‌گذارند، از روغن دارچين نيز به عنوان خوشبوكننده اتاق استفاده مي‌شود و آن را درون قدح گل مي‌ريزند. روغن دارچين دافع پشه و حشرات است. پژوهش‌هايي كه دانشكده ملي تايوان انجام شد نشان داد نه تنها روغن دارچين، بلكه برگ دارچين نيز دافع حشرات است. از آنجا كه مصرف اين روغن اثر مخرب و سوئي روي پوست دارد و ايجاد حساسيت، مي‌كند، بهتر است از مصرف بيش از حد آن خودداري شود. قبل از مصرف هم بايد آن را رقيق كرد و مانع تماس آن با نقاط حساس بدن و صورت شد.

منبع: دنیای سلامت  ش ۷۱

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر