پتاسيم بخوريد



چرا پتاسيم نياز داريم؟
پتاسيم از املاحي است كه براي حفظ تعادل و بالانس الكتروليت‌ها و مايع بين سلول‌ها ضروري است تا به اين ترتيب، عضلات به شكل و فرم مناسبي درآيند و سلول‌هاي عصبي عملكرد صحيحي داشته باشند. هر فرد حدود μeqil 8/4-6/3 پتاسيم در بدن خود دارد و افرادي كه ميزان پتاسيم بدن آنها كمتر از μeqil 5/2 باشد، بايد فوراً درمان شوند تا از خطر مرگ نجات يابند. 

دلايل
كمبود پتاسيم يا «هايپو كالميا» در اثر مصرف داروهاي ادرارآور و ملين‌ها رخ مي‌دهد. اين وضعيت مي‌تواند به دنبال استفراغ‌هاي مكرر و شديد، اسهال مزمن، بيماري‌هاي كليوي و تغذيه‌اي كه ميزان پتاسيم كمي دارد نيز به وجود آيد. زنان باردار نيز در طول دوران بارداري ممكن است با كمبود پتاسيم مواجه شوند. وقتي كه ميزان پتاسيم در آنها بسيار پايين مي‌آيد، انقباض و گرفتگي شديد عضلات پا ايجاد مي‌شود.

 علائم
افرادي كه دچار كمبود پتاسيم مي‌شوند، غالباً احساس ضعف و خستگي شديد مي‌كنند. گرفتگي و انقباض شديد عضلات نيز يكي از نشانه‌هاي آن است. همچنين افرادي كه كمبود شديد پتاسيم دارند، به بي‌نظمي قلبي دچار مي‌شوند و تجزيه و آسيب‌‌ديدگي توده ماهيچه‌ها نيز آنها را تهديد مي‌كند. كمبود پتاسيم حتي ممكن است با رعشه و فلج شدن همراه باشد.

درمان
 پزشك ابتدا بايد علت كمبود پتاسيم را شناسايي كند تا بتواند به درمان آن بپردازد. ممكن است مكمل‌هاي پتاسيم را براي بيمار تجويز كند يا به او برنامه غذايي جديدي بدهد كه حاوي پتاسيم بيشتري باشد. اگر ادرار مكرر و زياد باعث كمبود پتاسيم شده است، بايد از آن جلوگيري كرد.

چه غذاهايي حاوي پتاسيم هستند؟
خوردن غذاهايي كه پتاسيم بيشتري دارند، مي‌تواند مشكل كمبود پتاسيم را حل كند. هر فرد بايد روزانه 2000 ميلي‌گرم پتاسيم مصرف كند كه اين مقدار را مي‌توان از غذاهايي مثل: موز، آواكادو، كيوي، پرتقال، هندوانه، طالبي، هلو، كشمش، گوجه‌فرنگي، جوانه بروكسل، لوبيا، نخودفرنگي، سيب‌زميني، سبوس، كره بادام‌زميني و شير به دست آورد. موز منبع فوق‌العاده‌اي براي پتاسيم محسوب مي‌شود. اگر مي‌خواهيد كمبود پتاسيم را از طريق مواد غذايي و رژيم غذايي‌تان جبران كنيد، از همين امروز دست به كار شويد.
4 عدد سيب‌زميني را با هويج و مقداري كرفس (همراه با ساقه و برگ) كمي جعفري تازه و پياز و سير با چاقو خرد كنيد و بگذاريد اين سبزيجات به مدت 40- 30 دقيقه بپزند. پس از اين مدت و بعد از آنكه كمي سرد شدند، آنها را از ظرف در آورده و به اندازه يك فنجان از آب آن را بنوشيد و بقيه را در ظرفي شيشه‌اي ريخته و داخل يخچال بگذاريد و ظرف دو روز ميل كنيد.  از مصرف ملين‌ها و آسپرين خودداري كنيد؛ زيرا ميزان پتاسيم بدن را از حالت تعادل خارج مي‌كنند.  مصرف كافئين را بسيار محدود كنيد؛ چرا كه تعادل الكتروليت‌ها را در بدن از بين مي‌برد.  با مشورت پزشك مي‌توانيد از مكمل پتاسيم استفاده كنيد.  هر روز پتاسيم مورد نياز بدن‌تان را تأمين كنيد؛ بدون آنكه نگران مقدار كالري مصرف شده باشيد. زنان باردار و ورزشكاران نياز بيشتري به پتاسيم دارند تا احساس خستگي زيادي نكنند و بتوانند فشار خونشان را تحت كنترل در آورند.

منبع: دنیای سلامت  ش ۷۰

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر