همه فوايد شــترمـــرغ



نوشته  : تحريريه دنياي سلامت
بيشتر دامپروران معتقدند كه صنعت پرورش شترمرغ در آينده‌اي نزديك بسيار گسترش مي‌يابد و به يكي از پررونق‌ترين مشاغل تبديل خواهد شد. براي پرورش شترمرغ نياز به مساحت زيادي نداريد. براي نگهداري يك جفت شترمرغ 3/1 مترمكعب زمين كافي است؛ در حالي كه براي نگهداري گاو و گوساله به فضاي بيشتري نياز داريد. در مقايسه با حيوانات ديگر، شترمرغ خيلي زودتر آماده جفت‌گيري مي‌شود (از دو سالگي) و هر سال مي‌تواند 30 تا 90 عدد تخم بگذارد. شترمرغ عادت‌هاي خاصي دارد كه فقط مخصوص خود اوست كه يكي از آنها، حركت به صورت گروهي است. اين پرنده دندان ندارد و از دانه گياهان و حشرات ريز تغذيه مي‌كند؛ اما شنوايي و بينايي فوق‌العاده‌اي دارد. شترمرغ نر داراي پرهاي سياه و سفيد است؛ در حالي كه ماده آن كمي كوچكتر با پرهاي خاكستري و قهوه‌‌اي روشن مي‌باشد. شترمرغ بزرگ‌ترين پرنده دنيا است كه در اكثر بيابان‌هاي سرزمين‌هاي آفريقا زندگي مي‌كند. بيشتر آب بدن اين حيوان از گياهاني كه مي‌خورد به دست مي‌آيد. شترمرغ‌ها پرواز نمي‌كنند. اما دونده‌هاي عالي هستند و مي‌توانند 70 كيلومتر در ساعت بدوند. آنها از بال‌هاي خود كمك مي‌گيرند تا مثل يك سكان در هنگام تغيير جهت به آنها كمك كنند. پاهاي بلند آنها در واقع سلاح هولناكي است. علي‌رغم تصور عموم، اين حيوان زماني كه سرش را درون ماسه فرو مي‌برد، مشغول غذا خوردن نيست، بلكه با اين كار از خود دفاع مي‌كند و سرش را درون خاك مي‌كند تا كمتر قابل رؤيت باشد. پر و بال شترمرغ به رنگ ماسه است و با اين كار از دور به شكل يك كپه ماسه به نظر مي‌رسد. از گوشت، چرم، پر، تخم و روغن اين حيوان استفاده زيادي مي‌شود حتي از پاهاي شترمرغ در صنعت دارويي استفاده مي‌كنند و از آن دارويي براي تحريك جنسي مي‌سازند. چشم‌هاي شترمرغ ساختاري شبيه چشم انسان دارد و محققان از اين چشم‌ها در آزمايش‌هاي تحقيقاتي  خود استفاده كنند.
اگرچه تخم شترمرغ، خوراكي است، اما گاهي آن را رنگ‌ كرده و در وسايل تزئيني و دكور از آن استفاده مي‌كنند. شترمرغ با خوردن دانه گياهان، روغن آنها را تبديل به چربي حيواني مي‌كند و اين چربي بين پوست و گوشت حيوان ذخيره مي‌شود. هزاران سال پيش، مصريان و روميان قديم و همينطور آفريقايي‌ها از اين روغن براي بهبود زخم بستر، خشكي پوست، اگزما، درد عضلاني و ... استفاده مي‌كردند. حتي گفته مي‌شود كه كلئوپاترا، ملكه زيبايي سرزمين صبا، از اين روغن براي حفظ زيبايي و سلامتي پوست خود استفاده مي‌كرد. در سال 1922 مقبره او كشف شد و در ميان اشياء دست‌سازي كه در مقبره وجود داشت يك ظرف روغن نيز پيدا شدكه پژوهشگران معتقدند روغن شترمرغ بوده. اين روغن يك مرطوب‌كننده عالي براي پوست است و از آنجا كه مولكول‌هاي آن از مولكول‌هاي پوست انسان كوچك‌تر است، خيلي سريع جذب پوست مي‌شود. همچنين اين روغن حاوي امگا 3، 6، 9 و10 است. امگا 3 موجود در آن به كاهش درد مفاصل و رگ به رگ شدن، كمك مي‌كند و امگا 10 (اولئيك اسيد)، خاصيت ضدالتهابي دارد و براي كاهش خارش ناشي از نيش حشرات بسيار مفيد است. مايكل هوليك، پروفسور پوست دانشگاه بوستون آمريكا معتقد است اگر روغن شترمرغ به طور مداوم استفاده شود، رشد سلول‌هاي جديد پوست 20 درصد افزايش مي‌يابد.

موارد درماني
خارش، ترك لب، درد مفاصل، پوست‌هاي خشك و ترك‌خورده، ماساژ، نرمي پوست، سوختگي‌ها، كبودي‌ها، ترك پا، آفتاب سوختگي، پينه، كوفتگي، التهاب پوست، آماس، داءالصدف (نوعي بيماري پوستي)، نيش حشرات، خراشيدگي، سرمازدگي، چين و چروك، دانه‌هاي سياه پوستي، ريزش مو، سردرد، هموروئيد، بريدگي‌ها، زخم بستر، روماتيسم و ... . تركيب اين روغن و روغن درخت چاي به بيماران سرطاني در كاهش درد كمك مي‌كند. 

فوايد گوشت شترمرغ در رژيم غذايي
وقتي صحبت از طعم عالي و سلامتي گوشت مي‌شود، گوشت اين پرنده در رده اول جا مي‌گيرد. گوشت شترمرغ نسبت به گوشت مرغ و بوقلمون، كالري و كلسترول و چربي پايين‌تري دارد و سرشار از پروتئين است. انجمن سرطان، انجمن سلامتي و انجمن ديابت آمريكا توصيه مي‌كنند براي حفظ سلامتي و به عنوان يك منبع غذايي عالي حتماً از گوشت شترمرغ استفاده كنيد، برعكس مرغ و گوشت‌هاي ديگر، اين گوشت به علت توازن باكتري‌هاي مضري همچون سالموندا (نوعي باكتري) و يا Coli (نوعي باكتري) را جذب نمي‌كند. براي درك بيشتر ميزان كيفيت و سلامت اين گوشت، آن را با گوشت‌هاي ديگر مقايسه كرده‌ايم كه نتيجه آن را در جدول زير مشاهده مي‌كنيد:  گوشت شترمرغ شبيه گوشت قرمز اما خيلي كم‌ضررتر است و باعث كاهش فشارخون و بيماري‌هاي قلبي مي‌شود. 100 گرم گوشت شترمرغ، 97 گرم كالري و 22 گرم پروتئين و 2 گرم چربي دارد. گوشت شترمرغ آنقدر سالم است كه مي‌توان آن را جايگزين تمامي گوشت‌ها كرد. براي پخت صحيح اين گوشت، بهتر است ابتدا آن را طعم‌دار كنيد و سپس در دماي 160 درجه فارنهايت آرام آرام بپزيد. 

روش استفاده صحيح از روغن
اگر اين روغن بر اثر قرار گرفتن در جاي خنك سفت شد، ابتدا آن را در آب گرم قرار داده و بعد چند قطره از آن را به روي قسمت مورد نظر ماساژ دهيد. پس از اين كار، چربي پوست شما از بين مي‌رود و فقط رطوبت آن روي پوست باقي مي‌ماند. مي‌توانيد اين كار را چند بار در روز انجام دهيد. تنها يك قطره از آن كافي است و پوست را به خوبي پوشش مي‌دهد. خالص‌ترين نوع اين روغن، زرد رنگ است. از اين روغن مي‌توانيد به عنوان كرم شب نيز استفاده كنيد. اين روغن را در دماي بالا و يا در برابر نورخورشيد قرار ندهيد. 

چرم شترمرغ
 چرم شترمرغ يكي از بهترين چرم‌هاي حيواني است كه بسياري از فروشگاه‌هاي مد محصولات آن را در معرض فروش مي‌گذارند. حتي از پوست پا، سر و نوك شترمرغ نيز چرم خوبي به دست مي‌آيد. پوست اين پرنده، سوراخ سوراخ است و به راحتي قابل تشخيص مي‌باشد. از سال 1970 به بعد، صنعت استفاده از چرم شتر مرغ بسيار توسعه يافت. اين چرم نيز مانند تمامي چرم‌هاي ديگر ضدآب است و در شب گرما را در خود نگه مي‌دارد و در طول روز گرما را از خود ساطع مي‌كند. براي تميز كردن اين چرم از هيچ نوع مواد شوينده و عطر و ادكلني استفاده نكنيد و هيچ‌گاه آن را در معرض حرارت مستقيم قرار ندهيد. تنها راه شستن آن استفاده از پودر تالك است. اين چرم در رنگ‌هاي مختلف وجود دارد و از آن در لوازم تزئيني و تهيه پوشاك استفاده مي‌شود.

پر شترمرغ
 پر شترمرغ يكي از منحصرترين پرهاي پرندگان است كه بسيار لطيف و در عين لطافت قابل انعطاف نيز مي‌باشد و از آن در ساخت بسياري از كالاهاي تزئيني و ساخت انواع كفش‌هاي زنانه، كيف، كمربند و لباس، استفاده مي‌شود. شركت‌هاي بزرگي از اين پرها براي بالا بردن كيفيت و زيبايي محصولات خود استفاده مي‌كنند. اين پر جزء گران‌ترين پرهاي پرندگان است. اولين جارودستي در آفريقاي جنوبي از پر شترمرغ ساخته شد. در انگليس قديم، استفاده از اين پر در لباس‌ها سمبلي از شأن، مقام و پول بود. در صنعت اتومبيل‌سازي نيز از اين پرها، در مرحله پاياني رنگ‌آميزي ماشين استفاده مي‌شود.

منبع: دنیای سلامت  ش ۷۰

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر