خوراكي‌هاي مفيد براي ديابتي‌ها


 نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
بيماران ديابتي بايد توجه بيشتري به آنچه مي‌خورند داشته باشند. پزشكان و متخصصان تغذيه مصرف برخي غذاهاي مغذي را به بيماران ديابتي توصيه مي‌كنند كه حاوي چهار نوع ماده سالم مغذي، همچون فيبر، امگا 3، كلسيم و ويتامين D است. 

ديابت نوع 2 خفيف‌تر از نوع 1 نيست
محققان مرکز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي تهران با رد اين باور که ديابت نوع 2 خفيف‌تر از نوع 1 است، معتقدند: تمام افراد مبتلا به ديابت اگر به طور دقيق درمان نشوند و همواره قند خون آنها بالا باشد، دچار عوارض مخرب اين بيماري مي‌شوند. بالا بودن مداوم قند خون باعث ابتلاي افراد به بيماري ديابت مي‌شود. قند خون به دو علت به مقدار زياد در بدن افزايش مي‌يابد: يا لوزالمعده قادر به ترشح كافي انسولين نيست و يا سلول‌هاي بدن نمي‌توانند قند خون را به خوبي مصرف كنند. كربوهيدرات‌ها (مواد قندي) پس از گوارش و هضم به گلوكز (مهم‌ترين قند ساده) تبديل و وارد جريان خون مي‌شوند تا بدن از آن‌ها به عنوان سوخت براي سلول‌ها استفاده كند. قند، انرژي لازم براي زنده ماندن و رشد سلول‌هاي بدن را تأمين مي‌کند. طبق اعلام محققان مرکز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشکي تهران، همه افراد داراي مقداري گلوكز در خون خود هستند كه ميزان آن به طور طبيعي در حالت ناشتا بين 70 تا 110 ميلي گرم در هر 100 سي سي خون است. اگر ميزان قند خون فردي در حالت ناشتا حداقل در دو آزمايش، بيش از 126 ميلي گرم در هر 100 سي سي خون باشد، ابتلاي او به بيماري ديابت تشخيص داده مي‌شود. زماني كه انسولين به مقدار كافي در بدن موجود نباشد و يا كار خود را به خوبي انجام ندهد، قند به مقدار زياد در جريان خون باقي مي‌ماند. همه افراد در بدن خود داراي غده‌اي به نام لوزالمعده (پانكراس) هستند كه هورمون انسولين مي‌سازد و در خون ترشح مي‌كند؛ بنابراين سلامت لوزالمعده براي مصرف درست قند (گلوكز) توسط سلول‌هاي بدن، ضروري است. انسولين در بدن مبتلايان به ديابت نوع 1(ديابت وابسته به انسولين) يا اصلا ساخته نمي شود و يا مقدار آن بسيار ناچيز است. بنابراين افراد مبتلا به ديابت نوع 1، براي ادامه حيات نياز به تزريق انسولين، رعايت رژيم غذايي و انجام حركات ورزشي دارند. بدن اين بيماران نمي تواند از قند (سوخت) حاصل از مصرف غذاها استفاده کند در نتيجه وزن آنان به شدت كاهش مي‌يابد.


رعايت رژيم غذايي، خط اول کنترل ديابت نوع 2
با استفاده از يک برنامه غذايي مناسب، ورزش منظم و كاهش وزن (درصورت وجود اضافه وزن) مي‌توان اين عارضه را کنترل کرد. مهم‌ترين بخش درمان ديابت، رعايت برنامه غذايي صحيح است. حتي اگر بيمار براي كنترل ديابت قرص يا انسولين استفاده كند، ولي بيش از حد مواد غذايي حاوي قند و چربي مصرف نمايد، قند خون او كنترل نمي‌شود؛ چون غذاي اضافي در بدن به چربي تبديل مي‌شود. اضافه وزن ناشي از افزايش بافت چربي، حساسيت سلول‌هاي بدن را به انسولين كاهش مي‌دهد و در نتيجه غلظت قند خون بالا مي‌رود. گاهي اوقات با كاهش 5 تا 10 كيلوگرم از وزن بدن، بر اساس يك برنامه درست غذايي، مي‌توان ديابت نوع 2 را كنترل كرد. بنابراين غذاي مبتلايان به ديابت بايد كم‌چرب، حاوي پروتئين كافي، فاقد قندهاي ساده و داراي فيبر زياد باشد. لازم است، اين بيماران از حجيم خواري، مصرف غذاهاي شيرين و پرچرب پرهيز و به طور مداوم قند خون خود را كنترل كنند؛ در غير اين صورت، ديابت روي ساير اعضاي بدن مانند چشم، کليه و قلب تاثير منفي مي‌گذارد. 

لـــوبيا
لوبياها سرشار از فيبر هستند كه موجب احساس سيري، تثبيت قندخون و كاهش كلسترول مي‌شوند. در هر نصف فنجان لوبياي سفيد، حدود 100 ميلي‌گرم كلسيم وجود دارد و اين مقدار 10 درصد از نياز روزانه بدن به كلسيم را تامين مي‌كند. لوبياها همچنين سرشار از پروتئين مي‌باشند. چربي‌هاي اشباع‌شده كمي دارند و همان‌طور كه مي‌دانيد افزايش چربي‌هاي اشباع‌شده بيماري‌هاي قلبي- عروقي را در پي دارند. انواع لوبيا را مي‌توان به سالاد، سوپ و بسياري غذاهاي ديگر اضافه كرد. خوشبختانه لوبياها تنوع زيادي دارند و هميشه و همه‌جا به اشكال مختلف يافت مي‌شوند.

سالمون
شايد متخصصان تغذيه تا به حال آنقدر كه لازم است مصرف اين ماهي سالم را به مردم توصيه نكرده‌اند. سالمون سرشار از اسيدهاي چرب امگا 3 است. اين چربي‌هاي سالم خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و همچنين التهابات بدن را كاهش مي‌دهند و مقاومت انسولين بدن را تنظيم كرده و بهبود مي‌بخشند. سالمون يكي از بهترين‌ منابع غيرلبني سرشار از ويتامين D است.

لبنيات
هيچ نوع ماده غذايي در تمام دنيا به اندازه لبنيات حاوي كلسيم و ويتامين D نيست. يك تركيب فوق‌العاده براي كاهش قندخون شامل شير، پنير محلي و ماست مي‌باشد. براساس برخي تحقيقات و بررسي‌ها، زناني كه روزانه بيش از 1200 ميلي‌گرم كلسيم و Iu 800 ويتامين D مصرف مي‌كنند، 33 درصد كمتر از ساير زنان در معرض ديابت قرار دارند. اين ميزان كلسيم و ويتامين D را مي‌توان از ساير مواد مغذي ديگر نيز تامين كرد؛ ولي هيچ‌كدام جاي تركيب فوق‌العاده محصولات لبني را نخواهند گرفت. بهتر است هنگام مصرف محصولات لبني، به كم‌چرب بودن آنها توجه كنيد. بنابراين، به جاي نوشابه و برخي آب ميوه‌هاي غيرطبيعي و چاق‌كننده، شير بنوشيد. مصرف ماست و پنير محلي را فراموش نكنيد. براي تهيه سوپ از شير استفاده نماييد. 

ماهي تن
نوع ديگري از ماهي‌هاي بسيار سالم، ماهي تن است. اين ماهي حاوي امگا3 و ويتامين مي‌باشد؛ اما از آنجا كه حاوي جيوه زيادي است، مصرف بيش از اندازه آن مي‌تواند برخي مشكلات عصبي را به وجود آورد؛ به همين دليل بهتر است مصرف آن را كمي محدود كرده و هفته‌اي 360 گرم ماهي تن مصرف كنيد. از اين ماهي مي‌توان در سالاد و يا ساندويچ استفاده نمود. 

گردو
 فقط 30 گرم گردو (حدود 14 نيم گردو) حاوي حدود 2 گرم فيبر، 6/2 گرم اسيد آلفالينولينك و امگا3 مي‌باشد، ولي از طرفي همين ميزان گردو 185 كالري دارد و بايد مراقب افزايش وزن بود. گردوي خرد شده را مي‌توان به راحتي در تمام ساندويچ‌ها با پنير و خرما استفاده كرد.

كاكائوي سياه
 حاوي آنتي‌اكسيدان فلوونويد است و موجب تنظيم كلسترول بد و خوب مي‌شود. همچنين، فشار خون را كاهش مي‌دهد. حدود 30 گرم كاكائوي سياه، 136 كالري و 5/8 گرم چربي دارد.

جو
يكي از سالم‌ترين انواع حبوبات، جو است كه سرشار از فيبري به نام «بتاگلوكان» مي‌باشد. پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه بتاگلوكان مي‌تواند كلسترول LDL را از طريق جلوگيري از توانايي بدن براي جذب آن كاهش دهد. مصرف روزانه 3 گرم جو، موجب كاهش 8 درصد كلسترول LDL مي‌شود.مصرف جو همچنين مي‌تواند به ثبات ميزان قندخون كمك كرده و موجب احساس سيري و در نتيجه كاهش وزن شود. حبوبات مقدار زيادي كلسيم دارند. قبل از مصرف جو بهتر است مقداري از آن را شب قبل خيس كنيد تا ايجاد نفخ نكند و بعد آن را به سوپ، كباب و برنج بيفزاييد. 

توت‌ها
توت‌ها شكلات‌هاي طبيعي محسوب مي‌شوند، اما علي‌رغم تركيب شيرين‌شان سرشار از فيبر و آنتي‌اكسيدان هستند. اين آنتي‌اكسيدان‌ها پلي‌فنول‌ها نام دارند. يك فنجان شاتوت حاوي 6/7 گرم فيبر و 5/3 گرم آنتي‌اكسيدان است. براساس پژوهش‌ها، افرادي كه در معرض ابتلا به بيماري‌هاي قلبي هستند، اگر به مدت 8 هفته، توت بخورند، فشار خونشان كاهش و كلسترول خوب بدنشان (HDL) افزايش مي‌يابد. توت‌ها آنقدر طعم و مزه دارند كه بتوان آنها را به تنهايي ميل كرد؛ اما در كنار برخي سالادها نيز تركيب دلنشين و خوش‌طعمي ايجاد مي‌كنند. اگر توت‌ تازه را به خوبي فريز كنيد، مي‌توانيد از آن در طول سال استفاده نماييد. 

خرما
اين ميوه جويدني معمولا زياد جدي گرفته نمي‌شود. سطح صاف، قهوه‌اي رنگ و چسبنده‌اي دارد و وقتي داخل دهان‌تان مي‌گذاريد، مي‌توانيد از طعم شيرين و دلچسب و بافت فوق‌العاده‌اش بهره‌مند شويد. اين ميوه طبيعي حاوي فيبر (حدود 4 گرم در هر هفت دانه) و براي افراد ديابتي يك ميان وعده مناسب است. همچنين حاوي آنتي‌اكسيدان مي‌باشد و ميزان آنتي‌اكسيدان آن بيشتر از فلفل، براكلي و انگور است. خرما را مي‌توان همراه با گردو مصرف كرد تا طعم بهتري داشته باشد. خرما در كنار نان هم مزه دلچسبي ايجاد مي‌كند. 

سبزيجات
با شنيدن اين كلمه شايد اولين چيزي كه به ياد آن مي‌افتيد، كاهو باشد؛ اما شلغم، چغندر و خردل را نيز بايد جزء سبزيجاتي دانست كه سرشار از فيبر و كلسيم هستند. مصرف سبزيجات براي سلامت قلب نيز مفيد است. ويتامين B موجود در اين سبزيجات موجب كاهش سطح هموسيستين مي‌شود. هموسيستين يك نوع آمينواسيد است كه ميزان زياد آن خطر بيماري‌هاي قلبي را افزايش مي‌دهد. (mcg) 400 فوليت به طور روزانه 25 درصد از هموسيستين را كاهش مي‌دهد.

عدس
عدس از خانواده حبوبات و سرشار از فيبر مي‌باشد. 1 فنجان عدس پخته‌شده حاوي (mcg) 360 فوليت است. عدس پروتئين فراوان و ويتامين‌ها و املاح مختلفي نيز دارد. عدس را مي‌توان با برنج و سوپ استفاده كرد. كمي فلفل و سير به عدس پخته‌شده اضافه كنيد تا طعم بهتري پيدا كند و بعد آن را ميل نماييد. 

بذر كتان
بذر كتان شايد خيلي كوچك به نظر برسد، اما منبع غذايي سالم و كاملي است. اين بذر سرشار از فيبر و اسيد آلفا لينولئيك مي‌باشد. براساس تحقيقات، ارتباط نزديكي بين افزايش ميزان اسيد آلفالينولئيك و كاهش خطر بيماري‌هاي قلبي، حملات قلبي و ساير مشكلات عروقي وجود دارد. اين دانه‌هاي جادويي باعث كاهش كلسترول و قندخون مي‌شوند. بذر كتان را مي‌توان به تمامي غذاها مثل جو، پنير و برخي ميوه‌ها اضافه كرد. 

كره بادام‌زميني
چه باور كنيد چه نه، تحقيقات حاكي از آن است كه كره بادام زميني موجب كاهش خطر ديابت مي‌شود. حدود دو قاشق غذاخوري كره بادام زميني حاوي 2 گرم فيبر است. اين ماده غذايي حاوي چربي‌‌هاي تك‌اشباع‌شده مي‌باشد؛ اما از آنجا كه كالري زيادي دارد، بايد به ميزان مصرف آن توجه نمود. 

منبع: دنیای سلامت  ش ۶۹

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر