فوايد و اهميت نوشيدن آب

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
همه، مي‌دانيم كه نوشيدن آب براي بدن مفيد است؛ اما اغلب دليل اصلي اين كار را نمي‌دانيم و حتي اگر هم دليل آن را بدانيم، آن را به يك عادت هميشگي‌تبديل نمي‌كنيم. دلايل نوشيدن آب فراوان در طول روز، دلايل محكم و نيرومندي هستند و رسيدن به اين عادت كار دشواري نيست؛ فقط نياز به كمي تمركز دارد. اگر به اندازه كافي روي اين عادت متمركز نشويم، نمي‌توانيم نوشيدن قهوه زياد، نوشابه‌ها و آب ميوه‌هاي غيرطبيعي را كاهش داده و آب را جايگزين آنها كنيم. بدن در اثر كم‌آبي دچار خشكي مي‌شود و اين حالت به سلامتي آسيب مي‌رساند. 

كاهش وزن
آب يكي از بهترين راه‌ها براي كاهش وزن است؛ زيرا اولا جايگزين آب ميوه‌هاي غيرطبيعي با كالري‌هاي بالا مي‌شود و به جاي تمام آنها آب بدون كالري را مصرف مي‌كنيم و از طرف ديگر نوشيدن آب زياد، اشتها راكاهش مي‌دهد. بيشتر مواقع وقتي احساس مي‌كنيم كه گرسنه‌ايم، در واقع تشنه‌ايم. آب هيچ‌گونه چربي، كالري، كربوهيدارت و قند ندارد، پس مي‌توان به كمك آن وزن خود را كاهش داد.

سلامت قلب
نوشيدن مقدار زيادي آب در طول روز خطر حملات قلبي را كاهش مي‌دهد. تا به حال تحقيقات گسترده‌اي در اين زمينه انجام شده است. افرادي كه روزانه بيش از 6 ليوان آب مي‌نوشند، 41 درصد كمتر از ديگران در اثر حملات قلبي جان خود را از دست مي‌دهند.

انرژي
كم آبي بدن، انرژي بدن را كاهش مي‌دهد و فرد احساس خستگي و كوفتگي مي‌كند. اگر احساس تشنگي مي‌كنيد، دچار كم آبي بدن شده‌ايد و بايد آب بنوشيد تا خستگي و كوفتگي به سراغ‌تان نيايد و برعكس به جاي ضعف ماهيچه‌ها، تنبلي و سستي، احساس طراوت و پرانرژي بودن كنيد.

كاهش سردرد
يكي ديگر از علائم كم‌آبي بدن سردرد است. در واقع هر وقت دچار سردرد مي‌شويد، يعني اينكه بدن‌تان به اندازه كافي آب ندارد. دلايل ديگري نيز براي سردرد وجود دارند، اما كم‌آبي يكي از شايع‌ترين آنهاست.

پوست سالم
نوشيدن آب به پاكسازي پوست كمك كرده و فرد معمولا پس از نوشيدن آب احساس سلامت بيشتري مي‌كند. شما يك هفته پس از نوشيدن مقدار آب توصيه‌شده به طور روزانه متوجه تغييرات آن خواهيد شد و از پوست‌تان رضايت بيشتري خواهيد داشت.

بهبود مشكلات گوارشي
سيستم گوارش ما به آب زيادي نياز دارد تا عمل گوارش را به درستي انجام دهد. بيشتر مواقع آب مي‌تواند مشكلات مربوط به اسيد معده را برطرف كند و مصرف آب و فيبر به گوارش سالم بينجامد. عملكرد نامناسب دستگاه گوارش غالبا در اثر كم‌آبي بدن ايجاد مي‌شود.

پاكسازي بدن
آب باعث دفع سموم از بدن مي‌شود و زودتر مواد زائد را از بدن دور مي‌كند.

كاهش خطر سرطان
با توجه به عملكرد دستگاه گوارش، همانطور كه گفته شد، نوشيدن آب كافي خطرات مربوط به دستگاه گوارش، مثل سرطان روده را تا 45 درصد كاهش مي‌دهد. نوشيدن آب زياد خطر ابتلا به سرطان مثانه را نيز تا 50 درصد كاهش مي‌دهد و نقش بسزايي در كاهش ابتلا به سرطان سينه نيز دارد.

بهتر ورزش كردن
كم آبي بدن مانع از انجام حركات ورزشي مي‌شود؛ همچنين سرعت شما را كاهش مي‌دهد و بلند كردن وزنه را براي وزنه‌برداران دشوار مي‌كند. براي ورزش كردن، خصوصا ورزش‌هاي سنگين، نياز به آب كافي است (در طول ورزش و بعد از انجام آن).

نوشيدن آب زياد را به يك عادت هميشگي تبديل كنيم
حتما تا به حال متقاعد شده‌ايد كه نوشيدن آب براي سلامت بدن ضروري است؛ اما با چگونگي تبديل آن به يك عادت دائمي آشنايي نداريد. به اين منظور به نكات زير توجه كنيد:
 چقدر آب؟
ما با اين توصيه كه روزانه حتما 8 ليوان آب بنوشيد موافق نيستم؛ زيرا ميزان آب مورد نياز بدن به طور روزانه بستگي به نوع غذا و رژيم غذايي‌ دارد. در مورد ميزان آبي كه بايد نوشيده شود، وزن بدن فرد نيز دخيل است. ميزان تحرك و ورزش او و حتي بيماري و عدم بيماري نيز نقش مهمي در اين زمينه ايفا مي‌كند. هميشه نبايد فقط به محض احساس تشنگي آب نوشيد، زيرا به اين ترتيب بدن دچار كم‌آبي خواهد شد. قبل از خوردن غذا آب بنوشيد. بعد از ورزش و در حين ورزش نيز آب بنوشيد. آنقدر آب بنوشيد كه احساس تشنگي به سراغ‌تان نيايد.
 يك بطري آب هميشه همراه خود داشته باشيد
افراد زيادي اين عادت را دارند كه هميشه و همه‌جا يك بطري پلاستيكي با خود حمل كنند و هر وقت تشنه شدند آب بنوشند. من توصيه مي‌كنم كه بطري شيشه‌اي را جايگزين بطري پلاستيكي كرده و به محض آنكه خالي شد، مجددا آن را از آب پر كنيد.
 به خودتان يادآوري كنيد
مي‌توانيد ساعت موبايل خود را تنظيم كنيد كه هر ساعت يك‌بار زنگ بزند و به شما خبر دهد كه بايد آب بنوشيد. به اين ترتيب نوشيدن آب را هيچ‌گاه فراموش نخواهيد كرد.
 ورزش كنيد
ورزش كردن باعث مي‌شود كه ميل بيشتري به نوشيدن آب احساس كنيد.
 خود را در يك مسابقه تصور كنيد
براي رسيدن به يك عادت جديد اين كار واقعا موثر است. به اين ترتيب هوشياري و آگاهي شما از كاري كه مي‌‌كنيد بيشتر مي‌شود. يك دفترچه تهيه كنيد و به ازاي هر ليوان آبي كه مي‌نوشيد، يك تيك بزنيد.
 آب را جايگزين كنيد
اگر عادت به نوشيدن چاي زياد و يا نوشابه داريد، كم‌كم آب را جايگزين آنها كنيد. 

اثرات روحي رواني نوشيدن آب
به هنگام عصبانيت آب بنوشيد. از اين طريق سموم بدن دفع مي‌شوند و شما احساس خنكي مي‌كنيد. آب به شما آرامش مي‌دهد، انرژي را در سطح بدن‌تان متعادل مي‌كند و خشم‌تان را فرو مي‌نشاند. آب باعث كاهش استرس مي‌شود. 85 درصد از بافت مغز را آب تشكيل مي‌دهد. به هنگام تشنگي، بدن و مغز براي انجام فعاليت‌هاي خود با فشار و استرس مواجه مي‌شوند. براي كاهش استرس، هميشه به هنگام كار يك ليوان پر از آب روي ميز خود بگذاريد و يا هنگام ورزش كردن يك بطري آب به همراه داشته باشيد تا كمتر دچار استرس شويد و راحت‌تر فعاليت خود را انجام دهيد. نوشيدن آب به ميزان زياد نه تنها روي جسم اثرات بسيار مطلوبي به جا مي‌گذارد، بلكه روح شما را نيز تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. از اين راه احساس سبكي و آرامش بيشتري مي‌كنيد و پاكسازي بدن نه تنها از نظر جسمي، بلكه به شكل روحي نيز اتفاق مي‌افتد. فصل بهار فرصت مناسبي براي پاكسازي بدن و بهترين زمان است كه نوشيدن آب را به يك عادت هميشگي تبديل كنيد. بهتر است از همين امروز شروع كنيد. 

 بهترين زمان براي نوشيدن آب
به گفته يك متخصص تغذيه، افرادي كه دچار رفلاكس معده و سوء هاضمه هستند، بايد از نوشيدن آب هنگام غذا خوردن پرهيز كنند. دكتر فريبرز مهدي‌پورگفت: مصرف آب در بين غذا، به دليل رقيق كردن آنزيم‌هاي گوارشي و برگشت دادن محتويات معده به مري، موجب تشديد عارضه مبتلايان مي‌شود. اين متخصص تغذيه بهترين زمان براي نوشيدن آب را نيم ساعت قبل از غذا و دو الي سه ساعت بعد از صرف غذا بيان كرد و  افزود: نوشيدن آب ضمن غذا خوردن معده را خسته مي‌كند؛ همچنين نوشيدن آب بلافاصله پس از صرف غذا موجب رقيق شدن شيره معده شده، اثر آنزيم‌هاي هضمي را به تعويق مي‌اندازد و در هضم غذا اختلال ايجاد مي‌كند. دكتر مهدي پور همچنين تصريح كرد: حركت و فعاليت بدني قبل از غذا اشتهاآور است و حركت آهسته چند دقيقه پس از صرف غذا باعث سهولت عمل هضم در معده مي‌شود؛ به طوري كه احساس سنگيني و حتي اشكال در تنفس ناشي از سنگيني معده را نيز از بين مي‌برد. 

منبَع: دنیای سلامت  ش ۶۹

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر