بهترين روغن‌هاي خوراكي

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
 شايد اگر راجع به خواص روغن بذر كتان بدانيد، بسيار تعجب كنيد. با وجود تمام مزاياي آن هنوز در ميان مردم جايگاهي نيافته است.  روغن بذر كتان، گياهي با گل‌هاي ريز آبي است كه در سرزمين‌هاي غرب پرورش مي‌يابد و سرشار از دانه‌هاي روغني است. اين روغن طبيعي يك ماده كاملا مغذي براي بدن محسوب مي‌شود و بهترين منبع اسيدهاي چرب امگا-3 در طبيعت است و مي‌دانيد كه اسيدچرب امگا-3 براي تمام دستگاه‌هاي بدن ضروري است. روغن بذر كتان حاوي امگا-6 و امگا-9 نيز مي‌باشد و علاوه بر اينها، ويتامين‌B پتاسيم، لسيتين، منيزيوم، فيبر، پروتئين و روي نيز دارد. حالا چه نظري راجع به روغن بذر كتان داريد، آيا نمي‌خواهيد آن را به ليست غذاي خود اضافه كنيد؟ برخي از محققين، متخصصين تغذيه و دانشمندان مي‌گويند روغن بذر كتان مي‌تواند يكي از مهم‌ترين مكمل‌هاي سلامت شود و حتي از مولتي ويتامين‌ها نيز پيشي بگيرد. تقريباً تمام ارگان‌هاي بدن مي‌توانند از مزاياي فراوان آن بهره‌مند شوند مثل دستگاه گوارش، سيستم عصبي، سيستم قلبي- عروقي، سيستم دفاعي و سيستم گردش خون. به موارد زير توجه كنيد:
 
روغن بذر كتان چيست و چه مزايايي دارد؟
 تحقيقات نشان مي‌دهند كه كساني كه در رژيم غذايي خود به مقدار كافي «ليگنان» گنجانده‌اند، كمتر دچار سرطان سينه و سرطان روده مي‌شوند. بذر كتان صدبرابر بيشتر از هر نوع دانه و حبوباتي ليگنان دارد.
 تحقيقات نشان مي‌دهند كه اسيدهاي چرب امگا-3 باعث كاهش كلسترول و تري‌گليسيريد‌هاي خون مي‌شود، از لخته شدن خون در رگ‌ها جلوگيري مي‌‌كند و به اين ترتيب از سكته پيشگيري مي‌كند.
 روغن بذر كتان باعث كاهش فشار خون بالا، التهابات، ذخيره آب در بدن و چسبندگي پلاكت‌ها مي‌شود و عملكرد ضعيف دفاعي را بهبود مي‌بخشد.


 از خستگي و ضعف ماهيچه‌ها و عضلات مي‌كاهد
 باعث افزايش توليد انرژي در بدن مي‌شود و استقامت بدن را افزايش مي‌دهد.
 باعث تسريع بهبود كبودي‌ها و رگ به رگ‌ شدگي‌ها مي‌شود.
 باعث تسريع كاهش وزن در افرادي كه از چاقي رنج مي‌برند مي‌شود.
 سلول‌هاي چربي را تحريك مي‌كند و ميزان سوخت و ساز بدن را افزايش مي‌دهد.
 جذب كلسيم را افزايش مي‌دهد.
 ناخن‌‌ها را تقويت و محكم مي‌كند.
 بينائي را تقويت مي‌كند.
 عملكرد كبد را بهبود مي‌بخشد.
 از بسياري از سرطان‌ها جلوگيري مي‌‌كند.
 تأثير زيادي در درمان اگزما، پسوريازيس و شوره سر دارد.
 باعث كاهش علائم آرتروز روماتيسمي مي‌شود.
 برخي از انواع آلرژي‌ها را درمان مي‌كند.
 در درمان برخي از افسردگي‌ها مؤثر است.
 در درمان سفت شدن بافت‌ها مؤثر است.
 رفتارهاي ناشي از بيماري اسكيزوفرني را درمان مي‌كند.
 باعث كاهش درد سندرم قبل از قاعدگي در خانم‌ها مي‌شود.
چقدر روغن بذر كتان به طور روزانه نياز داريم؟
ميزان مصرف روزانه حدود 1000 ميلي‌گرم است. بهتر است كه آن را به سالادها، كلوچه‌ها و برخي از غذاها بيفزائيد.
به هنگام خريد روغن بذر كتان بايد به چه چيزهايي توجه داشته باشيم؟ بسيار مهم است كه از روغن بذر كتان با كيفيت بالا استفاده شود. زيرا روغن بذر كتان بسيار مستعد ترشيدگي است. نور و اكسيژن باعث از كارافتادگي اسيدهاي چرب ضروري مي‌شود. مي‌توانيد از كپسول‌هاي روغن بذر كتان نيز استفاده كنيد و يا روغن را در بطري‌هاي قهوه‌اي رنگ خريداري نماييد تا در برابر نور و هوا مقاومت بيشتري داشته باشد. روغن كانولا از هيبريداسيون كردن تخم شلغم روغني به دست مي‌آيد. اين روغن به تازگي جايگاه خوبي در ميان مردم به دست آورده است و بسياري از متخصصان مصرف آن را توصيه مي‌كنند. اين روغن علاوه بر آنكه محافظ عملكرد قلب است، طعم و مزه‌اي دلخواه و بافتي بسيار نرم و سبك دارد.

 فوايد روغن كانولا
از روغن كانولا براي پخت غذا، سرخ‌كردن و در انواع سالادها استفاده مي‌شود. در برابر نور مقاوم است و تغييرات پراكسيدي آن در مقايسه با ساير روغن‌ها تقريباً صفر است. به علت داشتن لينولئيك، باعث رشد غشاي مغز كودكان زير 2 سال مي‌شود و رشد مطلوب را در آنها ايجاد مي‌كند.
 اين روغن ميزان كمي روغن اشباع‌شده دارد.
 حاوي ميزان زيادي اسيد چرب امگا-3 است. از روغن بذر كتان كمتر ولي در مقايسه با ساير روغن بسيار بيشتر است.
  كاهش التهابات را در پي دارد
 كاهش لخته‌هاي خون را سبب مي‌شود و از سكته و خطر حملات قلبي جلوگيري مي‌كند.
 ضربان قلب را تنظيم مي‌كند.
 به هنگام سرخ كردن طعم آن با طعم غذا مخلوط نمي‌شود.
 از روغن كانولا براي غذاهاي سرخ‌كردني مي‌توان استفاده نمود ولي توجه داشته باشيد كه عمل سرخ‌كردن را در حرارت ملايم و متوسط انجام دهيد. زيرا اين روغن در حرارت بسيار بالا، توليد نوعي سم مي‌كند.
 ميزان چربي اشباع‌شده اين روغن كمتر از 7 درصد است و براي كاهش مرض‌هاي قلب بسيار مفيد مي‌باشد. كيفيت بسيار بالاي اين روغن باعث شده تا در كشورهاي اروپايي و آمريكايي بسيار سريع جايگاه ويژه خود را بازيابد و طرفداران آن روز‌به‌روز افزايش يابد.
 حدود يك چهارم از اسيدهاي چرب اين روغن، روغن اسيدلينولئيك است كه در درمان آرتروز مفيد است.

منبع: دنیای سلامت  ش ۶۹

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر