خواص غذايي باميه


نوشته: نیلوفر وزیری دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه 
بامیه با نام علمی Hibiscus به خانواده پنیرک یا Malvaceae تعلق دارد. میوه بامیه، شامل غلاف گوشتی است که دارای مقطعی 5 یا 6 ضلعی بوده که از قاعده به طرف راس به‌تدریج باریک و نوک تیز می‌شود. طول میوه به 3 تا 7 سانتیمتر می‌رسد.
درون میوه در چند ردیف،‌ دانه‌های سفید رنگ و نرمی قرار دارد که پس از رسیدن به رنگ سبز کم‌رنگ تغییر یافته و سفت می‌شوند.
بامیه با داشتن مواد مغذی با ارزشی مانند ویتامین‌های C ,A و گروه B از جمله: اسیدفولیک B5، B2، B6 و عناصری از قبیل: منگنز، کبالت، کلسیم، فسفر و پتاسیم، فیبر و ماده لزج، اثرات مثبت فراوانی بر سلامت انسان دارد.
این گیاه از نظر اقتصادی نیز ارزان و در دسترس همه افراد است.

مفيد براي ديابتي‌ها و بيماران قلبي

 فيبر موجود در باميه نمایه گلایسمی‌ پایینی به آن می‌دهد، یعنی به سرعت قند خون را بالا نمی‌برد. بدين ترتيب كه سرعت جذب قند را كاهش داده و به حفظ قند خون كمك مي‌كند، بنابراین براي افراد مبتلا به ديابت مفيد می‌باشد.
موسيلاژ يك نوع فيبرموجود در باميه می باشد که از طریق متصل شدن با نمک‌های صفراوی و اسیدهای چرب، موجب کاهش کلسترول و پروفایل لیپیدی خون می‌شود و برای بیماران قلبی و‌هایپرلیپیدمی ‌توصیه می‌گردد. اثر باميه دركاهش كلسترول خون، يكي از خصوصيات بسيار مفيد اين سبزي است، زيرا مانند داروهاي كاهنده كلسترول اثرات جانبي ندارد.

اسيد فوليك باعث كاهش هموسيستئين خون مي‌شود. افزایش این ماده از طریق انسداد رگ‌هاي خوني، یکی از عوامل خطرساز ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی است. همچنین می‌تواند در خونسازی موثر باشد.
ويتامين C نيز يكي از آنتي‌اكسيدان‌هاي مهم مي‌باشد که کمبود آن می‌تواند باعث اختلال در جذب اسید فولیک شود.
در مجموع به علت دارا بودن اين مواد مغذي و نيز فيبرهاي محلول و املاح باعث پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي مي‌شود.

دفع سموم
این سبزی دارای ماده لزجی است که کمک فوق‌العاده‌ای به دفع مواد زائد و سموم در سیستم گوارشی می‌کند.
 

پيشگيري از يبوست
یکی از عوارض رژیم‌های کاهش وزن ابتلا به یبوست می‌باشد که مصرف بامیه هم مانع یبوست می‌شود و هم به روند کاهش وزن کمک می‌کند.
 بسياري از متخصصان معتقدند كه بيشتر بيماري‌ها از روده آغاز مي‌شوند. فيبر موجود در باميه با جذب آب كافي، از بروز يبوست جلوگيري كرده و ابتلا به بيماري‌هايي از قبیل: بواسير و ديورتيكوليت را بشدت كاهش مي‌دهد. ديورتيكوليت، التهاب ديورتيكول‌ها (كيسه‌هاي گرد فتق مانند در ديواره مخاط روده بزرگ) است كه در اثر تجمع باكتري‌ها و ساير محرك‌هاي داخل ديورتيكول‌ها ايجاد مي‌شود و باعث درد، نفخ، تهوع، يبوست، اسهال و تب مي‌شود. معمولا براي افزايش حجم مدفوع و رفع يبوست، مصرف سبوس گندم توصيه مي‌شود كه امكان دارد ديواره روده را حساس كند، ولي موسيلاژ موجود در باميه این تاثیر را نداشته و خروج مدفوع را آسان مي‌سازد.
بامیه به دلیل خاصیت لزج بودن و لغزندگی، یکی از ملین‌های بسیار مفید به شمار می‌آید.
 

مفيد براي فشار خون بالا
مصرف بامیه به جهت داشتن پتاسیم و منیزیم در بیماران مبتلا به فشارخون بالا می‌تواند اثر کمک کننده داشته باشد. همچنین می‌تواند برای پیشگیری از فشارخون بالاي دوره بارداری (پره اکلامپسی و اکلامپسی) و گرفتگی عضلات طی دوران بارداری مفید باشد.
 

نكته مهم
 براي حفظ اثرات مفيد باميه و آنزيم‌هاي هضمي‌آن، بايد آن را خيلي كم بپزيد، يعني با حرارت كم يا با بخار ملايم پخته شود، ولي اگر خواستيد آن را سرخ كنيد، از مقدار كمي ‌روغن زيتون يا روغن گياهي براي سرخ كردن آن استفاده كنيد.

ساير موارد
 کلسیم موجود در بامیه نیز می‌تواند برای جلوگیری از پوكی‌استخوان موثر باشد.
فیبرموجود در بامیه بر باکتری‌های مفید روده موثر است.
 استفاده از بامیه بعلت داشتن پتاسیم بالا به افراد مبتلا به بیماری‌های کلیه توصیه نمی‌شود. 


منبع: دنیای تغذیه  ش 124

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر