خوراك‌هاي رژيمی ويژه پوست سالم و شاداب

نوشته : منيره نوري‌فرد 
زنجفيل
زنجفيل يكي از گياهان دارويي است كه در كاهش حالت تهوع و تسكين ناراحتي‌هاي معده و روده‌اي موثر مي‌باشد، اما تحقيقات اخير حاكي از آن است كه اين گياه داراي خاصيت‌هاي آنتي‌اكسيداني و ضد التهابي نيز مي‌باشد. از طرفي زنجفيل در درمان برخي بيماري‌هاي پوستي از قبيل آكنه و پسوريازيس نيز مي‌تواند موثر باشد.
پسوريازيس و آكنه هر دو از بيماري‌هاي التهابي پوست مي‌باشند كه مي‌توانند سبب خراب شدن پوست شوند. يكي از دلايل عمده در آسيب‌هاي پوستي وجود راديكال‌هاي آزاد در بدن مي‌باشد كه بر اثر قرار گرفتن بدن در معرض نور خورشيد، التهابات و مواد سمي و مضر موجود در لوازم آرايشي و يا مواد غذايي نامناسب، مي‌تواند افزايش يابد. التهابات مي‌توانند بر اثر وجود راديكال‌هاي آزاد ايجاد شوند و از طرفي التهابات مي‌توانند سبب تشكيل راديكال‌هاي آزاد شوند.
در بيماري‌هاي پوستي مانند آكنه و پسوريازيس از آن جايي كه پوست دچار يك التهاب مزمن مي‌گردد، تعداد راديكال‌هاي آزاد در بدن نيز افزايش مي‌يابد. گياه زنجفيل از آنجايي كه داراي خاصيت آنتي اكسيداني مي‌باشد مي‌تواند با راديكال‌هاي آزاد مبارزه كرده و آنها را از بين ببرد، در نتيجه از آسيب ديدن پوست جلوگيري كرده و در نهايت منجر به كاهش التهابات مي‌گردد.
تحقيقات نشان مي‌دهند در گياه زنجفيل، آنتي اكسيداني وجود دارد كه سبب مي‌شود اين گياه اثر قوي و موثري در مبارزه با راديكال‌هاي آزاد و از بين بردن آنها داشته باشد. از طرفي آنتي اكسيدان موجود در زنجفيل مي‌تواند سبب افزايش يكي از آنتي اكسيدان‌هاي موجود در بدن به نام گلوتاتيون گردد؛ اين آنتي‌اكسيدان، يكي از آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در بدن است كه داراي تركيبات مفيد و موثر براي بدن از جمله ويتامين E مي‌باشد.
زنجفيل مفيد و موثر براي پوست و مفاصل
 
گياه زنجفيل علاوه بر دارا بودن آنتي‌اكسيدان، حاوي تركيبات ضد التهابي فراواني بوده و مي‌تواند سبب كاهش و تسكين التهابات در بدن شود. افرادي كه دچار بيماري‌هاي التهابي از قبيل التهاب مفاصل (مانند استئوآرتريت و يا آرتريت روماتوئيد) مي‌باشند؛ با مصرف گياه زنجفيل به‌طور مرتب، متوجه كاهش و تسكين دردهاي التهابي شده‌اند. از طرفي تحقيقات نشان مي‌دهد زنجفيل مي‌تواند سبب كاهش تركيبات تشديد كننده التهاب مانند سيتوكين‌ها شود. بنابراين احتمال مي‌رود كه وجود همين خاصيت ضد التهابي در زنجفيل مي‌تواند سبب كاهش التهابات پوستي از قبيل آكنه و پسوريازيس شود، و كاهش التهابات پوستي مي‌تواند سبب درمان پوست و در نتيجه داشتن پوستي نرم، لطيف و محكم گردد.
با وارد كردن زنجفيل تازه در رژيم غذايي خود از خواص بي‌شمار آن بهره‌مند‌ شده و داراي پوستي زيبا شويد. مي‌توانيد زنجفيل تازه را برش‌هاي نازك زده و از آن به عنوان يك چاشني خوشمزه در كنار غذاي خود استفاده كنيد و يا مي‌توانيد زنجفيل تازه را رنده كرده و در سالاد از آن استفاده كنيد. مي‌توانيد از زنجفيل رنده شده و يا خرد شده براي مزه‌دار كردن غذاها و يا در تهيه انواع سس‌ها، استفاده كنيد.
 
رزماري
رزماري يكي از گياهان معطر مي‌باشد كه از آن در انواع غذاها استفاده مي‌شود. گياه رزماري حاوي آنتي‌اكسيدان فراوان بوده و حاوي روغن‌هاي ضروري مفيد براي سلامت بدن است و از طرفي سبب تقويت و بهبود خاصيت كشساني پوست شده و از افتادگي و شل شدن پوست جلوگيري مي‌كند.
رزماري، محافظ كلاژن پوست
مطالعات حاكي از آن است كه رزماري داراي خاصيت آنتي‌اكسيداني قوي بوده و مي‌تواند با راديكال‌هاي آزاد مبارزه نموده و از آسيب‌رساني راديكال‌هاي آزاد به پوست جلوگيري كند. راديكال‌هاي آزاد مي‌توانند سبب از بين رفتن استحكام، سفتي و شادابي پوست شده و در نتيجه سبب پيري و ايجاد چين و چروك در پوست شوند. رزماري به شكل خشك شده حاوي آهن و كلسيم و همچنين ويتامين B6 مي‌باشد؛ ويتامين B6 يكي از ويتامين‌هاي ضروري و مورد نياز بدن است كه مي‌تواند در حفظ سطح «هموسيستئين» بدن موثر باشد و از تخريب بافت كلاژن در پوست جلوگيري كرده و در نتيجه مانع از بروز چين و چروك و افتادگي پوست مي‌شود.
استفاده از گياه رزماري به صورت خشك و يا تازه در تهيه غذاها، در مناطق مديترانه‌اي بسيار رايج مي‌باشد. در رزماري تازه ميزان منگنز، 25درصد بيشتر از رزماري خشك مي‌باشد، از طرفي در رزماري خشك ميزان آهن و كلسيم 40 درصد بيشتر از رزماري تازه مي‌باشد. بنابراين گياه رزماري اعم از خشك و يا تازه در هر دو حالت داراي خواص زيادي مي‌باشد و مي‌توان از آن بهره‌مند شد. بدن براي توليد انرژي به ماده معدني منگنز نياز دارد و در صورت افزايش انرژي بدن، مبارزه با راديكال‌هاي آزاد سريع‌تر و راحت‌تر انجام مي‌شود، در نتيجه مي‌توان از ايجاد التهاب و بروز چين و چروك پوست جلوگيري كرد. كلسيم موجود در رزماري به بهتر شدن عملكردهاي عصبي و ماهيچه‌اي بدن كمك كرده و همچنين آهن موجود در گياه رزماري به توليد انرژي در بدن كمك مي‌كند و در سلامت سيستم ايمني بدن موثر مي‌باشد.

خوراك مرغ همراه با رزماري و زنجفيل

مواد لازم
سينه مرغ      چهار عدد 140گرمي    1000 كيلوكالري
نمك و فلفل     به ميزان لازم    0 كيلوكالري
مواد لازم براي مزه دار كردن مرغ
آب پرتقال طبيعي     125 ميلي‌ليتر    40 كيلوكالري
زنجفيل رنده شده     2 قاشق چايخوري    5 كيلوكالري
پياز رنده شده     يك‌دوم عدد    5 كيلوكالري
سير خرد شده     2 حبه    5 كيلوكالري
رزماري خشك     1 قاشق چايخوري    16 كيلوكالري
روغن كانولا     125 ميلي‌ليتر    1125 كيلوكالري
مواد لازم براي تهيه سس
آب پرتقال     1 پيمانه    80 كيلوكالري
عسل     يك‌چهارم پيمانه    180 كيلوكالري
زنجفيل رنده شده     1 قاشق چايخوري    3 كيلوكالري

روش تهيه:
چربي‌هاي اضافه مرغ را جدا كرده و سپس آن‌را با نمك و فلفل مزه‌دار كنيد. تمام موادي را كه براي مزه‌دار كردن مرغ لازم مي‌باشد در ظرف مناسبي ريخته و آنها را كاملا با يكديگر مخلوط كنيد. حالا اين مواد مخلوط شده را بر روي سينه مرغ ريخته و به خوبي مرغ‌ها را به آن آغشته كنيد. مرغ‌هاي مزه‌دار شده را به مدت 3 تا 12ساعت در يخچال قرار دهيد تا به خوبي مزه‌دار شوند. فر را با دماي
190 درجه سانتيگراد از قبل گرم كنيد و مرغ‌هاي مزه‌دار شده را در ظرف قرار دهيد و آن را داخل فر بگذاريد و هر 5 دقيقه كمي از سس مرغ را كه آماده كرده‌ايد با برس روي مرغ‌ها بماليد تا زماني كه مرغ‌ها كاملا پخته شوند (زمان مورد نياز براي پختن سينه‌مرغ‌ها در فر حدوداً 20 تا25 دقيقه مي‌باشد).
براي تهيه سس، آب پرتقال، عسل و زنجفيل را در ظرف مناسبي بريزيد و روي حرارت ملايم قرار داده و اجازه دهيد تا به جوش آيد. سپس حرارت را ملايم نموده و صبر كنيد تا سس كمي غليظ شود. اكنون سس آماده مصرف مي‌باشد.
 
اگر مي‌خواهيد از تركيبات زيبا و شاداب كننده پوست (رزماري و زنجفيل) بهره‌مند شويد، اين غذاي خوشمزه را كه حاوي اين تركيبات مي‌باشد تهيه كنيد. رزماري سبب حفظ كلاژن موجود در پوست شده و سبب نرمي، لطافت و استحكام پوست مي‌گردد و از افتادگي پوست جلوگيري مي‌كند. مرغ نيز داراي آنتي اكسيدان‌هاي بالقوه‌اي مانند سلنيوم بوده كه به شادابي پوست كمك مي‌كنند. ويتامين C
موجود در پرتقال نيز به سلامت پوست كمك مي‌كند.
 
استفاده از رزماري در غذاها
عطر گياه رزماري تقريبا تند و تيز بوده و مي‌تواند براي مزه دار كردن و خوش عطر شدن برخي مواد غذايي مانند گوشت‌ها، ماهي‌ها و مرغ از آن استفاده كرد. مي‌توانيد برگ‌هاي رزماري را به صورت خرد شده بر روي سبزيجات پخته بريزيد. مي‌توان برگ‌هاي خرد شده را كمي تفت داد تا عطر آن بيشتر شده و سپس به همراه سير از آن در غذاها استفاده نمود.

منبع: دنیای تغذیه  ش ۱۲۱

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر