تغذيه آنلاين

نوشته  : تحريريه دنياي تغذيه 
کمبود روی با بدن چه مي‌كند؟
کند شدن رشد، بی اشتهایی، کند شدن بهبود زخم‌ها، ریزش مو و ایجاد ضایعات پوستی از علائم کمبود روی در بدن به شمار مي‌رود.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دریافت ناکافی غذاهای حاوی روی و مصرف موادی مانند جوش شیرین که مانع جذب روی مي‌شوند را از جمله علائم کمبود روی عنوان کرد و اظهار داشت: روی نقش مهمي‌در افزایش ایمنی بدن، بهبود زخم و کارکرد حواس بویایی و چشایی دارد و در رشد و نمو دوران جنینی، کودکی و نوجوانی نقش موثری دارد.

دکتر زهرا اباصلتی گوشت قرمز، ران مرغ، حبوبات و مغزها را از جمله منابع غنی روی برشمرد.
ديابتي‌ها ماهي را از ياد نبرند
ماهي بهترين غذا براي همه به ويژه افراد مبتلا به ديابت است و مصرف منظم آن (2 تا 3 بار در هفته) از عوارض و مشکلات ناشي از اين بيماري مي‌کاهد.
کارشناس تغذيه دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي اظهار داشت: بيماران ديابتي براي کنترل قند خون و رساندن آن به حد طبيعي، حفظ وزن ايده‌آل و پيشگيري از عوارض بيماري بايد از رژيم غذايي خاصي پيروي کنند.
شهلا جودت افزود: بيماران مبتلا به ديابت بايد از دريافت رژيم‌هاي پرکالري، پرچربي و کربوهيدرات بالا بپرهيزند و ميوه، سبزيجات و آب فراوان را در برنامه روزانه خود بگنجانند.
وي نسبت به مصرف مواد لبني پر چرب، شيريني‌جات، آبميوه‌هاي صنعتي و نوشابه‌هاي گازدار هشدار داد و تصريح كرد: مصرف کربوهيدرات در بيماران ديابتي بايد بسيار محدود باشد و به حداقل برسد. بهتر است از قندها و شيريني‌هاي رژيمي‌استفاده شود.
اين كارشناس تغذيه خاطرنشان كرد: کم تحرکي، چاقي،‌ اضطراب و استرس، فشار خون بالا و رژيم‌هاي نادرست جزو عوامل خطرساز بيماري ديابت است که با ورزش منظم و روزانه، رژيم غذايي سرشار از فيبر، سبزيجات و ميوه‌هاي تازه و پيروي از رژيم غذايي صحيح قابل پيشگيري است.
 
توصيه‌هاي مهم به سالمندان
مصرف 6 تا 8 ليوان آب و مايعات براي سالمندان لازم است كه اولويت اصلي با آب آشاميدني و سپس چاي كمرنگ و نوشيدني‌هاي سالم ديگر است.
يوسف نقيايي كارشناس مسئول تغذيه استان يزد اظهار داشت: با توجه به اينكه كار كرد كليه در اين دوران كمتر از سنين پايين‌تر است، دريافت آب و مايعات در دوران سالمندي از اهميت فراواني برخوردار است.
وي با بيان اينكه با افزايش سن، اهميت ريز مغذي‌هاي مورد نياز بدن بايد مورد توجه قرار گيرد عنوان كرد: با افزايش سن مقدار جذب ويتامين‌ها و مواد معدني كاهش يافته و نياز است كه حتما به غذا و مكمل‌هاي غذايي اهميت خاص داده شود.
نقيايي با تاكيد بر تنوع ‌غذايي در اين گروه سني ادامه داد: سالمندان بايد ميوه‌ها و سبزي‌ها و گروه شير و لبنيات را به طور روزانه مصرف نمايند.
وي در خصوص مكمل‌ها نيز ابراز كرد: در كنار مواد غذايي، مكمل‌هاي ويتاميني و مواد معدني نيز با نظر پزشك و متخصص مربوطه بايد مصرف شوند تا بتوانند تامين كننده‌ تمام مواد غذايي مورد نياز اين سنين باشند.
اين كارشناس تغذيه بيان كرد:‌ يكي از بيماري‌هاي تغذيه‌اي شايع در اين گروه سني فشار خون بالا است و نياز است كه توجه خاصي به كاهش مصرف نمك و غذاهاي شور شود. همچنين افراد سالمند بايد كمتر سراغ غذاهاي آماده و كنسروي بروند.
وي بيماري ديگر اين گروه سني را چاقي يا اضافه وزن بيان و توصيه كرد: سالمندان علي رغم داشتن يك تغذيه مناسب، تحرك را به صورت منظم انجام دهند، چون سالمندان معمولا كم تحرك شده و با مشكل چاقي مواجه مي‌شوند.
نقيايي در پايان يادآور شد: پروتئين مناسب در غذاهاي روزمره از جمله تخم مرغ، گوشت‌ها و حبوبات به دليل منابع پروتئيني بايد به ميزان متعادل مصرف شود و مصرف قندهاي ساده، شيريني‌ها و غذاهاي پر چرب و پر كالري براي سالمندان توصيه نمي‌شود.
 
امگا 3 تحليل استخواني را كاهش مي‌دهد
امگا 3 نقش مهمي‌در سلامت استخوان‌ها و مفاصل دارد و كمبود آن با افزايش بروز و شدت پوكي‌استخوان مرتبط است. سعيده معاني كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: در دوران يائسگي و كهنسالي، مصرف امگا 3 باعث به حداقل رساندن تحليل استخواني مي‌شود كه مهم‌ترين منابع امگا 3، ماهي‌هاي چرب و اقيانوسي مانند ماهي سالمون، ماهي تن، ماهي آزاد و شاه ماهي بوده كه در پيشگيري و درمان مشكلات استخواني بسيار مؤثر است.
وي افزود: پوكي‌استخوان يا استئوپروز يك ناهنجاري استخواني است كه در آن توده استخواني كاهش مي‌يابد كه شكستگي استخوان‌ها، خميدگي پشت و كوتاه شدن قد از نشانه‌هاي ابتلا به اين بيماري است. به گفته معاني، رعايت رژيم غذايي مناسب، فعاليت ورزشي مناسب، دوري از عوامل تشديد كننده افزايش پوكي‌استخوان و ارزيابي‌هاي لازم براي تعيين ميزان‌ تراكم استخواني، بهترين روش براي پيشگيري از پوكي‌استخوان است.
اين كارشناس تغذيه با اشاره به اين كه تغذيه مناسب از روش‌هاي مؤثر براي پيشگيري از پوكي‌استخوان است، گفت: دريافت كافي منابع كلسيم نقش موثري در اجزاي اصلي سازنده استخوان دارد و مواد لبني هم از منابع خوب كلسيم هستند و دركنار مواد لبني، سبزيجات برگ سبز تيره، انواع كلم‌ها، كنجد، بادام و حبوبات از ديگر منابع كلسيم هستند.
آهن و افزایش یادگیری، سرعت و دقت
بر اساس یک تحقیق آهن بر افزایش میانگین نمره یادگیری تأثیر مثبت دارد.
محمود عجم عضو هیئت علمي‌دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه آهن بر افزایش میانگین نمره یادگیری، سرعت و دقت تأثیر مثبت دارد، اظهار کرد: کمبود آهن و کم‌خونی و فقر آهن یکی از مهم‌ترین مشکلات تغذیه‌ای و بهداشت عمومي‌در جهان به شمار می‌رود و بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت در حدود 2 میلیارد نفر از مردم جهان به کم‌خونی مبتلا هستند.
وی افزود: نوجوانان به ویژه دختران از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر و در معرض خطر کم‌خونی هستند و پیامدهای زیانبار کم‌خونی فقر آهن از جمله کاهش ضریب هوشی و کاهش قدرت یادگیری و اختلال در رشد جسمي ‌و نهایتا کاهش توانمندی‌های ذهنی و جسمي‌روند توسعه کشورها را به خطر انداخته است.
اقدامات مفيد در راستاي كنترل وزن
مراقبت از وزن طبيعي نيازمند ايجاد تغييرات در عادات ناصحیح غذا خوردن است.
مدير گروه مبارزه با بيماري‌هاي مركز بهداشت دانشگاه علوم پزشكي ايلام ضمن بیان اين مطلب گفت: براي حفظ وزن طبيعي و ميانه افراد، بايد تغييرات اساسي و بلند مدت در عادات و رفتارهاي غذايي و فعاليت‌هاي بدني ايجاد كرد.
دكتر احسان زاده افزود: از همه مهم‌تر بايد با تغيير هدف‌هاي غير واقعي و عقايد غلط، جلب حمايت اجتماعي از طرف خانواده، دوستان و همكاران و همچنين نهادينه كردن رفتارهاي صحيح و ايجاد تغييرات مناسب و اصولي در زندگي روزمره در كنار عادات و رفتارهاي صحيح غذا خوردن وجود داشته باشند تا تعادل بدني افراد به‌ويژه وزن رعايت گردد.
وی در ادامه اين مطلب افزود: از جمله اقدامات ديگر كه بايد در راستاي ايجاد رفتارهاي مناسب، علمي ‌و اساسي براي حفظ سلامتي افراد در خصوص كنترل وزن انجام گيرد، مقابله با موانع رواني و مشكلات اجتماعي و فيزيكي و وارد نمودن ورزش در زندگي روزمره است كه تاثير بسيار فراواني در مراقبت از سلامتي افراد و كنترل وزن دارد.
مدير گروه مبارزه با بيماري‌هاي مركز بهداشت دانشگاه علوم پزشكي ايلام يادآور شد: تغيير عادات و رفتارهاي غير طبيعي و اصولي از جمله كاهش سرعت غذا خوردن و جويدن هر لقمه غذايي به مدت طولاني، گذاشتن قاشق و چنگال روي بشقاب پس از هر بار برداشتن لقمه غذايي به منظور ايجاد وقفه در سرعت غذا خوردن، كشيدن غذا در ظروف كوچك‌تر، اجتناب از همزماني غذا خوردن با ساير فعاليت‌ها نظير تماشاي تلويزيون و مطالعه است كه بايد به نحو مناسبي رعايت شود.
وي اظهار داشت: استفاده و خريد مواد غذايي نامناسب ازجمله نوشابه، چيپس و شيريني ازجمله مواردي است كه اجتناب از آن بايد به شدت رعايت شود و همچنين بايد استفاده از ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه به عنوان ميان وعده،‌ ترك ميز پس از صرف غذا و اجتناب از خوردن بي دليل باقيمانده و پس‌مانده‌هاي غذا خصوصا براي كودكان را در سرلوحه برنامه غذايي خود قرار دهيم.
 
کاهش مقاومت بدن و اختلال در دید از عوارض کمبود ویتامین A است
کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد کاهش مقاومت بدن و اختلال در دید را از عوارض کمبود ویتامین A عنوان کرد. دکتر زهرا اباصلتی عنوان نمود: ویتامین A از ویتامین‌های محلول در چربی است و در منابع حیوانی از جمله روغن کبد ماهی، جگر، لبنیات و زرده تخم مرغ موجود است.
وی با بیان اینکه ویتامین A در گياهان زرد مانند هويج، كدوحلوايي، فلفل قرمز، زرد آلو و نارنگي نیز یافت مي‌شود خاطر نشان کرد: كودكان 6 ماه تا 6 سال، زنان باردار و شيرده، نوزادان با وزن كمتر از دو کیلو و پانصد گرم، كودكان و نوجوانان مبتلا به اسهال و سرخك از جمله افراد در معرض کمبود ویتامین A به شمار مي‌روند.
کارشناس مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مصرف متعادل منابع حیوانی و گیاهی، مصرف قطره‌هاي ويتامين A+D در شير خواران، استفاده از منابع غذايي سرشار از ويتامين A و استفاده از مكمل‌های خوراكي ويتامين A را از جمله راهکارهای پیشگیری از عوارض کمبود ویتامین A برشمرد.
به هنگام كار حتما آب بر روي ميز خود داشته باشيد
يك کارشناس مواد غذایی در یزد گفت: نوشیدن آب استرس را کاهش مي‌دهد.  محمدرضا زارع با اشاره به كاهش استرس به عنوان فواید نوشیدن آب گفت: ۸۵ درصد بافت مغز را آب تشكيل مي‌دهد. به هنگام تشنگي، بدن و مغز، براي انجام فعاليت‌هاي خود با فشار و استرس مواجه مي‌شوند.
 وی توصیه کرد: براي كاهش سطح استرس، هميشه به هنگام كار يك ليوان آب بر روي ميز خود داشته باشيد.
زارع همچنین متذکرشد: به هنگام ورزش، يك بطري آب به همراه داشته باشيد، تا با استرس كمتري به فعاليت بپردازيد.
انگور بخوريد...
خوردن زیاد انگور ابتلا به بیماری‌های شبکیه چشم را که در اکثر موارد باعث از دست دادن بینایی در سنین بالا مي‌شود، از بین مي‌برد.
براساس این پژوهش، از دست دادن بینایی یکی از بیماری‌هایی است که میلیون‌ها نفر از افراد سالخورده در جهان را مبتلا مي‌کند. پژوهشگران دانشگاه نیویورک گفتند: بیماری‌های شبکیه چشم از شایع‌ترین بیماری‌ها در جهان و علت اصلی از دست دادن بینایی در سالخوردگان است.
به گفته این پژوهشگران، انگور با داشتن آنتی‌اکسیدان از خاصیت محافظت و چیره شدن بر آثار جانبی منفی و زیانبار بیماری‌های شبکیه در بزرگسالی برخوردار است.
پژوهشگران آمریکایی خاطرنشان کردند: اگر افراد در اوایل زندگی خود به میزان معقول انگور مصرف کنند، این امر به آنها در پیشگیری از مشکلات بینایی و بیماری‌های شبکیه چشم در سنین بالا کمک خواهد کرد.
انگور سرشار از ویتامین‌های A، B و C و دارای مقادیری منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم است.
تصفیه خون و خون سازی، اثر شفابخشی در بیماری‌های سل، یبوست، بواسیر و سیاه سرفه از جمله خواص انگور است.
انگور همچنین غذای بسیار خوبی برای مبتلایان به اوره بالا و اسیدوز می‌باشد و مصرف آب انگور تازه برای کسانی که نارسایی کبد دارند، توصیه شده است، زیرا آب انگور عمل ذخیره قند در کبد و دفع صفرا را تسهیل و کبد را تقویت می‌کند.
انگور همچنین برای افراد مبتلا به ورم مفاصل، روماتیسم، نقرس، سنگ کلیه، افراد دچار مسمومیت، عوارض فشار خون بالا و سوء‌هاضمه، اختلالات پوستی، کورک، اگزما و نفریت مفید است.
تنظیم قند خون، تسکین فشار عصبی و از بین بردن بسیاری از میکروب‌های بدن از دیگر خواص انگور به شمار مي‌رود.
در همین حال، انگور قرمز نیز از تصلب شرایین و انسداد رگ‌ها پیشگیری مي‌کند و منبع سرشاری از آنتی اکسیداني موسوم به کوئرستین است.
پوست انگور دارای ماده سفید رزوراترول است که از‌تراکم و روی هم انباشته شدن پلاکت‌های خون جلوگیری می‌کند و در نتیجه مانع لخته شدن خون در رگ‌ها مي‌شود.
 
تاثير مثبت هويج بر عملکرد مغز
هويج منبع غنی از بتاکاروتن است و خوردن آن به تقويت حافظه در دوران پيری كمك مي‌كند.
سارا حکيم کارشناس تغذيه دانشگاه علوم پزشکی البرز از تاثير مثبت خوردن هويج بر عملکرد مغز خبر داد و گفت: هويج منبع غنی از بتاکاروتن مي‌باشد که در بدن تبديل به ويتامين A مي‌شود و در اين ميان هويج‌هايی که دارای رنگ تيره‌تری هستند، مقادير بتاکاروتن آنها نيز بالاتر است.
وی افزود: بر اساس يافته‌های محققان مصرف يک روز درميان 50 ميلی گرم بتاکاروتن به مدت 15 سال موجب افزايش قدرت حافظه و تاخير در زوال عقل مي‌شود.
حکيم ادامه داد: بتاکاروتن موجب کاهش يا از بين رفتن استرس اکسيد کننده مي‌شود که با پير شدن انسان به سلول‌های مغزی آسيب مي‌زند.
اين کارشناس تغذيه تصريح کرد: بنابراين با گنجاندن هويج يا آب هويج در برنامه غذايی هر روز خود مي‌توانيم شاهد تاثير مفيد آن بر سلامت جسم خود در حال و آينده باشيم.
وی در پايان خاطرنشان کرد: سيب زمينی شيرين و زرد آلو نيز سرشار از بتاکاروتن هستند.
ویتامین D كافي دريافت كنيد
قائم مقام مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: با خوردن مقادیر زیادی از ماهی و نوشیدن شیر می‌توان این ویتامین را به میزان کافی دریافت کرد. همچنين میزان پایین ویتامین D در خون افراد، استعداد آنها را در ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های دستگاه تنفس افزایش مي‌دهد.
دكتر حسين دلشاد افزود: سطوح پایین ویتامین D افزایش حساسیت به سرماخوردگی را بیشتر مي‌کند یا خود سرماخوردگی علت کاهش سطح ویتامین D است. اين ویتامین به عنوان یک هورمون در بدن عمل کرده و مشخص شده که در تنظیم حداقل هزار ژن نقش کمکی دارد.
وي تصريح كرد: ویتامین D با ایجاد علائم سلولی ممکن است در کنترل سیستم ایمنی بدن، مبارزه با سرطان، بهبود سلامت قلبی عروقی و تنظیم قند خون نقش داشته باشد و مصرف آن توصیه مي‌شود.
اين متخصص غدد خاطرنشان كرد: بايد روزانه 10 تا 15 دقیقه به خاطر تولید ویتامین D در معرض نور خورشید قرار بگیریم، زیرا مقدار کم نور خورشید بدون ایجاد سوختگی پوست خطری در افزایش سرطان پوست ندارد. با این حال ایمن‌ترین راه در جهت دریافت کافی این ویتامین، مصرف مکمل‌های غذایی آن است. گفتنی است مقادیر بیش از نیاز روزانه این ویتامین نيز باعث ایجاد سنگ کلیه و مشکلات دیگر مي‌شود.
بادام هندي؛ يك ماده غذايي ارزشمند
بادام هندي، مقادير زيادي چربي‌هاي سالم دارد. اين چربي‌ها عموماً از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي جلوگيري مي‌كنند. دكتر سعيد حسيني متخصص تغذيه ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ بادام هندي منبع ارزشمند مس مي‌باشد. مس عنصري است كه مصرف آن از ابتلا به بيماري‌هايي مثل اختلال حواس و بيماري‌هاي مفصلي جلوگيري مي‌كند.
وي افزود: مس يكي از اجزاي مهم آنزيم‌هاي بدن است كه در بيشتر فرآيندهاي فيزيولوژيكي شركت مي‌كند. ضمن اينكه براي حذف راديكال‌هاي آزاد مضر در بدن و استفاده بهينه از آهن كمك بزرگي است.
عضو هيئت علمي‌دانشگاه علوم پزشكي تهران ادامه داد: مس براي توليد ملانين و پرورش استخوان‌ها و بافت‌هاي ارتباطي بدن، عنصري كاملاً ضروري است. همچنين بادام هندي منبع خوبي از ويتامين K است كه به تنظيم انعقاد خون و شرايط ناشي از آن كمك مي‌كند. دكتر حسيني خاطرنشان كرد: بادام هندي فشارخون بالا را كاهش مي‌دهد. علاوه بر اين در بادام زميني منيزيم هم وجود دارد كه از عوامل تنظيم كننده فشارخون است.
وي در پايان تأكيد كرد: اگر به بيماري‌هاي كليوي يا بيماري مرتبط با كيسه صفرا مبتلا هستيد، از مصرف بادام هندي صرف نظر كنيد. همچنين اگر مكمل‌هاي كلسيم مصرف مي‌كنيد، مصرف بادام هندي ممكن است در جذب كلسيم اختلال ايجاد كند.
كودكان حتما صبحانه بخورند
صبحانه مهم‌ترين وعده غذايي روزانه است و به دلايل مهمي‌هرگز نبايد از برنامه غذايي كودكان حذف شود.
دكتر زهرا عبداللهي، متخصص تغذيه اظهار داشت: كودكاني كه صبحانه مصرف مي‌كنند نيازهاي تغذيه‌اي روزانه خود را تامين كرده و وزن مطلوب خود را حفظ مي‌كنند. همچنين اين كودكان علاوه برميزان كلسترول پايين خون از سيستم ايمني قوي‌تري برخوردارند و كمتر بيمار مي‌شوند. وي افزود: راه‌هاي فراواني براي طراحي يك الگوي غذايي سالم وجود دارد و اصلي‌ترين اين راه‌ها شامل مواردي همچون مصرف غذاهاي گياهي و گنجاندن غلات متنوع به خصوص غلات كامل در برنامه غذايي مي‌شود. دكتر عبداللهي تصريح كرد: بهتر است افراد در برنامه غذايي از برنج، ماكاروني، ذرت و نان‌هاي سبوسدار به عنوان بخش اصلي غذا استفاده كنند.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت گفت: كلسيم شامل مواردي همچون ماست، شير، پنير، كنسرو ماهي، سوپ شير و سبزيجات برگ سبز تيره مانند اسفناج مي‌شود، همچنين برخي از منابع مانند گوشت‌هاي بدون چربي، لوبياي خشك پخته شده و عدس حاوي ميزان زيادي آهن است كه پيشنهاد مي‌شود در برنامه غذايي روزانه به خصوص صبحانه گنجانده شود.
دو عامل كاهنده احتمال ابتلا به سرطان پوست
پژوهشگران دانشکده داروسازی در شهر پیسکاتاوی آمریکا در تحقیقات جدید خود بر روی موش‌ها دریافتند که انجام تمرین‌های ورزشی و مصرف نوشیدنی‌های حاوی ماده کافئین نظیر قهوه و چای نقش مهمي‌در کاستن از ابتلا به سرطان پوست ناشی از اشعه زیانبار خورشید دارد.
در سرطان پوست سلول‌‌های بدخیم که از بافت پوست نشأت می‌گیرند به طور نامنظم و فزاینده‌ای تکثیر مي‌يابند و به طریقی از سیستم ایمنی و دفاعی بدن عبور می‌کنند؛ بدون اینکه موجب عکس‌ العمل تدافعی و تهاجمي‌در سیستم ایمنی بدن شوند.
مهم‌ترین عامل ایجاد سرطان پوست، جهش در سلول بر‌اثر اشعه ماورای بنفش خورشید است.
با توجه به نوع سلول پوستی که دچار جهش ژنی شده است اشکال مختلفی از سرطان پوست به ‌وجود می‌آید که هر کدام نشانه‌ها و عوارض خاص خود را دارند.
كدام غذاها از پوسيدگي دندان جلوگيري مي‌كنند؟
پروتئین‌های موجود در تخم مرغ، ماهى، گوشت، بعضى سبزیجات و آدامس‌هاى بدون قند از پوسيدگي دندان‌ها جلوگيري مي‌كنند. سعيده معاني كارشناس دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: قندهاى مصنوعی نیز از پوسيدگي دندان جلوگيري كرده و به علت اینکه مواد مورد نیاز را در اختیار باکتری‌های مولد پوسیدگی قرار نمي‌دهند، متوقف کننده پوسیدگى هستند. وي افزود: تاثیر آدامس در کاهش پوسیدگى از طریق‌ترشح بزاق است، چرا که منجر به افزایش فعالیت خنثى سازى بزاق و در پى آن افزایش زدودن کربوهیدرات‌ها از سطح دندان مي‌شود.
معاني ادامه داد: همچنين آدامس‌هاى بدون قند از طریق افزایش‌ترشح بزاق در کاهش پوسیدگى موثر هستند و به همين دليل توصیه مي‌شود پس از غذاهاى حاضرى یا وعده‌هاى غذایى از آدامس بدون قند استفاده کنید تا احتمال پوسیدگى را کاهش دهد.
اين كارشناس تغذيه تصريح كرد: آدامس‌های بدون قند، تعداد باکتری‌های مولد پوسیدگی را کاهش مي‌دهد همچنين از دیگر مواد ضد پوسیدگى مي‌توان به پنیر چدار اشاره كرد.
نوشابه‌های گازدار و صدمات جبران‌ناپذیر
دکتر سید حسام‌الدین نبوی‌زاده فوق تخصص بیماری‌های آسم و آلرژی تأکید کرد: آنچه باید در مصرف نوشابه‌های گازدار مورد توجه قرار گیرد، وجود مواد مختلف و مضر است که گاهی به وسیله شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مخفی نگه داشته شده و در اثر مصرف، سیستم ایمنی بدن تحریک می‌شود.
وي با برشمردن سایر خطرات نوشابه‌های گازدار یادآور شد: این نوشابه‌ها حاوی مقادیری «اسید کربنیک» هستند که این ماده به اسیدی کردن خون در افراد منجر شده و بر حسب پژوهش‌های صورت گرفته، بیماری‌هایی از جمله پوکی استخوان را به همراه دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: از دیگر خطراتی که در بررسی نوشابه‌های گازدار اثبات شده‌ است، ذخیره شدن چربی در بدن مصرف کنندگان است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را افزایش داده و در صورت عدم توجه، صدمات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
نبوی‌زاده با اشاره به تفاوت انواع نوشابه‌های گازدار یادآور شد: نوشابه‌هایی که در قالب رنگ زرد به بازار ارائه می‌شوند، در کنار مواردی که ذکر شد، حاوی مقادیری رنگ مصنوعی هستند که می‌تواند مضرات دیگری همچون آلرژی به این رنگ‌ها را در پی داشته‌ باشد و توصیه می‌شود در صورت مصرف نوشابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گازدار به این نکته توجه شود.
بر پایه این گزارش، نوشابه‌های گازدار از جمله نوشید‌نی‌هایی هستند که از ابتدای ورود به بازار طرفداران بسیاری داشته‌اند و در برخی منازل به یک پای ثابت سفره‌ها تبدیل شده‌اند، اما آگاهی از مضرات این نوشیدنی، سبب می‌شود به مصرف آن با دیده‌ تردید نگریسته شود.
 
بهترين زمان براي آغاز تغذيه تكميلي
دستگاه گوارش كودكان زير 6 ماه به غير از شير مادر آمادگي هضم و جذب مواد غذايي ديگر را ندارد.
دكتر احمدرضا فرسار متخصص كودكان ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: مواد غذايي با ورود به دستگاه گوارش شكسته مي‌شوند يا به عبارتي تجزيه شده و به قسمت‌هاي ريز و درشت تبديل مي‌شوند تا بتوانند وارد جريان خون شده و به قسمت‌هاي مختلف بدن بروند.
عضو هيئت علمي‌دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تصريح كرد: والدين بايد بدانند كه شير مادر به تنهايي تا 6 ماهگي تمام نيازهاي كودك را برآورده مي‌كند، بنابراين دليلي ندارد كه تغذيه كودك را زودتر شروع كنند.
دكتر فرسار خاطرنشان كرد: بهترين زمان تمرين و يادگيري براي جويدن و خوردن غذا، شش ماهه دوم زندگي است و هر چه اين كار ديرتر انجام شود كودك ديرتر و سخت‌تر غذا خوردن را ياد مي‌گيرد.
براي پيشگيري از آلزايمر بخوانيد...
آلزايمر بيماري است كه بر كاركرد عقل تاثير مي‌گذارد و نوشيدن مايعات به اندازه كافي در پيشگيري از آلزايمر موثر است.
انجمن آلزايمر اعلام كرد: افراد مبتلا به آلزايمر به سرعت تغيير خلق و خو مي‌دهند، مثلا ممکن است بدون هيچ دليل مشخص از حالت آرام به گريه و يا عصبانيت تغيير خلق دهند.
بنابر اين گزارش، علائم اوليه آلزايمر در افراد مختلف و حتي روزهاي پي در پي متفاوت است. بعضي از نشانه‌هاي آن به قدري ظريف است که هيچ کس به آن توجه نخواهد کرد.
اين گزارش حاكي است از جمله علائم اوليه ابتلا به اين بيماري مي‌توان به مواردي همچون از دست دادن حافظه، مشکلات در انجام امور زندگي و کارهاي روزانه، مشکلات زباني، سردرگمي‌زماني و مكاني، كاهش قوه قضاوت، مشكل در تفكر انتزاعي و تغيير در رفتار و خلق وخو اشاره كرد.
لازم به ذكر است، تاکنون هيچ راه تضمين شده‌اي براي پيشگيري از آلزايمر وجود نداشته است، اما تحقيقات اخير روش‌هايي همچون تمرينات فكري، بدني، نوشيدن مايعات به اندازه كافي، مراقبت در داروهاي مصرفي و پيروي از رژيم غذايي سالم را در پيشگيري از آلزايمر موثر مي‌دانند.

منبع: دنیای تغذیه  ش ۱۲۱
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر