گوشت مرغ مفيد است زيرا ...



نوشته : زهره كرباسچيان دانشجوي دكتراي تغذيه 
فواید گوشت مرغ بسیار زیاد است. این ماده غذایی منبع غنی از مواد مغذی ضروری و ویتامین‌هایی است که در تقویت سیستم ایمنی موثر هستند. گوشت مرغ به عنوان یکی از ایمن‌ترین گوشت‌ها به حساب می‌آید و دارای کمترین اثرات جانبی می‌باشد.
 
منبعی سرشار از پروتئین
منابع پروتئینی  به کاهش وزن  افراد چاق و یا دارای اضافه وزن كمك می‌كنند.گوشت مرغ سرشار از پروتئین با کیفیت بالا می‌باشد، لذا برای افرادی که تحت رژیم لاغری هستند، گوشت مرغ بخصوص سینه مرغ که کم‌چرب‌ترین قسمت آن است، گزینه بسیار خوبی جهت دریافت پروتئین نسبت به سایر انواع گوشت‌ها می‌باشد.
پروتئین،  ماده مغذی ضروری جهت رشد و نمو است. پروتئین موجود در گوشت مرغ در تقویت پوست و مو و همچنین ترمیم بافت‌های عضلانی موثر است.
مطالعات نشان می‌‏دهندکه سالمندان، به مقدارکافی پروتئین مصرف نمی‌کنند در حالیکه پروتئین موجود در گوشت مرغ برای پیشگیری از کاهش تراکم استخوان در سالمندان دارای اهمیت است. البته باید دقت داشت که دریافت رژیم‌های پرپروتئین نیز پوکی استخوان را تشدید می‌کند، بنابراین باید غذاهای پروتئینی را در حدمتعادل مصرف نمود.

چربی موجود درگوشت مرغ
هر 100 گرم گوشت سینه مرغ حاوی کمتر از 3 گرم چربی می‌باشد، ولی مقدار چربی در سایر گوشت‌ها به طور متوسط 5 تا 7 گرم می‌باشد.
حدود نیمی از چربی موجود در گوشت مرغ از نوع چربی تک اشباع نشده است که چربی مطلوبی برای بدن به حساب می‌آید. فقط یک سوم از چربی این گوشت اشباع شده است. این در حالی است که گوشت قرمز حاوی مقادیر زیادتری چربی به خصوص اسید چرب اشباع است‌که برای سلامتی مضر مي‌باشد. علاوه بر این، گوشت مرغ فاقد اسید چرب ترانس است. این اسید چرب در بروز بیماری های قلب و عروق نقش دارد و مقداری در گوشت گاو و گوسفند وجود دارد. بر این اساس امروزه متخصصان معتقدندکه مصرف بیش از مقدار توصیه شده  گوشت قرمز می‌تواند سلامت قلب و عروق را به خطر بیندازد. بنابراین به طور کلی گوشت مرغ منبع سالم‌تری برای دریافت پروتئین در مقایسه با گوشت قرمز محسوب می‌شود.
 
نکاتی در مورد گوشت مرغ
 گوشت ها به خاطر داشتن پورین نباید بیش از مقدار توصیه شده مصرف شوند، زیرا در اثر تبدیل به اسید اوریک می‌توانند سبب ایجاد سنگ کلیه و یا نقرس گردند، بنابراین با وجودی که گوشت مرغ دارای خواص زیادی است، ولی باید در حد میزان توصیه شده‌ روزانه مصرف شود و نه بیش از آن.
 مصرف بیش از اندازه گوشت ممکن است سبب افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی _ عروقی گردد.
 حتما پیش از پختن مرغ، پوست آن باید جدا گردد، زیرا پوست مرغ سرشار از چربی‌های اشباع است که برای بدن مضر می‌باشند. همچنین دریافت زیاد چربی موجود در پوست مرغ سبب افزایش دریافت انرژی و در نتیجه اضافه وزن می‌شود.
 علی‌رغم این‌که جگر مرغ منبع خوبی از ویتامین‌ها و املاح است ولی به خاطر این‌که حاوی مقادیر زیادی کلسترول مي‌باشد، مصرف زیاد آن توصیه نمی‌شود.

 گوشت مرغ (خصوصا سینه مرغ) به دلیل چربی کم، منبع مناسب پروتئین برای افراد تحت رژیم لاغری می‌باشد.
 گوشت مرغ یکی از کم‌خطرترین گوشت‌ها به شمار می‌آید، زیرا خاصیت آلرژی‌زایی کمتری نسبت به سایر گوشت‌ها دارد.
 سوال بسیار متداولی که در مورد گوشت مرغ وجود دارد این است که آیا گوشت مرغ  حاوی هورمون برای سلامتی مضر است یا خیر؟ گاهی موارد احتمال بروز برخی انواع سرطان‌ها از جمله سرطان پستان یا پروستات و یا بلوغ زودرس به مصرف گوشت‌های حاوی هورمون نسبت داده می‌شود، ولی این اثرات هنوز ثابت نشده و به مطالعاتی نیاز دارد که به مدت طولانی افراد را تحت نظر قرار دهند.  با توجه به مشکلات انجام چنین مطالعاتی تا به امروز نظر قطعی در این زمینه وجود ندارد. البته همیشه پیشنهاد می‌شود که تا حد امکان از گوشت‌های ارگانیک استفاده شود.

ویتامین B3
سطح بالایی از ویتامین B3 که به آن نیاسین نیز می‌گویند، در گوشت مرغ موجود است. این ویتامین در پیشگیری از سرطان نقش دارد. کمبود این ویتامین سبب صدمه به ماده ژنتیکی DNA می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به سرطان باشد.
دریافت منظم غذاهای غنی از نیاسین مانندگوشت مرغ، از بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‏های شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری به عمل می‌آورد. علاوه بر نقش نیاسین در DNA، این ویتامین برای تبدیل پروتئین‌‌ها، چربی‌‌ها و کربوهیدرات‌‌های بدن به انرژی، ضروری و لازم می‏‌باشد.
نیاسین به کنترل قند خون کمک می‌‏کند و فعالیت هورمون انسولین را تنظیم می‌‏نمايد.
دریافت حدود 100 گرم گوشت مرغ در روز می‌تواند نیاز بزرگسالان را به نیاسین مرتفع سازد.

ویتامین B6
ویتامین B6 در گوشت مرغ به مقدار قابل ملاحظه‌ای یافت می‌شود. این ویتامین نقش مهمی در متابولیسم پروتئین‌ها دارد.
ویتامین B6 در انتقال گروه متیل در بین اسید آمینه‌های بدن نقش دارد، بنابراین وقتی سطح ویتامین B6 سلول‏هاکافی نباشد، توانایی انتقال گروه‏های متیل نیزکاهش می‏یابد که یکی از نتایج آن تجمع هموسیستئین است. افزایش سطح هموسیستئین در خون، موجب آسیب به دیواره رگ‏ها می‌‏شود، بنابراین دریافت کافی منابع این ویتامین برای بدن ضروری است.
گوشت مرغ به دلیل این که منبع غنی از ویتامین B6 و نیاسین است، در متابولیسم انرژی نقش موثری دارد، زیرا این دو ویتامین ‏در واکنش‌های سوخت وساز بدن و تولیدانرژی نقش دارند.

سلنیوم
گوشت مرغ سرشار از سلنیوم است. سلنیوم در بدن خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد. این ماده همچنین به عملکرد نرمال هورمون‌های تیروئید و سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. سلنیوم موجود در گوشت مرغ در پیشگیری از سرطان نیز موثر است و به سلول‌های غیرعادی اجازه رشد و تکثیر نمی‌دهد.
 
فسفر
گوشت مرغ منبع خوب فسفر است. این ماده معدنی برای بدن ضروری بوده و برای حفظ سلامت دندان و استخوان‌ لازم مي‌باشد. فسفر همچنين جهت عملکرد طبیعی کلیه‌ها، کبد و سیستم عصبی مرکزی مورد نیاز است.

منبع: دنیای تغذیه  ش ۱۲۱

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر